آلفا طب

عفونت ادراری در بارداری

عفونت ادراری در بارداری

بارداری باعث ایجاد تغییرات زیادی در بدن بانوان می شود. کم کم با رشد جنین در رحم و فشاری که به مثانه وارد می شود، بانوان با مشکل تکرر ادرار مواجه می شوند. اگرچه مشکلات ادراری از جمله مشکلات شایع در دوران بارداری است که تعداد زیادی از مادران را درگیر خود می کند، اما مانند سایر عوارض بارداری نیست که به صورت خود به خودی درمان شود. بلکه نیاز به مراقبت پزشک و همچنین مصرف داروهای مختلف دارد. عوارض عفونت ادراری در بارداریایجاب می کند که حتما تحت مراقبت های پزشکی قرار بگیرید و پس از مشاهده

علائم این مشکل، از داروهای مناسب استفاده نمایید. عفونت ادراری در بارداری علائم متفاوت و شایعی دارد و باید حتما به محض مشاهده آن ها با تیم مرکز خدمات پزشکی آلفا طب که ارائه کننده خدمات تماس و مشاوره رایگان است، در ارتباط باشید. مرکز خدماتی پزشکی آلفاطب امکان اعزام متخصص زنان و زایمان را برای درمان سریع تر و بهتر عفونت ادراری در بارداری فراهم کرده است.

علت عفونت ادراری در بارداری

شاید بسیاری از افراد این سوال را در ذهن خود داشته باشند که آیا بارداری باعث عفونت ادراری می شود؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که علت عفونت ادراری در بارداری می تواند بسیار متفاوت باشد. به طور کلی، چون جنین در رحم بانوان رشد می کند و باعث افزایش حجم می شود، فشار زیادی به مثانه و مجاری ادراری وارد خواهد شد. این موضوع سرعت خروج ادرار را کاهش داده و باعث می شود تا در هنگام تخلیه ادرار، شاهد عدم تخلیه کامل آن باشیم.

پروژسترون بالا و شل شدن عضلات حالب نیز عامل دیگری است که می تواند ریسک عفونت ادراری در بارداری را افزایش دهد. با توجه به اینکه احتمال بروز عفونت ادراری در دوران بارداری بسیار بیشتر از مواقع دیگر است، بسیار مهم است که بانوان باردار با علت عفونت ادراری در بارداری آشنایی داشته باشند و از بروز آن پیشگیری کنند. با این حال باید بدانید که بسیاری از این اتفاقات در دوران بارداری طبیعی هستند و فقط باید به توصیه های پزشک خود توجه کنید و مراقبت صحیح پزشکی از خودتان داشته باشید.

علائم عفونت ادراری در بارداری

علائم عفونت ادراری در بارداری

شناخت اینکه علائم عفونت ادراری در بارداری چیست؟ می تواند به شمایی که به دنبال راهی برای درمان این نوع عفونت و سرعت بخشیدن به پروسه درمان هستید، کمک بسیار زیادی کند. به طور کلی، ممکن است علائم عفونت ادراری در بارداری برای هر یک از خانم ها متفاوت باشد. بعضی از خانم ها علائمی مشابه با سوزش ادرار را تجربه می کنند و برخی دیگر درد در ناحیه پهلو و … دارند؛ اما شایع ترین علائم عفونت ادراری در بانوان باردار شامل موارد زیر هستند:

  • تب
  • درد پهلو
  • سوزش ادرار
  • تغییر در رنگ و بوی ادرار
  • مشاهده خون در ادرار
  • تکرر ادرار
  • احساس نیاز به دفع ادرار به صورت فوری

 

انواع عفونت ادراری در بارداری کدامند و چه علائمی دارند؟

عفونت ادراری در بارداری یکی از شایع ترین انواع عفونت ها است. معمولا اکثر زنان حداقل یک بار در طول عمر خودشان این عفونت را تجربه می کنند که در اکثر مواقع در دوران بارداری است. بسته به اینکه عفونت کدام بخش از سیستم ادراری را درگیر کرده است، علائم می توانند متفاوت باشند. در صورت درگیر شدن مثانه، عفونت مثانه و در صورت درگیر شدن کلیه ها، عفونت کلیه ها اتفاق می افتد. در ادامه بیشتر با خطرات عفونت ادراری در بارداری برای هر یک از این عفونت ها آشنا می شوید.

  • عفونت مثانه یا سیستیت

عفونت مثانه نوعی عفونت ادراری در بارداری است که معمولا با علائم نگران کننده ای همراه نیست. این نوع عفونت به دلیل ورود باکتری ها به داخل مثانه اتفاق می افتد و در حد یک عفونت در ناحیه تحتانی سیستم ادراری بانوان باقی می ماند. علائم عفونت مثانه شامل سوزش ادرار، خارش در هنگام ادرار، احساس فوریت برای ادرار و تکرر ادرار هستند. ممکن است برخی از بانوان باردار به همراه این علائم، تب و لرز را نیز تجربه کنند.

  • عفونت پیلونفریت یا کلیه‌ها

عفونت پیلونفریت یکی از انواع عفونت های ادراری است که می تواند در اثر انتقال عفونت از طریق ادرار به کلیه ها اتفاق بیتفد. این نوع عفونت علائم شدیدی را به همراه دارد و نیاز به مراجعه فوری به پزشک خواهد داشت. چرا که ممکن است عفونت از طریق کلیه ها به راحتی به خون منتقل شده و خطرات بسیار زیادی را به همراه داشته باشد. علائم عفونت کلیه ها در بارداری شامل درد در لگن، درد در پهلوها، تب و لرز شدید و علائم مشابه با عفونت مثانه هستند.

 

پیشگیری از عفونت ادراری در بارداری

 

اگر برای بارداری آماده می شوید، باید حتما اطلاعات خودتان را در زمینه پیشگیری های موثر برای عفونت ادراری در بارداری بالا ببرید. عفونت ادراری در بارداری شایع است و حتی می تواند روی جنین تاثیر منفی داشته باشد. پس برای جلوگیری از خطرات این نوع عفونت، حتما از روش های پیشگیری زیر کمک بگیرید.

  • حتما در طول روز مقدار کافی آب بخورید تا ادرار رقیق تری داشته باشید.
  • حتما پس از هر بار اجابت مزاج ناحیه ادراری خود را تمیز کنید، اما قبل از اینکه ناحیه مقعد را تمیز می کنید. انتقال آلودگی های مقعد به ناحیه ادراری باعث عفونت می شود.
  • سعی کنید که تعداد دفعات ادرار خود را افزایش دهید و هر زمانی که احساس ادرار داشتید به سرویس بهداشتی بروید.
  • ژل های شستشو یا دستمال های مرطوب معطر می توانند ریسک عفونت ادراری در بارداری را افزایش دهند.
  • از پوشیدن شلوارهای تنگ جدا خودداری کنید.

اهمیت پیشگیری و تاثیر عفونت ادراری در بارداری بر جنین

عفونت ادراری در بارداری می تواند تاثیر منفی روی جنین داشته باشد. اگر عفونت از طریق مثانه به ناحیه کلیه برود، احتمال نفوذ عامل عفونی به خون وجود دارد که این موضوع هم برای جنین و هم برای مادر خطرناک است. علاوه بر این موضوع، عفونت کلیه یا پیلونفریت می تواند احتمال زایمان زودرس در بانوان را افزایش دهد. در چنین شرایطی جنین با وزن کمتر به دنیا می آید و ممکن است نیاز به مراقبت شدید پزشکی نیز داشته باشید.بنابراین، عفونت ادراری در بارداری خطرناک است و باید حتما با مراقبت پزشک درمان شود.

درمان عفونت ادراری در بارداری

درمان عفونت ادراری در بارداری و جلوگیری از پیشرفت آن

برای درمان عفونت ادراری در بارداری در ابتدا باید به پزشک مراجعه شود و شدت عفونت بررسی گردد. پس از انجام این کار، پزشک با توجه به نوع بیماری و شدت عفونت برای شما آنتی بیوتیک برای عفونت ادراری در بارداری مختلف تجویز می شود. به هیچ وجه مصرف آنتی بیوتیک را قطع نکنید، چون در این صورت احتمال شدت گرفتن مجدد بیماری وجود دارد.

در موارد شدیدتر فرد باید در بیمارستان تحت مراقبت پزشکی قرار بگیرد و در صورت نیاز از آنتی بیوتیک های غیر خوراکی استفاده نماید. در اکثر مواقع درمان عفونت ادراری در بارداری با مصرف مایعات زیاد و آنتی بیوتیک های قوی موثر خواهد بود.

انواع مشکلات ادراری و بعد از زایمان کدامند؟

 

عوارض عفونت ادراری در بارداری می تواند باعث ایجاد مشکلات ادراری بعد از زایمان شود. از جمله مشکلاتی که می توانند بعد از زایمان در بانوان اتفاق بیفتند، شامل موارد زیر هستند.

تکرر ادرار:

پس از زایمان معمولا تکرر ادرار برطرف می شود. اما ممکن است برخی از بانوان چند روز بعد از زایمان نیز شاهد تعداد دفعات زیاد ادرار باشند که به مرور زمان برطرف خواهد شد.

بی اختیاری ادرار:

بی اختیاری ادرار در بانوان پس از زایمان با عطسه، سرفه و خندیدن اتفاق می افتد. بی اختیاری ادرار را می توان با انجام یک سری تمرینات ورزشی مانند تمرین کگل، دفع به موقع ادرار، محدود کردن مصرف نوشیدنی های مدر و … کنترل و درمان کرد.

احتباس ادرار:

احتباس ادرار شرایطی است که مادر در کنار اینکه احساس پری در مثانه دارد، نمی تواند آن را تخلیه کند. در حالت فرد دچار احساس درد ناحیه تحتانی شکم شده و فشار به ارگان های دیگر وارد می شود. در چنین شرایطی باید حتما به پزشک مراجعه شود تا در صورت نیاز تمرین های ورزشی مناسب انجام شوند.

عفونت ادراری:

عفونت ادراری می تواند به عنوان یکی از مشکلات ادراری پس از زایمان نیز شناخته شود. پروژسترون بالا و شل شدن عضلات حالب و فشار ناشی از رحم در حال رشد می توانند عفونت ادراری را در دوران بارداری تشدید کنند و در عین حال این عفونت پس از بارداری نیز اتفاق می افتد. برای درمان عفونت ادراری پس از زایمان نیاز به مصرف آنتی بیوتیک های مختلف است.

درمان عفونت ادراری در بارداری با مرکز خدمات پزشکی آلفاطب

در صورتی که شاهد علائم عفونت ادراری در بارداری هستید، باید حتما به پزشک مراجعه کنید. این بیماری روی کلیه ها و جنین شما تاثیر منفی دارد و حتما باید در زمان کوتاه از خدمات پزشک متخصص استفاده کنید. مرکز خدمات پزشکی آلفاطب با اعزام پزشک شبانه روزی و پرستار برای مراقبت از شما، امکان درمان سریع عفونت ادراری در بارداری را می دهد. می توانید با توجه به نیاز خود از آزمایشات پزشکی که از سوی تیم خبره مجموعه آلفاطب ارائه می شوند نیز کمک بگیرید و در منزل تمامی آزمایشات را انجام دهید. نتایج این آزمایشات با تجهیزات پیشرفته استخراج و به شما اعلام خواهند شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×