آلفا طب

خدمات سونداژ در منزل

خدمات سونداژ در منزل - مجموعه آلفاطب

خدمات سونداژ در منزل برای بیماران ، سالمندان و افرادیکه به هر دلیل دچار بی اختیاری ادرار هستند یا بدلیل جراحی خاصی قادر به راه رفتن و استفاده از سرویس بهداشتی نیستند انجام می شود .

سوند ادرار لوله ای الاستیکی و باریک است که برای خارج شدن ادرار از مثانه ساخته شده و علاوه بر مواردی که در بالا به آن اشاره شد برای افرادی هم که دچار انسداد در مجاری ادرار هستند نیز استفاده می شود .

با بهره گیری از خدمات پرستار در منزل می توانید علاوه بر انجام سونداژ سالمندان و بیماران خود ، خدماتی نظیر تزریقات ، خدمات پانسمان ، سرم تراپی ، نمونه گیری و … را نیز در منزل دریافت نمایید . در این مقاله قصد داریم به مبحث سونداژ در منزل بپردازیم پس تا پایان با مجموعه خدمات پزشکی آلفاطب همراه باشید .

سونداژ چیست ؟

سوند لوله ای باریک و قابل انعطاف است که برای خروج ادرار از مجرای ادرار ساخته شده است و برای افرادی مورد استفاده قرار می گیرد که به دلایل سالمندی ، بیماری ، عدم تحرک و … قادر به کنترل ادرار نیستند و یا توان حرکت برای استفاده از سرویس بهداشتی را بصورت معمول ندارند . به عمل نصب سوند در محل مجرای ادراری سونداژ می گویند .

برای دریافت خدمات پزشکی و سونداژ در منزل با آلفاطب تماس بگیرید.

خدمات سونداژ در منزل - سونداژ چیست

انواع سونداژ در منزل

خدمات نصب سونداژ و سوندهای ادراری به دو دسته تقسیم می شود : سوند دائم و سوند موقت . تفاوت این دو نوع سوند در مدت زمان استفاده بیمار از آنها می باشد .

سوند دائم :

این نوع سوند به سوند فولی هم معروف است و نحوه قراردهی آن به اینصورت است که لوله انعطاف پذیری از مجرای ادراری وارد می شود و عمل خروج ادرار از این لوله انجام می گردد . در برخی بیماران نیز ممکن است یک سوراخ در پایین شکم ایجاد شود و این لوله از آنجا وارد گردد .

این نوع سوند برای افرادی استفاده می شود که قادر به حرکت برای مدت طولانی یا برای همیشه نیستند (نظیر افرادی که دچار قطع نخاع شده اند و علاوه بر بی تحرکی دچار بی اختیاری ادرار نیز هستند ) و به دلیل سختی در ادرار کردن به روش معمول از این روش برای آنها استفاده می شود .

سوند موقت :

افرادیکه پس از انجام یک جراحی سخت نبایستی از سرویس بهداشتی به طور معمول استفاده کنند و استراحت مطلق هستند از این نوع سوند استفاده می کنند . این افراد برای مدت کوتاهی و به صورت موقت از این سوند استفاده کرده و بعد از طی دوره نقاهت به وضعیت عادی برمی گردند . نحوه اتصال این نوع سوند هم مانند مورد دائم است .

خدمات سونداژ در منزل - وسایل مورد نیاز برای سونداژ

سایر انواع سوند

بجز سوند دائم و موقت که در بالا به آن اشاره شد و متداول تر است برخی دیگر از سوندها وجود دارند که در شرایط خاصی برای بیمار نصب می شوند . پرستار متخصص سونداژ به نصب همه این سوندها مسلط است . انواع این سوندها شامل موارد زیر است :

  • سوند داخلی
  • سوند بیرونی یا کاندوم شیت
  • سوند دو راه
  • سوند سه راه
  • سوند مسکن
  • سوند سوپراپوبیک

اصطلاح سونداژ معده که در بین عموم رایج است در واقع غلط است زیرا لوله هایی که برای تغذیه مستقیم به معده استفاده می شوند یا برای شستشوی معده به کار می روند سوند نیستند بلکه لوله NGT هستند . با این حال خدمات وصل لوله NG و لاواژ و گاواژ نیز توسط مجموعه خدمات پزشکی آلفاطب در منزل قابل انجام است .

نکات مهم درخصوص انجام سونداژ در منزل

  • فردی که قرار است سوند را نصب نماید بایستی دستان خود را قبل از شروع کار با آب گرم و صابون شستشو دهد .
  • محلی که قرار است سوند نصب شود بایستی روزی یک بار با آب گرم و صابون شستشو شود تا از بروز عفونت ادراری جلوگیری گردد .
  • کیسه سوند باید در سطح پایین تری از مثانه باشد تا خروج کامل ادرار از مثانه صورت گیرد و در اصطلاح ادرار برگشت نکند .
  • فرد بیمار بایستی از لباس زیر پنبه ای یا نخی استفاده کند تا موجب تعرق و ایجاد رطوبت در ناحیه تناسلی نشود .
  • سوند فولی (داخلی) نباید زیاد تکان داده شود زیرا ممکن است سبب آسیب به مجرار ادرار و زخمی شدن آن شود .
  • سوند فولی برای اینکه به راحتی وارد مجرار ادراری شود بایستی با ژل ضدعفونی کننده آغشته گردد تا علاوه بر ضدعفونی کردن به راحتی وارد مجرا شود .
  • استفاده از دستکش لاتکس در کلیه مراحل سونداژ ضروری است .
  • سونداژ برای بیمار یا سالمند بایستی بصورت دوره ای و هر 7 تا 14 روز یک بار تعویض گردد .
  • بایستی از کلمپ شدن و پیچ خوردن سوند جلوگیری نمایید .
  • چنانچه لکه خون یا ترشحات غیر عادی در ادرار مشاهده شود بایستی به پزشک اطلاع داده شود .
  • کیسه ادرار بایستی پایین تر از سطح شکم قرار گیرد .
  • لوله سوند را می توانید در کنار شکم فیکس نمایید تا از تکان خوردن جلوگیری شود .

آلفاطب از معتبرترین مراکز خدمات پزشکی در منزل با مجوز از وزارت بهداشت ویزیت پزشک، نوار قلب، اکو، خدمات بخیه
و تمامی خدمات پزشکی در منزل را انجام می دهد.

خدمات سونداژ در منزل - فیکس کردن سونداژ

خدمات سونداژ در منزل با مجموعه آلفاطب

با انجام سونداژ در منزل برای بیماران و سالمندان خود می توانید کمک بزرگی به راحتی و آسایش آنها داشته باشید . بیمار و یا سالمند شما ممکن است با اطرافیان نزدیک خود در این زمینه راحت نباشد ولی با پرستار کاملا در این زمینه همکاری داشته باشد و راحت باشد . علاوه بر این عمل سونداژ دقت و مهارت خاصی نیاز دارد تا از آسیب به مجرا و یا ایجاد عفونت جلوگیری کرد .

پرستار در منزل علاوه بر اینکه مهارت کافی در زمینه های گوناگون نظیر سونداژ ، تزریقات ، پانسمان و … را دارد مهارت ارتباط برقرار کردن با بیمار یا سالمند را نیز می داند و با صبر و حوصله بیمار را در زمینه نصب سونداژ به همکاری دعوت می نماید . برای دریافت خدمات سونداژ در منزل کافیست با شماره های مجموعه آلفاطب تماس بگیرید .

مزایای نصب سونداژ در منزل

  • بیمار یا سالمند راحت تر است تا در منزل خود این خدمات را دریافت نماید تا اینکه بخواهد به مراکز درمانی مراجعه نماید .
  • هزینه های رفت و آمد و انتقال مریض یا سالمند به مراکز درمانی بیشتر از استفاده از خدمات سونداژ در منزل است .
  • در هر ساعتی از شبانه روز می توان از خدمات پرستار در منزل برای انجام سونداژ و یا سایر خدمات پزشکی استفاده کرد .
  • بیمار و سالمند بدون اینکه در معرض انواع ویروس های موجود در بیمارستان ها ، مراکز درمانی و مطب ها قرار بگیرد می تواند خدمات سونداژ را در منزل دریافت نماید .

آلفاطب کلینیک کامل در خانه تو

 آلفاطب ارائه دهنده کلیه خدمات پزشکی و پرستاری در منزل و بیمارستان و پوشش دهی کلیه مناطق تهران ، پشتیبانی رایگان تا یک هفته بعد از ویزیت ، امکان دریافت هزینه خدمات در منزل از بیمه پوشش دهنده شما با ارائه فاکتور از آلفاطب می باشد. برای دریافت مشاوره با ما در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×