آلفا طب

بهترین روشهای فیزیوتراپی در منزل

بهترین روشهای فیزیوتراپی در منزل - آلفاطب

در طول زندگی برای بسیاری از افراد اتفاق می افتد که به دلیل بروز حادثه ، انجام غیراصولی کارهای فیزیکی ، ورزش ، برخی بیماریها و … احساس درد و اختلال در حرکت دستها ، پاها ، کمر ، گردن و … را تجربه کنند.

به مجموعه ای از روشهای درمانی که به تقویت و آرامش ماهیچه ها و بهبود عملکرد آنها کمک می کند فیزیوتراپی می گویند . فیزیوتراپی اغلب در مراکز فیزیوتراپی انجام می شود ولی امروزه بهترین روشهای فیزیوتراپی در منزل نیز قابل ارائه می باشد. این خدمت خصوصا برای سالمندان و بیماران کم توان بسیار مفید فایده خواهد بود .

مرکز خدمات درمانی آلفاطب آماده ارائه هرگونه خدمات پزشکی و پرستاری در منزل شامل فیزیوتراپی در منزل ، رادیولوژی در منزل ، ویزیت پزشک متخصص ارتوپدی در منزل ، اکوی قلب در منزل ، نوار قلب در منزل ، سونوگرافی در منزل ، ویزیت پزشک عمومی در منزل ، تزریقات و پانسمان و … می باشد.

معرفی بهترین روشهای فیزیوتراپی در منزل

تکنیک های دستی

تکنیکهای دستی یا منوال تراپی از مهمترین روشهای فیزیوتراپی در منزل است. در این روش برای کاهش التهاب و مشکلات مفاصل و عضلات از تکنیکهای مختلفی استفاده می شود . درمانهای دستی اثرات زیر را در پی دارند :

  • تاثیرات مکانیکی : در این روش از فیزیوتراپی چسبندی یا بافتهای اضافی بعد از شکستگی ها و جراحی ها از بین می روند .
  • تاثیر شیمیایی : تکنیکهای دستی فیزیوتراپی موجب ترشح مواد تسکین دهنده درد در بدن می شوند .
  • تاثیر فیزیولوژیکی روی عصب : این روش موجب اثر بازدارندگی ریشه های عصبی نخاعی در بدن شما شده و درد را نیز مهار می کند .
  • تاثیر روانی : تکنیکهای منوال تراپی موجب خوشایندی بیمار از ماساژ می گردد .

مطلب مرتبط : فیزیوتراپی زانو در منزل

بهترین روشهای فیزیوتراپی در منزل - مزایای فیزیوتراپی

سرما درمانی یا کمپرس یخ و کرایوتراپی

از کمپرس یخ همواره برای درمان نواحی دارای التهاب و درد استفاده می شود . کمپرس یخ ماده ای ژله ای و منجمد است که فیزیوتراپیست آنرا در حوله ای مرطوب پیچانده و روی نواحی دردناک و دارای التهاب قرار می دهد .

سرما موجب کاهش دمای بافت و همچنین انقباض رگهای خونی در آن ناحیه شده و جریان خون در آن قسمت کاهش یافته و در نتیجه التهاب و قرمزی کاهش پیدا می کند .

کیسه آب گرم

در این روش فیزیوتراپیست کیسه آب گرم را در چند لایه حوله پیچیده و در محل مورد نیاز درمان قرار می دهد. گرما موجب شل شدن ماهیچه های منقبض شده می شود و بافتها را شل می کند . این موضوع موجب کاهش تنش و درد عضلانی یا اسپاسم های عضلانی می شود .

این عمل همچنین موجب گشاد شدن رگهای خونی و افزایش گردش خون در آن ناحیه و عضو می گردد . بیمارانی که دچار کشیدگی عضلات ، اسپاسم یا آرتروز هستند این درمان برایشان بسیار مفید است .

امواج فراصوت

دستگاههای تولیدکننده امواج فراصوت درست نظیر دستگاههای سونوگرافی عمل می کنند . این امواج صوتی به عروق و بافتهای اطراف منتقل شده و موجب گرم شدن عمیق بافت با نفوذ در عضله می شوند . این امر موجب شل شدن بافت شده و در درمان اسپاسم و گرفتگی عضله بسیار مفید است .

امواج فراصوت همچنین موجب گشادن شدن عروق خونی و افزایش گردش خون در ناحیه درد و التهاب شده و به بهبود درد کمک می کنند . فرکانس امواج صوتی قابل تنظیم است و توسط فیزیوتراپیست کنترل می گردد .

فونوفورزیس

با روش فونوفورزیس از طریق امواج فراصوت می توان دارو را به زیر بافت و پوست انتقال داد . در این روش ژل دارویی که معمولا دگزامتازون است و به دلیل خاصیت ضد التهابی بسیار مورد استفاده قرار می گیرد روی ناحیه آسیب دیده مالش داده می شود و بعد با دستگاه فونوفورزیس امواج موجب نفوذ دارو به لایه های زیرین بافت و عضله می شود .

مقاله پیشنهادی : معتبرترین مرکز ارائه خدمات پزشکی در منزل 

بهترین روشهای فیزیوتراپی در منزل - فیزیوتراپی با ورزش

الکتروتراپی با تنس

تنس (TENS) مخفف تحریک الکتریکی عصب از طریق پوست است و دستگاهی کوچک است که بوسیله باطری کار می کند و با انتقال جریان الکتریسیته موجب کاهش درد در ناحیه دردناک می شود .

الکترودهای دستگاه روی ناحیه صدمه دیده قرار داده شده و بعد از روشن شدن نمودن دستگاه جریان الکتریسیته از طریق الکترودها وارد عضو یا ناحیه دردناک می شود . بعد از آن احساس سوزن سوزن شدن در عضله و پوست احساس می گردد . این سیگنال در اصل سیگنال عصبی درد را در ناحیه آسیب دیده مختل می کند تا درد بیمار کمتر شود .

تحریک الکتریکی

در این روش از جریان الکتریسیته برای انقباض عضله ای منفرد یا یک گروه از عضلات استفاده میشود. با نصب الکترودها بر روی پوست نواحی مختلف فیزیوتراپیست میتواند رشته های عضلانی مناسب را بکار گیرد. دستگاهی که برای این کار استفاده می شود استیمولاتور نام دارد که به بهبود انقباض عضلات آسیب دیده کمک می کند .

تنظیمات دستگاه قابل کنترل است و با زیاد و کم کردن آن توسط فیزیوتراپیست می توان خونرسانی را در برخی بافتها افزایش داد و کاهش درد را به دنبال داشت.

نور درمانی

با استفاده از دیودها و لیزر ساطع کننده نور می توان بافتهای آسیب دیده را بهبود بخشید . در این روش لیزرها با طول موج های خاص به بافت آسیب دیده تابیده می شوند که این کار موجب سرعت بخشیدن به ترمیم بافتها و فرآیندهای سلولی می شود .

بیشتر بخوانید : فیزیوتراپی در منزل غرب تهران 

بهترین روشهای فیزیوتراپی در منزل - فیزیوتراپی سالمندان

نوار چسب کینزیولوژی

این نوار چسب نوعی نوار پارچه ای بخصوص است که موجب افزایش گردش خون ، کاهش درد و همچنین تسهیل عملکرد عضلات می شود . این نوار چسب می تواند تا 5 روز روی پوست باقی بماند و موجب بهبود وضعیت بافت و عضله شود . از این چسب بیشتر برای ورزشکاران استفاده می شود .

آموزش استفاده از دستگاههای پروتز و ارتوز

دستگاه ارتوز وسیله ای ارتوپدی برای حمایت بدن است و دستگاه پروتز دستگاهی مصنوعی جایگزین اندام از دست رفته است . فیزیوتراپیست نحوه استفاده از دستگاههای ارتوز و پروتز را به فردی که دچار مشکلات عضلانی و اسکلتی است آموزش می دهد .

مواردی نظیر عصای زیربغل ، صندلی چرخدار ، واکر چرخدار یا ساده ، عصای زیرساعدی ، عصای استاندارد ، عصای چهارگانه و … نیز می توانند به حرکت و راه رفتن فرد کمک کنند.

کلام آخر

اگر به دلایل گوناگون دچار آسیب و مشکلاتی در عضلات ، تاندونها و بافتهای بدن شدید می توانید از بهترین روشهای فیزیوتراپی در منزل استفاده کنید . تنها با یک تماس و دادن اطلاعات لازم به کارشناسان آلفاطب می توانید در اسرع وقت یک فیزیوتراپیست ماهر با کلیه تجهیزات لازم را در منزل خود داشته باشید .

از آنجا که اغلب افرادی که نیاز به فیزیوتراپی دارند از درد و محدودیت های حرکتی رنج می برند این امتیاز بزرگی برای آنها محسوب می شود تا بدون نیاز به حرکت کردن و حضور در مراکز فیزیوتراپی و بدون کوچکترین معطلی به درمان خود بپردازند .

معتبرترین مرکز ارائه خدمات پزشکی در منزل

مجموعه خدمات پزشکی آلفاطب با سالها تجربه در زمینه ارائه خدمات پزشکی و پرستاری در منزل یکی از معتبرترین مرکز ارائه خدمات پزشکی در منزل می باشد .

این مرکز بصورت شبانه روزی و ۲۴ ساعته حتی در ایام تعطیل آماده پاسخگویی و اعزام پزشک و پرستار به منازل شما می باشد . کافیست با این مرکز تماس بگیرید و نوع خدماتی که نیاز دارید را اعلام نمایید . در اسرع وقت پزشک مورد درخواست شما در منزل حاضر خواهد بود .

در اینستاگرام ما را دنبال کنید . 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×