آلفا طب

زخم واریس چیست؟ چرا و با چه علائمی بروز میکند؟

زخم واریس چیست و چگونه درمان میشود؟

زخم واریس به دلیل بازگشت جریان خون به سمت پاها (به علت خراب بودن دریچه سیاهرگ) رخ می‌دهد. علائم زخم واریس شامل گز گز در پاها، سوزش و سیاه شدن پاها است. بیشتر زخم‌های واریسی در ناحیه پاها، ساق پا و بالای مچ اتفاق می‌افتند. افزایش فشار و مایع اضافی در ناحیه آسیب دیده می‌تواند شدت زخم‌های واریسی را افزایش دهد.

زخم واریسی باید به موقع درمان شود تا از شدت گرفتن آن جلوگیری گردد. در غیر این صورت احتمال بروز عفونت در اثر زخم‌های واریسی افزایش پیدا می‌کند. برای درمان زخم‌های واریسی باید حتما از پزشک متخصص قلب و عروق کمک بگیرید. مرکز خدمات پزشکی آلفاطب با ارائه مشاوره رایگان به شما، بهترین خدمات را جهت درمان زخم‌های واریسی ارائه می‌کند.

6 روش اصلی درمان زخم واریس

روش های درمان زخم واریس

درمان زخم واریس یکی از مهم‌ترین اقداماتی است که باید برای پیشگیری از عفونی شدن و شدت گرفتن این زخم انجام دهید. به محض اینکه افراد علائم زخم‌های واریسی را مشاهده کردند، باید برای درمان این عارضه اقدام کنند.

برای اینکه متوجه شوید زخم‌های شما از نوع واریسی هستند یا خیر، می‌توانید از خدمات مشاوره رایگان آلفاطب استفاده کنید و با کارشناسان ما صحبت نمایید تا جهت تشخیص و درمان زخم واریس شما را راهنمایی کنند.

شما می‌توانید از 6 روش زیر برای درمان زخم‌های واریسی کمک بگیرید.

  1. درمان فشاری
  2. پانسمان
  3. بالاگرفتن پا
  4. جراحی
  5. لیزر درمانی واریس
  6. میکرواسکلروتراپی
  7. اسکلروتراپی

در ادامه هرکدام از روش‌های بالا را دقیق‌تر بررسی می‌کنیم.

1. درمان فشاری

یکی از راه‌های درمان زخم واریسی، کم کردن فشار است. درمان فشاری شامل بانداژ مناسب در مرحله اولیه، استفاده از جوراب واریس و پمپ‌های بادی برای بیماران بستری است. درمان فشاری باعث می‌شود تا ورم کاهش پیدا کند و به دنبال آن شاهد افزایش بازگشت خون به سمت قلب باشیم.

2. پانسمان

پانسمان کردن زخم از جمله اقدامات درمانی زخم واریسی است که تاثیر بسیار زیادی روی افزایش فشار در این ناحیه و جلوگیری از عفونت دارد. می‌توان از روش‌های بانداژ مناسب برای درمان زخم‌های واریسی استفاده کرد. هنگام پانسمان زخم‌های واریسی حتما به نکات بهداشتی توجه داشته باشید تا زخم عفونت نکند.

3. بالاگرفتن پا

اگر زخم در پاها رخ داده باشد، می‌توانید با بالا گرفتن پاها و استراحت دادن آن‌ها ورم آن‌ها را بهبود ببخشید. توصیه می‌شود که تا 3 و 4 روز هر بار 30 دقیقه بالا نگه داشته شوند.

4. جراحی

در زخم‌های مزمن واریسی نیاز به انجام مداخلات درمانی جدی است. جراحی برای برداشتن بافت‌های مرده یا نکروزه انجام می‌شود.

5. لیزر درمانی واریس

لیزر درمانی واریس یکی از اقداماتی است که می‌توانید برای درمان زخم واریس انجام دهید. لیزردرمانی برای برطرف کردن رگ‌های مویرگی و کاهش بازگشت خون به این رگ‌ها انجام می‌شود و می‌تواند تاثیر مثبتی روی سلامت قلب و عروق داشته باشد.

6. میکرواسکلروتراپی

میکرواسکلروتراپی یکی از روش‌های درمانی زخم واریس است که با تزریق انجام شده و می‌تواند تاثیر خوبی روی حذف رگ‌های متورم شده داشته باشد. در این روش درمانی لازم است که داروی اسکلروزان به رگ‌های خونی فرد تزریق شود تا رگ‌ها متورم گردند و اجازه بازگشت خون را ندهند.

7. اسکلروتراپی

فرآیند اسکلروتراپی مشابه با میکرواسکلروتراپی بوده که برای درمان زخم واریسی استفاده می‌شود. در این روش معمولا رگ‌های ریز خونی مانند مویرگ‌ها هدف قرار می‌گیرند و دارو به آن‌ها تزریق می‌شود. در صورتی که رگ‌ها به راحتی قابل ردیابی نباشند، می‌توان از روش‌های تصویربرداری مانند سونوگرافی نیز در حین درمان کمک گرفت تا بتوان راحت‌تر رگ‌های واریسی را ردیابی کرد.

در صورتی که روش‌های درمانی فوق را در زمان مناسب انجام دهید، نیازی به نگرانی از بابت عفونت نیست. با این حال در صورت عفونت زخم‌های واریسی، باید حتما از ویزیت متخصص عفونی در منزل کمک بگیرید. مرکز خدمات پزشکی آلفاطب امکان اعزام متخصص عفونی در خانه را به شما می‌دهد.

12 راه پیشگیری از زخم واریس

پیشگیری از زخم واریس

التیام و بهبود زخم‌های واریسی به معنای درمان قطعی و عدم عود مجدد آن نیست. متاسفانه اگر سبک زندگی خود را تغییر ندهید و به راه‌های پیشگیری از این زخم‌ها توجه نداشته باشید، احتمال ابتلا به زخم‌های واریسی در شما افزایش پیدا خواهد کرد. در ادامه به راه‌های مهم پیشگیری از این زخم‌ها اشاره می‌کنیم.

  1. از جوراب‌های واریسی مخصوص که پزشک توصیه کرده است، استفاده کنید.
  2. از بانداژ و پانسمان برای جلوگیری از عود زخم‌ها استفاده کنید.
  3. فشار واردن کردن به ناحیه سیاهرگ برای پیشگیری از عود زخم واریس مفید است.
  4. مبتلایان به واریس، بهتر است که هر 30 دقیقه پای خود را بالا ببرند.
  5. با کاهش وزن، علائم واریس را بهبود بخشید.
  6. از کرم‌های مرطوب کننده پوست استفاده نمایید.
  7. از میوه‌های تازه و خوراکی‌های مفید استفاده کنید.
  8. ورزش کنید و استعمال دخانیات را متوقف نمایید.
  9. در هنگام نشستن حتما انگشت پاهای خودتان را تکان دهید.
  10. پیاده روی روزانه را جدی بگیرید.
  11. از داروهای تجویز شده منظم استفاده کنید.
  12. اگر ملزم به ایستادن‌های طولانی مدت هستید، هر بار وضعیت خودتان را تغییر دهید.

درمان زخم واریس در منزل توسط مرکز خدمات پزشکی آلفاطب

برای درمان زخم واریس در اولین قدم باید این زخم‌ها توسط پزشک تشخیص داده شوند. اگر در منزل حضور دارید و قصد خارج شدن از منزل را ندارید، می‌توانید از خدمات مرکز پزشکی آلفاطب برای درمان زخم‌های واریسی استفاده کنید. تکنسین‌های حرفه‌ای با دستگاه‌ها و تجهیزات مورد نیاز تشخیصی زخم‌های واریسی به منزل شما اعزام می‌شوند تا بتوانید این زخم را درمان کرده و شاهد بهبود علائم آن باشید.

در صورت عفونی شدن زخم، پزشکان متخصص مرکز آلفاطب، به منزل اعزام می‌شوند و در صورت نیاز نسخه درمانی آنتی بیوتیک برای بیماران تجویز خواهد شد. این مرکز خدمات پرستاری و نگهداری از بیماران دارای زخم‌های واریسی را نیز ارائه می‌کند. در صورت نیاز به دریافت مشاوره رایگان و کسب اطلاعات بیشتر کافیست که با شماره تلفن‌های این مرکز در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×