آلفا طب

ویژگی های پرستار مراقب بیمار

ویژگی های پرستار مراقب بیمار - مجموعه آلفاطب

پرستار مراقب بیمار کیست ؟

ویژگی های پرستار مراقب بیمار چیست؟ هنگام استخدام مراقب و همراه بیمار باید چه نکاتی را در نظر بگیرم ؟ 

استخدام پرستار مراقب بیمار برای مراقبت و پرستاری از بیمار با شرایط خاص صورت می گیرد . پرستار مراقب بیمار مانند پرستاران عادی از اطلاعات پزشکی کافی برخوردار است و توانایی مراقبت از بیمار را بطور اصولی و علمی دارد .

خدمات پزشکی آلفاطب با دارا بودن مجوز رسمی از دانشگاه علوم پزشکی ایران و همچنین وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی با کادری مجرب و متخصص آماده ارائه خدمات پزشکی و پیراپزشکی در منزل یا محل کار شما عزیزان می باشد . تمامی پرسنل این مجموعه دارای مدارک و تضامین کافی نزد شرکت میباشند .

جهت ارتباط با مجموعه آلفاطب می توانید با شماره های 22371371 -021 و 26851095 -021 و 09124885082 تماس حاصل نمایید .

خدمات پزشکی آلفاطب به کلیه مناطق تهران پوشش دهی داشته و با نازلترین قیمت بهترین کیفیت را در زمینه خدمات پزشکی و پرستاری ارائه می نماید . همچنین امکان صدور گواهی جهت ارائه به بیمه های درمانی شما عزیزان نیز فراهم می باشد .

اگر قصد استخدام پرستار مراقب بیمار را دارید بهتر است با خدمات و وظایف این شغل بیشتر آشنا شوید . آلفاطب شما را به مطالعه این مقاله دعوت می نماید .

پرستار کیست؟

پرستاری پس از پزشکی از مهمترین مشاغل درمانی محسوب می شود چرا که پرستاران در واقع یار و مکمل پزشکان در ارائه خدمات درمانی هستند . پرستار فردیست که به مراقبت از بیماران بصورت علمی و تخصصی میپردازد و در عین حال وضع بیماران را درک کرده و از نظر روانی هم متناسب با وضع آنان برخورد می نماید .

البته پرستاری صرفا مختص بیماران نیست و افراد دیگری نظیر کودکان و سالمندان نیز از خدمات پرستار بهره می برند . یک پرستار بایستی دوره های درمانی ، کمک های اولیه ، تزریقات ، آشنایی با داروها و … را گذرانده باشد و در زمینه کاری خود تحصیلات مرتبط داشته باشد .

انواع پرستار

پرستاران را می توان به دو دسته پرستار در منزل و پرستار بیمارستان تقسیم بندی نمود . پرستار بیمارستان در استخدام بیمارستان مربوطه بوده و کادر آنجا محسوب می شود و وظیفه مراقبت و پرستاری از بیماران را در بیمارستان به عهده دارد . پرستار در منزل همان وظایف را در منزل به عهده دارد و در استخدام بیمارستان نمی باشد .

پرستار مراقب بیمار - خدمات پرستار

خدمات پرستاران شامل چه بخش هایی می شود ؟

پرستاران در 3 بخش کلی فعالیت می نمایند که شامل موارد زیر می باشد :

  • بخش بهداشت : که پرستاران بیشتر در مراکزی مثل مدارس و خانه های بهداشت فعالیت دارند .
  • بخش درمان : پرستاران در بیمارستان یا منازل از بیماران مراقبت می کنند .
  • بخش توانبخشی : پرستاران این بخش به سالمندان و افرادی که در اثر تصادف یا حوادث دیگر برخی توانایی های خود را از دست داده اند کمک می کنند تا با تمرین توانایی های خود را بدست آورند.

چه افرادی برای شغل پرستار مراقب بیمار مناسب هستند ؟

همانطور که می دانید شغل پرستاری پرزحمت است و نیاز به صبر و حوصله زیادی دارد . افرادی که انعطاف پذیری بالایی دارند و صبورتر هستند برای این شغل مناسب ترند . همچنین در این شغل گاها پرستاران مجبور هستند که از خواب شبانه خود بگذرند و مراقبت از بیمار را به عهده بگیرند .

افرادی که در این زمینه از خود استقامت بیشتری نشان می دهند برای این شغل بهترند . همچنین افرادی که انضباط و دقت زیادی در کار خود دارند برای این حرفه مناسب ترند چرا که دستورات پزشک در مورد بیمار باید به دقت انجام شود و هرگونه سهل انگاری ممکن است صدمات جبران ناپذیری به بیمار وارد نماید .

یکی از دیگر از ویژگیهای پرستار خوب این است که شخصیتی اجتماعی داشته باشد و بتواند با بیماران و همراهان آنها تعامل مناسبی داشته باشد . شخصیت های منزوی و ضد اجتماعی هرگز پرستاران خوبی برای بیماران نیستند .

پرستار مراقب بیمار - افراد مناسب پرستاری

ویژگی های پرستار مراقب بیمار خوب

یک پرستار خوب دارای ویژگی هایی است که منجر به انجام بهتر کارها و سرعت روند بهبودی در بیمار می شود . برخی از این ویژگی ها به قرار زیر هستند :

  • داشتن علاقه به شغل پرستاری : علاقه داشتن در هر کاری منجر به لذت بردن از کار و پیشرفت در آن می شود .
  • برقراری ارتباط موثر با بیمار : یک پرستار خوب بایستی با هر بیمار از نظر سنی و شرایطش بتواند ارتباط موثر برقرار کند تا بیشترین همکاری را از این طریق از بیمار انتظار داشته باشد .
  • مسئولیت پذیری : از آنجا که شغل پرستاری شغلی مهم محسوب می شود هرگونه عدم مسئولیت پذیری در او می تواند لطمات جانی جبران ناپذیری به بیمار وارد کند پس مسئولیت پذیری در این شغل نسبت به بسیاری دیگر از شغلها مهمتر و حیاتی تر است .
  • برقراری ارتباط مناسب با همکاران : ارتباط با پزشک ، پرستاران دیگر و کادر درمان لازمه شغل پرستاری است .
  • صبور بودن : بیماران به دلیل تحمل درد و رنج بیماری معمولا کم حوصله و پرخاشگر هستند . یک پرستار خوب بایستی صبور بوده و شرایط بیمار را درک نماید و سعی کند با رفتار خود بیمار را به آرامش دعوت کند .
پرستار مراقب بیمار - ویژگی های پرستار خوب

مراقبت از بیمار در منزل بهتر است یا بیمارستان ؟

پاسخ این سوال به وخامت بیماری و نظر پزشک و تجهیزات پزشکی مورد نیاز برای بیمار می باشد . برخی بیماران به دلیل شرایط حساس ناچار بایستی در بیمارستان نگهداری شوند ولی سایر بیماران با رعایت نکاتی و استفاده از پرستار مراقب بیمار می توانند در منزل نیز نگهداری شوند .

ترجیح اغلب بیماران این است که در منزل خود بستری شوند چرا که تحمل فضای بیمارستان برایشان سخت و دشوار است . خصوصا کودکان بیشتر در این زمینه بهانه گیری می کنند و موجبات آزردگی والدین را فراهم می آورند . چنانچه بتوان از بیمار در منزل پرستاری کرد نگهداری در منزل گزینه مناسب تری برای بیمار خواهد بود .

چرا پرستاری از برخی بیماران صرفا در بیمارستان امکان پذیر است ؟

برخی بیماران به دلیل جراحی و یا دلایل دیگر نیاز به مراقبت های ویژه دارند و که نمی توان این خدمات را در منزل به بیمار ارائه داد . دلایلی که برخی از بیماران صرفا بایستی در بیمارستان بستری شوند به قرار زیر است:

  • کنترل مرتب وضعیت : برخی بیماران بایستی مرتبا از نظر وضعیت جسمانی چک شوند . مثلا تغییرات ضربان قلب ، فشار خون و … بوسیله دستگاههای مخصوص بایستی چک شود و یا خانم های باردار یک روز قبل از زایمان بایستی تحت مراقبت باشند تا مشکلی برای نوزاد و مادر پیش نیاید پس نیاز به بستری دارند .
  • هزینه های نگهداری در منزل : برای برخی بیماران پرستار در منزل می تواند کم هزینه تر از بیمارستان باشد ولی در خصوص برخی بیماران نظیر افرادی که مشکلات قلبی و تنفسی دارند اجاره کردن دستگاه تنفس ، دستگاه فشار خون ، نوار قلب ، تخت مناسب و … مستلزم هزینه بیشتری نسبت به بیمارستان است .
  • مراقبتهای پزشکی خاص : برخی بیماران بایستی تحت درمان های خاص قرار گیرند یا تزریقات منظم داشته باشند و حضور آنها در بیمارستان کارشان را سهل تر می کند چرا که رفت و آمد در مسیر بیمارستان و منزل برای بیمار و همراهان او دشوارتر است .
پرستار مراقب بیمار - پرستار در منزل یا بیمارستان

در چه شرایطی می توان از بیمار در منزل مراقبت کرد ؟

در برخی بیماران با رعایت نکاتی می توان به جای بستری در بیمارستان از آنها در منزل مراقبت نمود. در این شرایط می توان بیمار را در منزل نگهداری کرد :

طولانی شدن مدت بستری در بیمارستان : در برخی بیماریها نیاز است که ماهها بیمار در بیمارستان بستری گردد که این امر مستلزم هزینه های زیاد برای او و همچنین اشغال شدن تخت بیمارستان می گردد .

بعضی بیماران را می توان با نظر پزشک در منزل نگهداری کرد و مراقبت های پزشکی و پرستاری را در منزل انجام داد . همچنین بستری شدن طولانی مدت بیمار در بیمارستان باعث کاهش روحیه او و کند شدن روند بهبود می گردد در حالیکه اگر در منزل شرایط برای نگهداری او فراهم باشد روحیه او بالاتر خواهد رفت .

تمرکز بیشتر بر بیمار و مراقبت بهتر از او : در بیمارستان ها به دلیل تعدد بیماران ممکن است رسیدگی کامل به برخی بیماران در اسرع وقت امکان پذیر نباشد و به همین دلیل نارضایتی هایی برای بیمار و همراه او فراهم گردد . نگهداری از بیمار در منزل به تمرکز بر مراقبت های پزشکی از او منجر می شود و برای بیماران بهتر است.

چه افرادی اقدام به استخدام پرستار مراقب بیمار می کنند ؟

  • افراد دارای بیماری های خاص که نیاز به نگهداری خاصی دارند
  • نبود اعضای خانواده ، فامیل و همراه بیمار
  • احتمال آسیب دیدن همراه به دلیل واگیردار بودن بیماری
  • بستری بودن بیمار در شهر غریب

آلفاطب کلینیک کامل در خانه تو

مرکز خدمات پزشکی آلفاطب ارائه دهنده کلیه خدمات پزشکی و پرستاری در منزل و بیمارستان و پوشش دهی کلیه مناطق تهران ، پشتیبانی رایگان تا یک هفته بعد از ویزیت ، امکان دریافت هزینه خدمات در منزل از بیمه پوشش دهنده شما با ارائه فاکتور از آلفاطب می باشد . کافیست با ما تماس بگیرید .  

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×