آلفا طب

تفاوت صرع و تشنج

تفاوت صرع و تشنج

معمولا تشنج و صرع به صورت مشابه در نظر گرفته می‌شوند. دلیل این موضوع هم بارز نبودن تفاوت صرع و تشنج برای افرادی است که خودشان یا اطرافیان، به یکی از این دو عارضه گرفتار شده‌اند. صرع یک عارضه عصبی بوده و ممکن است، فرد بدون هیچ محرکی، دو یا چند بار تشنج کند؛ اما تشنج فقط یکبار اتفاق می‌افتد. تشنج یکی از علامت‌های صرع است؛ اما همه افرادی که دچار تشنج در بازه‌های زمانی مختلف می‌شوند، لزوما مبتلا به صرع نیستند.

بنابراین، اگرچه علائم تشنج و صرع تا حد زیادی با یکدیگر مشابه‌اند، اما دلیل و نحوه درمان کاملا متفاوت است. تنها پزشک متخصص است که با بررسی علائم و انجام آزمایشات تشخیصی، می‌تواند صرع و تشنج را تشخیص دهد. در صورتی که نیاز به دریافت ویزیت پزشک مغز و اعصاب در منزل دارید، مرکز خدمات پزشکی آلفاطب با سال‌ها سابقه پزشکی و درمانی در کنارتان خواهد بود. کافی‌ست برای دریافت اطلاعات بیشتر یا درخواست ویزیت متخصص در منزل با مشاوران ما در تماس باشید.

تفاوت صرع و تشنج در کودکان

صرع و تشنج می‌توانند در هر سنی، از جمله دوران کودکی، رخ دهند، با این تفاوت که فرق بیماری صرع و تشنج در کودکان به راحتی قابل تشخیص نیست. پزشک متخصص پس از چندین مرحله تصویر برداری و انجام آزمایش‌ها می‌تواند به نوع بیماری کودک پی برده و راه‌های درمانی را شروع کند.

تخصص و تجربه پزشک در تشخیص صرع و تشنج کودکان نقش مهمی دارد. از این رو، می‌توانید برای ویزیت متخصص اطفال در منزل استفاده کنید تا بدون نیاز به خروج از خانه، به تشخیص و درمان کودک دلبندتان بپردازید. متخصصین ما به صورت شبانه روزی و فوری آماده خدمت رسانی هستند.

فرق صرع و تشنج در علائم

فرق صرع و تشنج در علائم

صرع و تشنج هر دو به دلیل اختلال در فعالیت الکتریکی مغز رخ می‌دهند. به‌طور طبیعی، مغز انسان با ارسال سیگنال‌های الکتریکی هماهنگ، عملکردهای مختلف بدن را کنترل می‌کند. اما در برخی مواقع، این سیگنال‌ها به‌صورت غیرعادی و ناهماهنگ در مغز جریان پیدا می‌کنند که باعث بروز حملات ناگهانی می‌شود. این حملات ممکن است به صورت تشنج یا در برخی موارد، به عنوان بخشی از اختلال مزمن صرع ظاهر شوند. تعداد دفعات وقوع تشنج در افراد مبتلا به صرع، چندین دفعه بیشتر تجربه می‌شود.

شناخت تفاوت‌های صرع و تشنج و آشنایی با علائم این دو حالت، می‌تواند به تشخیص سریع‌تر و مدیریت بهتر شرایط کمک کند. در برخی موارد، علائم بسیار به هم شباهت دارند و تنها متخصص با انجام آزمایش‌ها می‌تواند بیماری را تشخیص دهد. به طور کلی، علائم این دو عارضه، عبارت‌اند از:

علائم صرع علائم تشنج
خیره شدن به یک نقطه لرزش بدن
حرکات غیرعادی مانند تکان دادن دست‌ها یا پاها از دست دادن هوشیاری
دوره‌های مکرر از دست دادن هوشیاری حرکات غیرارادی
سردرگمی و گیجی طولانی‌مدت گیجی و سردرگمی موقت

در صورت مشاهده هر گونه علائم تشنج و صرع به پزشک مراجعه کنید و اگر به هر دلیلی، امکان خروج از منزل را ندارید؛ مرکز خدمات پزشکی آلفاطب، امکان ویزیت متخصص در منزل با تجهیزات تشخیصی و پزشکی پیشرفته را برایتان فراهم می‌کند. برای مشاوره تلفنی رایگان تماس بگیرید.

نحوه تشخیص صرع و تشنج

نحوه تشخیص صرع و تشنج

برای تشخیص صرع و تشنج، ابتدا لازم است که بیمار شرح حالی از علائم، تعداد دفعات تشنج و مشکلاتی که در این حین تجربه می‌کند، به پزشک ارائه کند. پزشک پس از بررسی این اطلاعات، آزمایشاتی مانند تصویربرداری MRI، توموگرافی EEG و آزمایش‌های عصبی تجویز می‌کند. بر اساس نتایج این آزمایش‌ها و اطلاعات دریافتی از بیمار، می‌توان به تشخیص دقیق صرع یا تشنج رسید.

در صورت نیاز، مرکز خدمات پزشکی آلفاطب، دستگاه‌ها را به منزل بیمار ارسال کرده و در اختیار شما و پزشک متخصص قرار می‌دهد تا روند تشخیص به درستی انجام شود.

تفاوت درمان بیماری صرع و تشنج

تفاوت بیماری تشنج و صرع باعث شده تا نحوه درمان این دو بیماری با هم متفاوت باشد. بیماری صرع، راه درمان قطعی ندارد؛ اما می‌توان با مصرف داروها، علائم این بیماری و تعداد حملات را تا 70 درصد کاهش داد. همچنین، می‌توان با مصرف دارو، جراحی و یا رژیم درمانی مشکل را برطرف نمود.

برای درمان بیماری تشنج، لازم است که از داروهای ضد تشنج استفاده شود. پس از تشخیص دلیل بروز تشنج، پزشک با تجویز یک سری داروها و یا انجام عمل جراحی مغز، مشکل را برطرف خواهد کرد.

چالش‌های صرع و تشنج چه تفاوتی در زندگی بیمار ایجاد می‌کند؟

چالش‌های صرع و تشنج چه تفاوتی در زندگی بیمار ایجاد می‌کند؟

اگرچه صرع و تشنج هر دو بیماری‌های نگران‌کننده‌ای هستند، اما به ندرت منجر به کاهش طول عمر بیمار می‌شوند. برای به حداقل رساندن خطرات نیاز است افراد تغییراتی در سبک زندگی خود ایجاد کنند. رعایت رژیم غذایی متعادل، انجام فعالیت‌های بدنی مناسب و اجتناب از فعالیت‌هایی مانند، شنا و کوهنوردی از جمله چالش‌های مؤثر در زندگی افراد مبتلا به صرع و تشنج‌اند.

افراد مبتلا به صرع و تشنج ممکن است با مشکلاتی مانند کاهش تمرکز، اختلال در خواب و تغییرات رفتاری مواجه شوند که بر کیفیت زندگی آن‌ها تأثیر می‌گذارد. با این حال، این چالش‌ها با رعایت اصول مراقبتی و درمانی قابل کنترل هستند. شما عزیزان می‌توانید برای اطلاعات بیشتر در زمینه مدیریت و درمان صرع و تشنج، با ما در ارتباط باشید.

تفاوت صرع و تشنج با تشخیص دقیق و متخصصین مرکز خدمات پزشکی آلفاطب

اگرچه، صرع و تشنج شامل علائم و شباهت‌های زیادی هستند؛ اما تفاوت‌های مهمی در تشخیص و مدیریت آن‌ها وجود دارد. آگاهی از این تفاوت‌ها و توجه به مراقبت‌های پزشکی مناسب می‌تواند به کاهش عوارض و بهبود کیفیت زندگی بیماران کمک کند.

مرکز خدمات پزشکی آلفاطب با ارائه خدمات تخصصی و مراقبت‌های پرستاری در منزل، این امکان را فراهم می‌کند تا مشکلات را بهتر مدیریت کنید. برای دریافت خدمات پزشکی_درمانی، پرستاری و انجام آزمایش‌ها در منزل، کافی‌ست از طریق مشاوره تلفنی رایگان با ما در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×