آلفا طب

فیزیوتراپی زانو در منزل

فیزیوتراپی زانو در منزل

فیزیوتراپی زانو در منزل چیست و چه کاربردی دارد؟ آیا از زانو درد رنج می‌برید و انجام فعالیت‌های روزانه برایتان دشوار شده است؟ راه رفتن، بالا و پایین رفتن از پله‌ها یا حتی نشستن برایتان دردناک است؟ احتمالاً به فیزیوتراپی زانو نیاز دارید. اما چه می‌شود اگر به شما بگوییم می‌توانید بدون تحمل سختی رفت و آمد به مطب، می توانید از خدمات و حرکات فیزیوتراپی زانو در منزل بهره‌مند شوید؟

مرکز خدمات پزشکی آلفاطب با ارائه خدمات فیزیوتراپی زانو در منزل، آسایش و رفاه را به شما هدیه می‌دهد. متخصصان مجرب و کارآزموده این مرکز با حضور در منزل شما، به بررسی دقیق وضعیت زانوی‌تان پرداخته و بهترین برنامه درمانی را برایتان طراحی می‌کنند. قبل از شروع هر اقدامی، می‌توانید به صورت تلفنی با متخصصان الفاطب صحبت کرده و از راهنمایی‌های متخصصان این مرکز به صورت رایگان بهره‌مند شوید. همینطور می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر اطلاع از خدمات آلفاطب به صفحه «فیزیوتراپی و ماساژ درمانی» مراجعه فرمایید.

روش های فیزیوتراپی زانو در منزل

روش های فیزیوتراپی زانو در منزل

زانو درد می تواند به شدت زندگی شما را مختل کند و انجام فعالیت های روزمره را دشوار سازد. خوشبختانه انجام فیزیوتراپی زانو در منزل با روش های مختلف، می تواند به کاهش درد و التهاب، بهبود دامنه حرکتی و تقویت عضلات اطراف زانو کمک کند و به شما در بازگشت به زندگی بدون درد یاری رساند.

مرکز خدمات پزشکی آلفاطب با ارائه خدمات فیزیوتراپی در منزل از روش های مختلف و مناسب هر فرد، می‌کوشد تا بهترین راه های درمان را به صورت شبانه روزی و در سریع ترین زمان در اختیار قرار دهد و در تمام روند بهبودی در کنار شما خواهد بود. برای اطلاعات بیشتر از تکنیک های فیزیوتراپی به صفحه «بهترین روش های فیزیوتراپی در منزل» مراجعه فرمایید.

روش گرما و سرما درمانی

این درمان با کمپرس آب سرد جهت سرمادرمانی و کمپرس آب گرم یا دستگاه گرمایشی برای گرما درمانی انجام می شود . در این روش با منقبض و منبسط کردن عضلات گردش خون در رگها و ناحیه زانو بیشتر شده و درد کاهش پیدا می کند .

لیزر درمانی

استفاده از روش لیزر درمانی جهت زانو درد بسیار موثر است . خوشبختانه تجهیزات لیزردرمانی قابل حمل هستند و می توان از آن در منزل برای بیمار استفاده کرد .

درمان الکتریکی

در این روش با عبور جریان الکتریکی کنترل شده درد و التهاب زانو کاهش پیدا می کند . این روش معمولا به دلیل بزرگی دستگاهها در مراکز فیزیوتراپی انجام می شود ولی جای نگرانی نیست چرا که دستگاههای مختلفی برای این درمان وجود دارد که برخی از آنها قابل حمل و بردن به منزل بیمار جهت فیزیوتراپی است .

درمان دستی یا منوال تراپی

این روش که به ماساژ درمانی معروف است باید توسط متخصص انجام شود چرا که ماساژ اشتباه می تواند منجر به آسیب بیشتر در بیمار شود . افرادی که دچار خشکی عضلات هستند از این روش بهره بیشتری می برند زیرا ماساژ موجب نرم شدن عضله می شود .

این درمان برای افرادی که آتل شکستگی را باز کرده اند و مدتی اندام خود را حرکت نداده اند بسیار مفید است . از ماساژ درمانی برای فیزیوتراپی گردن ، دست و شانه نیز استفاده می شود.

ارائه و انجام تمرینات کششی

فیزیوتراپ در کنار درمان هایی که ذکر شد به فرد بیمار نیز تمریناتی را می دهد تا آنها را در منزل انجام دهد . تمرینات کششی موجب ازدیاد گردش خون در ناحیه زانو و کاهش درد می شود.

 

اوزون تراپی

در این روش با تزریق اوزون به مفصل ترمیم فیبروپلاست مفصل را تحریک می کنند . در این روش هم گردش خون افزایش پیدا کرده و التهاب مفصل را از بین برده و باعث افزایش دامنه حرکتی زانو و شاهد کاهش درد زانو خواهیم بود .

مغناطیس درمانی

که به آن مگنت تراپی هم می گویند از روشهای جدید فیزیوتراپی زانو در منزل است که بوسیله میدان مغناطیسی که توسط آهنربا تولید می شود صورت می گیرد.

موج درمانی

با استفاده از امواج فراصوت یا اولتراسوند می توان درد را در نواحی مختلف بدن از جمله زانو کاهش داد.

فیزیوتراپی پارگی رباط صلیبی زانو

به این نوع فیزیوتراپی ACL می گویند که صرفا جهت درمان دردهای ناشی از پارگی رباط صلیبی است . پارگی رباط صلیبی دامنه حرکت زانو را کمتر کرده و روی پایداری زانو تاثیر دارد . این فیزیوتراپی در دو مرحله یکی قبل از عمل برای پیشگیری از تورم زانو انجام می شود و در مرحله دوم پس از عمل برای کاهش درد زانو صورت می گیرد .

آب درمانی

این روش معمولا پس از جراحی زانو توصیه می شود و بایستی بیمار در استخر پیاده روی نماید . البته برای انجام این درمان نیاز به وجود استخر در منزل یا مراجعه به استخرهای عمومی می باشد.

 

مزایای فیزیوتراپی زانو چیست ؟

  • کاهش درد زانو و جلوگیری از عود بیماری پس از عمل زانو
  • افزایش عمر مفصل زانویی که آسیب دیده است
  • درمان آسیب های وارد به زانو که در گذشته رخ داده و فرد مطلع نبوده است .
  • تقویت عضلات پا و کاهش فشار روی زانو
  • درمان قدم به قدم زانو درد و کمک به تقویت عضلات پا و زانو برای برگشت فرد به زندگی عادی

مزیت های فیزیوتراپی زانو در منزل

  • عدم نیاز به حضور بیمار یا سالمند در مراکز فیزیوتراپی و معطل شدن در این مراکز
  • قرار نگرفتن در معرض بیماریهای واگیردار (خصوصا کرونا) در مراکز فیزیوتراپی
  • مناسب برای بیمارانی که استراحت مطلق هستند و یا در کما به سر می برند
  • تلف نشدن وقت و انرژی در ترافیک های سنگین برای رسیدن به مرکز فیزیوتراپی
  • عدم نیاز به خارج شدن از منزل خصوصا در روزهایی که هوا آلوده است برای افرادی که علاوه بر زانو درد دارای بیماریهای قلبی و ریوی هستند .

علل درد زانو و اهمیت فیزیوتراپی زانو در منزل

علت درد زانو و اهیت فیزیوتراپی در منزل

آسیب های ورزشی، از جمله پارگی رباط صلیبی، کشیدگی عضلات و تاندون ها، و شکستگی ها، می توانند باعث درد شدید زانو شوند. فیزیوتراپی زانو در منزل می تواند به تسریع روند بهبودی، کاهش درد و التهاب و بازگرداندن عملکرد زانو به حالت عادی کمک کند.

یکی از دلایلی که ممکن است زانو درد را تجربه کنید، مشکلات نخاعی است. در این شرایط، ریشه عصبی L4 تحت تأثیر قرار گرفته و باعث زانو درد می‌شود. بنابراین، در صورتی که هرکدام از اعضای بدن در معرض آسیب های جدی و مشکلاتی قرار گرفته باشد، نیاز به مشورت با متخصص فیزیوتراپ خواهد بود. برای کسب اطلاعات بیشتر از علل درد زانو و ارتباط آن با فیزیوتراپی کمر، به صفحه «فیزیوتراپی کمر در منزل» مراجعه فرمایید.

اضافه وزن نیز فشار زیادی به زانوها وارد می کند و می تواند منجر به درد و آرتروز شود. فیزیوتراپی زانو در منزل می تواند به تقویت عضلات اطراف زانو، کاهش درد و التهاب و بهبود تحرک مفصل کمک کند.

عدم تحرک طولانی مدت می تواند باعث سفتی عضلات و مفاصل، و در نتیجه درد زانو شود. فیزیوتراپی می تواند به افزایش دامنه حرکتی مفصل، تقویت عضلات و بهبود انعطاف پذیری کمک کند. برخی از بیماری ها، مانند آرتریت روماتوئید و نقرس، می توانند باعث درد و التهاب زانو شوند. فیزیوتراپی زانو در منزل می تواند به کنترل علائم این بیماری ها و بهبود کیفیت زندگی افراد مبتلا کمک کند.

همانطور که گفتیم درد زانو می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد که باعث شود افراد به فیزیوتراپی زانو نیاز پیدا کنند. با ما همراه باشید تا شما را با مهم‌ترین این دلایل آشنا کنیم.

فیزیوتراپی تعویض مفصل زانو در منزل

تعویض مفصل زانو، روشی جراحی است که در آن مفصل زانو که به دلیل آرتروز یا آسیب دیدگی تخریب شده است، با یک مفصل مصنوعی جایگزین می شود. این عمل می تواند به طور قابل توجهی درد و ناتوانی زانو را کاهش دهد و کیفیت زندگی را برای افراد مبتلا به آرتروز شدید زانو بهبود بخشد.

فیزیوتراپی تعویض مفصل زانو در منزل، بخش مهمی از فرآیند بهبودی است. این امر به شما کمک می کند تا قدرت، دامنه حرکتی و انعطاف پذیری زانوی خود را بازیابید و به شما آموزش می دهد که چگونه از مفصل جدید خود به درستی استفاده کنید.

در رفتگی مفصل زانو

در رفتگی مفصل زانو، وضعیتی است که در آن کاسه زانو (کشکک) از جای خود خارج می شود و به طور کامل از روی مفصل زانو کنار می رود. این اتفاق معمولاً در اثر پیچ خوردن یا چرخش ناگهانی زانو در حین فعالیت های ورزشی مانند فوتبال، بسکتبال یا اسکی، ضعف عضلات اطراف زانو، رباط ها یا تاندون ها، ضربه مستقیم و… رخ می دهد و می تواند بسیار دردناک و ناتوان کننده باشد.

اولین قدم در درمان، جا انداختن مفصل توسط پزشک یا متخصص ارتوپد است. این کار معمولاً با دست انجام می‌شود، اما در برخی موارد ممکن است به بی‌حسی یا جراحی نیاز باشد. فیزیوتراپی زانو در منزل هم می تواند به شما در تقویت عضلات اطراف زانو، بهبود دامنه حرکتی و جلوگیری از دررفتگی مجدد زانو کمک کند.

پارگی رباط صلیبی

این عارضه اغلب در ورزشکاران به وجود می آید که این پارگی اغلب به دلیل ضربه نبوده بلکه در اثر فرودهای ناگهانی در ورزشهایی مثل بسکتبال و والیبال بوده است .

پارگی رباط صلیبی زانو نشانه هایی دارد که شامل تورم ، وجود صدا در مفصل ، احساس عدم تحمل وزن و بی ثباتی ، درد شدید ، ناتوانی در ادامه فعالیت و ورزش و از بین رفتن دامنه حرکتی می باشد .

عفونت ناحیه زانو

به این عارضه آرتریت سپتیک می گویند و زمانی رخ می دهد که عفونت ناشی از ویروس، میکروب یا باکتری به مایع اطراف مفصل نفوذ کند . این عفونت اگر گسترش پیدا کند موجب آسیب به شانه ، زانو و لگن نیز می شود .

نرمی کشکک زانو

نرمی کشکک در اثر عوامل ژنتیکی یا محیطی به وجود می آید و در خانمها بیشتر از آقایان است . همچنین بالا رفتن سن هم موجب نرم شدن کشکک می شود . فعالیت زیاد زانو و همچنین داشتن کف پای صاف می تواند از عوامل نرمی کشکک زانو باشد .

پارگی و آسیب دیدگی مینیسک زانو

این آسب در هنگام حرکت ناگهانی زانو اغلب در ورزشکاران رخ می دهد که حرکت سریع زانو و پا دارند . همچنین با افزایش سن احتمال پارگی مینیسک بدلیل ضعیف شدن آن وجود دارد .

سایر عوامل

ضربه های شدید ، در رفتگی مفصل ، شکستگی ، روماتیسم ، آرتروز زانو و … نیز می توانند ایجاد زانو درد در فرد کنند .

آموزش فیزیوتراپی زانو در منزل

آموزش فیزیوتراپی زانو در منزل

زانو، به عنوان مفصل اصلی تحمل وزن بدن، نقشی اساسی در انجام فعالیت های روزمره ایفا می کند. متاسفانه، این مفصل پیچیده به مرور زمان یا در اثر آسیب های مختلف، دچار درد و التهاب شده و می تواند کیفیت زندگی را تحت الشعاع قرار دهد. در چنین شرایطی، فیزیوتراپی زانو به عنوان راه حلی موثر و غیر تهاجمی، به کمک شما می آید.

خوشبختانه، فیزیوتراپی زانو در منزل و انجام برخی حرکات ورزشی ساده می تواند طیف وسیعی از آسیب ها و مشکلات زانو مثل آرتروز زانو، بورسیت یا التهاب کیسه های پر از مایع اطراف مفصل زانو، پیچ خوردگی زانو، رگ به رگ شدن زانو و… را درمان کند.

انجام تمرینات فیزیوتراپی زانو در منزل نه تنها برای درمان مشکلات زانو، بلکه برای پیشگیری از آنها و درمان دیگر قسمت های بدن نیز مفید است. تقویت عضلات اطراف زانو و افزایش انعطاف پذیری مفصل در افراد سالم می تواند به کاهش خطر ابتلا به زانو درد در آینده کمک کند.

در ادامه، به آموزش فیزیوتراپی زانو در منزل و معرفی چند تمرین فیزیوتراپی ساده و موثر برای کاهش درد زانو در منزل می پردازیم. توجه داشته باشید که قبل از شروع هر برنامه ورزشی، باید با پزشک یا فیزیوتراپیست خود مشورت کنید تا از مناسب بودن آن برای وضعیت خاص خود اطمینان حاصل کنید.

حرکت فیزیوتراپی زانو در منزل با پل زانو

در این حرکت باید به پشت دراز بکشید و زانوهای خود را خم کنید. کف پاها را صاف روی زمین قرار دهید. عضلات شکم و باسن خود را منقبض کنید و باسن خود را از زمین بلند کنید تا بدن شما یک خط مستقیم از شانه تا زانو ایجاد کند. به مدت 5 ثانیه در این حالت بمانید و سپس به آرامی باسن خود را پایین بیاورید. این تمرین را 10 بار تکرار کنید.

حرکت فیزیوتراپی زانو در منزل با بلند کردن پا

به پشت دراز بکشید و سر خود را با یک بالش کوچک قرار دهید. یکی از زانوهای خود را در حالی که کف پایتان روی زمین است، خم کنید. پای بعدی را به آرامی از زمین بلند کنید تا حداکثر 30 سانتی متر تا ارتفاع زانو از زمین فاصله بگیرد. به مدت 5 ثانیه در این حالت بمانید و سپس به آرامی پای خود را پایین بیاورید. در مرحله بعدی، جای پاها را عوض کنید. این تمرین را برای هر پا تا 10 بار تکرار کنید.

حرکت فیزیوتراپی زانو در منزل با اسکات دیواری

با پشت به دیوار بایستید طوری که پاهایتان به دیوار نچسبند و از آن کمی فاصله داشته باشند. به آرامی به سمت پایین حرکت کنید، گویی می خواهید روی یک صندلی نامرئی بنشینید. زانوهای خود را تا جایی خم کنید که ران هایتان تقریباً با زمین موازی شوند (یک زاویه 90 درجه بسازید). به مدت 5 ثانیه در این حالت بمانید و سپس به آرامی به حالت ایستاده برگردید. این تمرین را 10 بار تکرار کنید.

حرکت فیزیوتراپی زانو در منزل با لانگز (LUNGES)

رو به روی یک دیوار بایستید و پاهای خود را به اندازه عرض شانه باز کنید. یک قدم به جلو بردارید و زانوی جلوی خود را خم کنید تا ران شما با زمین موازی شود. زانوی عقبی خود را به سمت زمین پایین بیاورید تا تقریباً به زمین برسد. به مدت 5 ثانیه در این حالت بمانید و سپس به آرامی به حالت ایستاده برگردید و حرکت را با پای دیگر تکرار کنید. این تمرین را برای هر پا تا 10 بار تکرار کنید.

حرکت فیزیوتراپی زانو در منزل با بالا بردن پا

در حالی که صاف ایستاده اید، زانوی خود را خم کنید تا ساق پایتان به باسن تان برسد. به مدت 5 ثانیه در این حالت بمانید و سپس به آرامی ساق پا را پایین بیاورید. بعد از تکرار چند ست این تمرین، حرکت را با پای دیگرتان هم انجام دهید.

حرکت فیزیوتراپی زانو در منزل با کشش پا

در حالی که پاهایتان صاف است، به پشت روی زمین دراز بکشید. عضلات پشت ساق پای خود را منقبض کنید و دست های خود را دور یکی از زانوهای خود بپیچید. با دست هایتان، پای خود را بالا آورده به طوری که بتوانید یک زاویه قائم با هر دو پایتان بسازید. به مدت 30 ثانیه در این حالت بمانید و سپس حرکت را با پای دیگر تکرار کنید. این تمرین را 3 بار برای هر پا تکرار کنید.

حرکت فیزیوتراپی زانو در منزل با نزدیک کردن زانو به شکم

به پشت دراز بکشید و یک زانو را به سمت سینه خود خم کنید. با دست های خود زانوی خود را به سمت سینه فشار دهید تا کشش را در ناحیه پشت ران و زانو احساس کنید. به مدت 30 ثانیه در این حالت بمانید و سپس حرکت را با پای دیگر تکرار کنید. این تمرین را 3 بار برای هر پا تکرار کنید.

حرکت فیزیوتراپی زانو در منزل با بالا آوردن پا

صاف بایستید و یکی از پاهای خود را بالا بیاورید. سعی کنید زانویتان خم نشود. به مدت 5 ثانیه در این حالت بمانید و سپس به آرامی پای خود را پایین بیاورید. این تمرین را برای هر پا تا 10 بار تکرار کنید.

حرکت فیزیوتراپی زانو با تقویت عضلات چهارسر

به پشت دراز بکشید و یک حوله تا شده را زیر زانوی خود قرار دهید. عضلات چهارسر ران خود را منقبض کنید و زانوی خود را صاف نمایید تا ساق پایتان به طور کامل کشیده شود. به مدت 5 ثانیه در این حالت بمانید و سپس به آرامی زانوی خود را خم کنید. این تمرین را 10 بار تکرار کنید.

حرکت فیزیوتراپی زانو با بالا آوردن مستقیم پا برای تقویت عضلات چهار سر

به پشت دراز بکشید و یک حوله تا شده را زیر زانوی خود قرار دهید. زانوی خود را صاف نگه دارید و عضلات چهارسر ران خود را منقبض کنید. به آرامی پای خود را به سمت سقف بالا ببرید تا جایی که ساق پایتان به طور کامل کشیده شود. به مدت 2 تا 3 ثانیه در این حالت بمانید. به آرامی پای خود را پایین بیاورید تا پاشنه شما به زمین برسد. این حرکت را 10 تا 15 بار تکرار کنید. می توانید با نگه داشتن وزنه مچ پا در حین انجام حرکت، سختی تمرین را افزایش دهید. همچنین می توانید تعداد تکرارها و ست ها را بالا ببرید.

نکاتی که از حرکات فیزیوتراپی زانو در منزل باید بدانید

حرکات فیزیوتراپی زانو در منزل

انجام صحیح حرکات فیزیوتراپی زانو در منزل، نقشی اساسی در روند بهبودی و پیشگیری از آسیب های بیشتر دارد. در ادامه، به چند نکته مهم که باید در حین انجام این حرکات به آنها توجه کنید اشاره می کنیم:

  • قبل از شروع هر برنامه ورزشی، با پزشک یا فیزیوتراپیست خود مشورت کنید تا از مناسب بودن آن برای وضعیت خاص خود اطمینان حاصل کنید.
  • سرعت انجام حرکات را فدای کیفیت آنها نکنید. حرکات را به آرامی و با دقت انجام دهید تا عضلات به طور کامل درگیر شده و مفصل زانو به درستی حرکت کند.
  • در حین انجام حرکات، تمام تمرکز خود را بر روی حرکت و عضلات درگیر شده بگذارید.
  • قبل از شروع هر حرکت، دستورالعمل ها و تصاویر مربوط به آن را به دقت مطالعه کنید. در صورت عدم درک کامل، از یک منبع معتبر مانند فیزیوتراپیست یا فیلم های آموزشی معتبر کمک بگیرید.
  • انجام نادرست حرکات می تواند نه تنها کم فایده باشد، بلکه به زانو و سایر مفاصل آسیب برساند.
  • تعداد دفعات تکرار و ست های هر حرکت را مطابق با دستورالعمل ها انجام دهید. در صورت احساس درد یا ناراحتی، از ادامه حرکت خودداری کرده و با پزشک یا فیزیوتراپیست خود مشورت کنید.
  • بهبودی زانو زمان می برد. انتظار نداشته باشید که با انجام چند جلسه فیزیوتراپی زانو در منزل، زانو درد شما به طور کامل از بین برود. روند بهبودی را به طور منظم دنبال کنید و با صبر و حوصله به انجام حرکات ادامه دهید.

چگونه از درد زانو پیشگیری کنیم ؟

  • استفاده از کفش مناسب برای پیاده روی
  • پیشگیری از چاقی و افزایش وزن
  • بستن زانوبند در هنگام انجام ورزش حرفه ای
  • انجام نرمش های مناسب قبل از ورزش کردن
  • اصلاح سبک زندگی که شامل تغذیه مناسب ، درست نشستن و راه رفتن می شود.

فیزیوتراپی زانو در منزل با مرکز خدمات پزشکی آلفاطب

زانو، به عنوان پیچیده ترین مفصل بدن، نقشی اساسی در تحمل وزن و حرکت ایفا می کند. متاسفانه، این مفصل به مرور زمان یا در اثر آسیب های مختلف، دچار درد و التهاب شده و می تواند کیفیت زندگی را تحت الشعاع قرار دهد.

در چنین شرایطی، فیزیوتراپی زانو در منزل به عنوان راه حلی موثر و غیر تهاجمی، به کمک شما می آید. مرکز خدمات پزشکی آلفاطب با بهره مندی از متخصصان مجرب و کارآزموده و همچنین تجهیزات پیشرفته، خدمات فیزیوتراپی در منزل را به شما ارائه می دهد.

تیم فیزیوتراپیست‌های فیزیوتراپی زانو در منزل ما از مجرب‌ترین و کارآزموده‌ترین متخصصان در این زمینه هستند و با دقت و ظرافت کامل، به درمان زانوی شما می‌پردازند. در هر ساعتی از شبانه‌روز که نیاز به خدمات فیزیوتراپی داشته باشید، می‌توانید روی ما حساب کنید.

در طول تمام جلسات فیزیوتراپی زانو در منزل، فیزیوتراپ در کنار شما خواهد بود و به طور کامل بر روند درمانتان نظارت خواهد داشت.

همچنین در آلفاطب از به‌روزترین و پیشرفته‌ترین تجهیزات فیزیوتراپی زانو در منزل شما استفاده می‌کنیم تا روند بهبودیتان سرعت یابد. برای رزرو وقت و دریافت مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید. همینطور می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر به صفحه «هزینه فیزیوتراپی در منزل» مراجعه فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×