آلفا طب

تفاوت نوار مغزی با نقشه مغزی

تفاوت نوار مغزی با نقشه مغزی

تفاوت نوار مغزی (EEG) و نقشه مغزی (QEEG) چیست؟ آیا نوار مغز همان نقشه مغزی است؟ شاید این موارد سوالات بسیاری از شما در مورد نوار مغزی و نقشه مغزی باشد. در حال حاضر تشخیص و درمان بسیاری از بیماری های مرتبط با مغز و اختلالات مغزی با کمک نوار و نقشه مغزی انجام می شود. هدف از نوار مغز و نقشه مغزی، آگاهی از عملکرد مغز است؛ اما نتیجه و جواب هر یک از این دو با هم متفاوت است. نوار مغزی توسط پزشک مغز و اعصاب و نقشه مغزی توسط نوروتراپیست انجام می شود. برای آشنایی بیشتر با تفاوت نوار مغز با نقشه مغزی، همراه ما باشید تا توضیحات لازم را ارائه دهیم.

نوار مغزی و نقشه مغزی با هم چه تفاوتی دارند؟

فرق نوار مغز و نقشه مغز از جنبه های مختلفی قابل بررسی است. اگرچه در عملکرد و برخی موارد دیگر با هم شباهت هایی دارند اما این دو با هم متفاوت هستند. آشنایی با تفاوت آنها می‌تواند در انتخاب پزشک و آمادگی های مورد نیازی که باید قبل، بعد و حین انجام آن داشته باشید کمک کند. بنابراین با ما همراه باشید تا در ادامه تفاوت نوار مغز با نقشه مغزی را به طور کامل بررسی کنیم.

نوار مغزی و نقشه مغزی با هم چه تفاوتی دارند؟

هدف و کاربرد هر کدام

تفاوت نوار مغزی با نقشه مغزی از جنبه هدف و کاربرد هر یک از آن ها نیز قابل بررسی است. به طور کلی، نوار مغزی بیشتر با هدف بررسی و تشخیص مشکلات مربوط به مغز و عملکرد آن انجام می شود. در این نوار امواج مختلف که هر کدام در شرایط خاصی فعال می شوند، ثبت می گردند و می توان با توجه به آن ها مشکلات مربوط به مغز را تشخیص داد. اما نقشه مغزی برای تشخیص اختلال ها و بیماری های مربوط به روان مورد استفاده قرار می گیرد و کاربرد آن با نوار مغزی متفاوت است.

تفاوت در اطلاعات ثبت شده

یکی از اصلی ترین تفاوت های میان نوار مغزی و نقشه مغزی این است که در نوار مغزی فعالیت های الکتریکی مغز مانند امواج نورون ها ثبت می شوند. امواج و فعالیت هایی که باعث تغییر امواج می شوند در نوار مغز بسیار مورد توجه هستند. ولی در نقشه مغزی بیشتر به تجزیه و تحلیل آماری مغز پرداخته می شود. علاوه بر این باید توجه داشت که نوار مغزی فقط برای ثبت طول موج ها و اطلاعات خام است که پزشک با توجه به این اطلاعات و مقایسه با اطلاعات افراد سالم، مشکل فرد را تشخیص می‌دهد. ولی در نقشه مغزی، یک سری تصاویر رنگی دریافت می شوند که آن را با تصاویر نقشه مغزی سالم مقایسه می‌کنند.

نحوه بدست آوردن اطلاعات

همانطور که توضیح داده شده، نوار مغزی در واقع متشکل از موج هایی است که می توانند برای تفسیر مورد استفاده قرار گیرند. این موج ها به همراه فرمول های ریاضی پیچیده به شکل کمی در می آیند و تصاویری از طریق آن ها استخراج می شود که نقشه مغزی نام دارد. بنابراین، برخلاف نوار مغزی که اطلاعات خام هستند و هیچ پردازشی روی آن ها انجام نمی شود، نقشه مغزی دارای اطلاعات پیچیده ای است که به صورت کمی در آمده اند و روی آن ها پردازش انجام شده است.

تفاوت در نحوه تفسیر اطلاعات

نوار مغزی با اطلاعات امواج ثبت می شود که هر یک از موج ها دارای اندازه و جهت مخصوص به خود هستند. این امواج توسط یک متخصص که می تواند حالات مختلف بیماری های مغز را تعیین کند تفسیر خواهد شد. اما تفسیر نتایج ناشی از نقشه مغزی کاملا متفاوت از نوار مغزی است. در نقشه مغزی اطلاعات به صورت رنگی ثبت شده اند که هر کدام از این رنگ ها می‌ توانند نحوه فعالیت صحیح یا نادرست مغز را نشان دهند. به همین خاطر پزشک موقعیت قرارگیری امواج نامناسب را تشخیص می دهد و می تواند نتایج را مشخص می‌کند.

تفاوت در پزشک متخصص

تفاوت نوار مغزی با نقشه مغزی فقط در نحوه انجام یا تفسیر نتایج نیست. پزشکانی که این اطلاعات را ثبت می کنند نیز با هم متفاوت هستند. نوار مغز توسط پزشک متخصص مغز و اعصاب ثبت می شود، ولی نقشه مغزی توسط نوروتراپیست انجام می‌شود.

دقت در نتایج به دست آمده

بعد از تمام شدن پروسه گرفتن نوار مغز و نقشه مغزی، افراد می توانند به منزل بروند. البته باید توجه داشت که زمان گرفتن نقشه مغزی نسبت به نوار مغزی بیشتر است. چرا که باید اطلاعات با فرمول های اختصاصی به یک نقشه رنگی تبدیل شوند و این موضوع کمی پروسه انجام را طولانی تر می کند. نقشه مغزی پیش بینی دقیقی را در مورد نتایج درمانی ارائه می کند و معمولا تفسیر و بررسی آن ساده تر است. اما بررسی نوارهای مغزی ثبت شده کمی پیچیده تر بوده و باید پزشک دقت بیشتری داشته باشد. به همین خاطر فرق نقشه مغزی با نوار مغزی در دقت نتایج بدست آمده نیست، بلکه در دقت تفسیر این نتایج می باشد.

نوار مغز در منزل توسط مرکز خدمات پزشکی آلفاطب

مرکز خدمات پزشکی آلفاطب، یکی از مجموعه های تخصصی در زمینه خدمات پزشکی و پرستاری است که خدمات خود را در منزل و بیمارستان ارائه می کند. با توجه به تفاوت نوار مغزی و نقشه مغزی، اگر پزشک از شما درخواست کرده که یکی از این آزمایشات را انجام دهید، می توانید از مرکز خدمات پزشکی آلفاطب کمک بگیرید تا نیروهای متخصص بر اساس نیاز شما به محل اعزام شوند. مرکز خدمات پزشکی آلفاطب با آخرین تجهیزات به روز، مراحل ثبت و ضبط نوار مغز و نقشه مغزی را انجام داده و با کمک پزشک متخصص آن را تفسیر می کند. برای درمان بیماری ها و اختلالات روحی و روانی مانند اختلالات خواب، استرس، اضطراب و غیره می توانید از خدمات روانشناسان و روانپزشکان مرکز آلفاطب استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×