آلفا طب

سوند فولی در منزل

سوند فولی در منزل

ما در این مقاله  قصد داریم تا سوند فولی در منزل و شیوه انجام آن را مورد بررسی قراردهیم. امروزه به دلیل شیوع بیماری های مختلف گاها ممکن است افرادی دچار امراضی شوند که توانایی آن ها را برای حرکت و دفع ادرار محدود نماید.

مجموعه آلفا طب با اخذ مجوز رسمی از دانشگاه علوم پزشکی ایران و وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی و با در اختیار داشتن کادر متخصص و مجرب آماده است تا در سریع ترین زمان ممکن برای ارائه خدمات پزشکی و پیرا پزشکی در منزل یا محل کار شما در کنار شما باشد.

تمامی پرسنل دارای مدارک و تضامین کافی نزد شرکت می باشند.

*پوشش دهی کلیه مناطق تهران

*نازل ترین قیمت و بهترین کیفیت

*امکان صدور گواهی برای ارائه به بیمه درمانی شما

تلفن های تماس :

021-22371371

021-26851095

09124885082

 

به این منظور برای دفع ادار از سوند فولی استفاده می گردد. در صنعت پزشکی، سوند فولی به صورت یک لوله ی نازک و استریل مورد استفاده قرار می گیرد که این لوله را به داخل مثانه هدایت نموده و توسط آن ادرار را دفع می نمایند. درادامه به سوالاتی که ممکن است در این زمینه برای کاربران مطرح گردد پاسخ خواهیم داد.

– سوند فولی در منزل به چه صورت می باشد؟
– در چه مواردی از سوند فولی درمنزل استفاده می گردد؟
– چه آمادگی هایی برای قبل انجام سوند فولی مورد نیاز است؟
– روال سوند فولی در منزل برای زنان به چه صورت می باشد؟
– سوند فولی آقایان در منزل به چه صورت انجام می پذیرد؟
– پس از انجام سوند فولی چه اتفاقی می افتد؟
– در صورت مشاهده چه مواردی در محل سوند فولی باید با پزشک مشورت نمود؟
– کیسه ی تخلیه ی ادرار در سوند فولی به چه صورت می باشد؟
– خالی نمودن هوای بالون سوند فولی به چه صورت انجام می پذیرد؟
– سوند فولی دارای چه سایزهایی می باشد؟
– انواع مختلف سوند فولی ها به چه صورت میباشند؟
– سوند فولی های سایز 16 دارای چه مشخصاتی برای استفاده در منزل می باشند؟
– سوند فولی دو راه آنتی باکتریال چه کاربردی برای بیماران در منزل دارد؟
– سوند فولی های دو راه به چه صورت استفاده می شوند؟
– چه وسایلی برای انجام فرآیند سوند فولی در منزل لازم می باشد؟
– سوند فولی ها چه ویژگی های مشترکی دارند؟
– پزشکان و متخصصین این امر در هنگام استفاده از سوند فولی باید چه نکاتی را رعایت نمایند؟
– سوند فولی سه راه چه ویژگی هایی دارد؟
– چه تفاوتی میان سوندهای ادراری نلاتون و سوند فولی وجود دارد؟
– سوند فولی چه مزایایی دارد؟
– تعویض سوند فولی در منزل به چه صورت می باشد؟
– سوندهای فولی سیلیکونی چه امکاناتی دارند؟
– سوندهای فولی rusch برای استفاده در منزل به چه صورت می باشند؟
– چگونه سوند فولی های rusch در منزل مورد استفاده قرار می گیرند؟
– به چه دلیل در فرآیند ادرار اختلال ایجاد می گردد؟
– سوند فولی ها به چند صورت در بازار موجود می بشاند؟
– سوند فولی های کوتاه مدت به چه صورت می باشند؟
– به چه علت احتباس ادراری در افراد ایجاد می گردد؟
– چه عواملی سبب تنگی مجاری ادراری می شود؟
– احتباس ادرار چه علائمی دارد؟
– جنس سوندهای فولی برای استفاده در منزل به چه صورت می باشد؟

 

– سوند فولی در منزل به چه صورت می باشد؟

همانگونه که بیان شد سوند فولی در عرصه ی صنعت پزشکی مانند یک لوله ی نازک می باشد که این لوله در داخل مثانه قرار می گیرد و ادرار را تخلیه می نماید.

در صورتی که سوند به صورت دائمی در داخل مثانه قرار گیرد، به آن سوند فولی ماندگار گفته می شود.

به طور معمول در انتهای سوند فولی یک بادکنک تعبیه شده است که وظیفه ی نگه داشتن سوند در محل را بر عهده دارد. بادکنک تعبیه شده را با آب استریل پر می نمایند تا منجر به جا به جا شدن سوند در مثانه نشود.

 

پس از آن که سوند فولی را در مثانه قرار دادند، ادرار فرد بیمار با استفاده از لوله های سوند به کیسه ی متصل شده انتقال یافته و تخلیه می گردد.

سوند فولی را می توان در شرایطی که بیمار در منزل قرار دارد نیز استفاده نمود و از پزشکان این عرصه می توان برای انجام این متد کمک گرفت تا مثانه فرد بیمار تخلیه شود. روشی را که برای قرار دادن سوند در مثانه استفاده می کنند با عنوان سوندیزاسیون نیز می شناسند.

 

– چرا باید در مورد نصب سوند فولی در منزل از آلفاطب کمک بگیریم؟

نصب سوند فولی در منزل نیازمند معاینه دقیق و دستور پزشک متخصص می باشد.

از این رو به هیچ وجه خودسرانه اقدام به نصب سوند فولی در منزل نکنید.

همچنین این عمل باید توسط شخص متخصص و آموزش دیده انجام گردد تا از ایجاد زخم و خونریزی و همچنین عفونت های مجاری ادراری جلوگیری شود.

مرکز آلفاطب با استفاده از کادر مجرب و متخصص خدمت نصب سوند فولی در منزل را به بهترین نحو و سریع ترین زمان برای شما انجام می دهد.

– در چه مواردی از سوند فولی درمنزل استفاده می گردد؟

سوند فولی را به طور معمول برای رفع نمودن اختلالات و بیماری هایی که مربوط به ریه می باشند نیز مورد استفاده قرار می دهند. به طور عمده سوند فولی برای موارد زیر کاربرد دارد:

– قطع جریان ادرار و احساس تخلیه ی ناقص
– انسداد مجاری ادراری که عموما با عنوان هیپرتروفی پروستات، سرطان پروستات و محدود شدن مجرای ادرار شناخته می شود.

– چه آمادگی هایی برای قبل انجام سوند فولی مورد نیاز است؟

قبل از انجام سوند فولی در منزل باید منطقه ای را که مربوط به سوند فولی می باشد به طور کامل تمیز نموده و آن را تمیز نگه دارید، همچنین قبل از انجام متد سوند فولی، باید از پارچه پنبه ای استفاده شود و از مواد شیمیایی در ناحیه ی تناسلی به هیچ عنوان استفاده نگردد.

– روال سوند فولی در منزل برای زنان به چه صورت می باشد؟

سوندیزاسیون زنان در منزل به این صورت می باشد که به دلیل اینکه مجرای ادرای زنان کوتاه تر از آقایان می باشد و این مجرا در وسط لگن واقع شده است، فرد بیمار باید برای قرار دادن سوند در مثانه به پشت دراز کشیده و باسن خود را در لبه ی تخت قرار دهد. قرار گرفتن مجرای مثانه در مقابل پزشک موجب می گردد تا پزشک به راحتی متد سوند فولی بیمار را به انجام برساند و مجرای ادرار او را تخلیه کند.

– سوند فولی آقایان در منزل به چه صورت انجام می پذیرد؟

ازآنجاییکه مجرای ادرار آقایان بلند تر از مجرای ادرار خانم ها می باشد، فرد بیمار باید برای وصل نمودن سوند بر روی تخت به پشت دراز کشیده تا پزشک مربوطه سوند فولی را برای وی انجام دهد.

سوند فولی در منزل برای آقایان به دو روش صورت می گیرد که در حالت اول به این صورت است که محل سوند فولی و اطراف آن را با استفاده از پنبه به طور کامل تمیز می نمایند و پاکسازی این ناحیه در ابتدا به صورت دایره ای صورت می پذیرد و سپس این حرکت به خارج و اطراف محل سوند فولی کشیده می شود تا به طور کامل تمیز گردد.

پس از تمیز نمودن ناحیه ی مربوط به سوند فولی، پزشک سوند فولی را با استفاده از ژل های  مخصوصی که سبب روان شدن سوند می گردد به داخل مثانه ی فرد بیمار هدایت می نماید.

پس از عبور سوند فولی از مجرای ادراری و رسیدن آن به مثانه بالون در داخل مثانه بیمار قرار می گیرد و پس از آن از طریق یک سرنگ، بالون به آرامی پر می گردد.

پس از پر شدن بالون، ادراری که در داخل مثانه وجود دارد از طریق سوند به داخل کیسه هایی که از آب استریل پر شده است منتقل می گردد.
– پس از انجام سوند فولی چه اتفاقی می افتد؟
پس از انجام سوند فولی توسط پزشک در منزل، ممکن است یک تحریک بسیار جزئی در ناحیه ی سوند فولی ایجاد گردد که به سرعت رفع می گردد.

برای این منظور باید از پارچه ی پنبه ای تمیزی استفاده نمود و از مواد شیمیایی مضر در اطراف ناحیه ی تناسلی پرهیز گردد و این ناحیه را به طور مرتب تمیز نمایید.

پزشک مربوطه تا چند روز پس از سوند فولی بیمار را چک نموده و علائم او را پیگیری می نماید.

– در صورت مشاهده چه مواردی در محل سوند فولی باید با پزشک مشورت نمود؟

در صورتی که تمامی مراقبت های پس از فرآیند سوند فولی را انجام دادید، اما با این وجود دچار عارضه های مختلفی شدید باید سریعا پزشک خود را در این زمینه آگاه نمایید. از جمله مواردی که در صورت مشاهده باید حتما پزشک از آن آگاه گردد به صورت زیر می باشند:
– در صورتی که ادرار شما به صورت صورتی یا قرمز بود و یا اینکه مجرای ادرار فرد دچار خونریزی شد.
– نشانه هایی که ممکن است در هنگام انجام سوند فولی ایجاد گردند، اما پس از چند روز رفع نشده باشند.
– سوزش هایی که که فرد بیمار درهنگام ادرار دارد.
– بالارفتن تب و ایجاد درد در ناحیه ی شکم و کمر
– تخلیه ی بوی بد از مجرای ادراری و یا در ناحیه ی تناسلی
– قرمزی یا تورم در ناحیه ی تناسلی
– احساس درد در مجرای ادراری یا ناحیه ی تناسلی

– کیسه ی تخلیه ی ادرار در سوند فولی به چه صورت می باشد؟

کیسه های تخلیه ی ادرار مربوط به سوند فولی توسط یک آویز به کنار تخت آویزان می شوند و زمانی که این کیسه ها پر شدند، سریعا با کیسه های جدید تعویض می گردند.

برای نگه داشتن آن ها به طور معمول از نوار چسب استفاده می شود و این نوار چسب را به قسمتی از پا می چسبانند. در انتهای فرآیند سوند فولی، کیسه ی ادرار از بیمار جدا گشته و روند انجام سوند او به پایان می رسد.

– خالی نمودن هوای بالون سوند فولی به چه صورت انجام می پذیرد؟

برای خالی نمودن هوای داخل بالون های مربوط به سوند فولی، از سرنگ استفاده می گردد که این سرنگ ها را در داخل دریچه سوند فولی قرار داده و با استفاده از مکش آن را تخلیه می نمایند. هوایی که توسط سرنگ از بالون ها تخلیه می گردد، موجب می شود تا آب به داخل آن تخلیه گردد و زمانی که هوای بالون به طور کامل تخلیه شد، می توان سوند فولی را از مثانه ی فرد بیمار جدا نمود.

– سوند فولی دارای چه سایزهایی می باشد؟

سوند فولی ها در سایزهای مختلفی به بازار عرضه می گردند که از جمله سایزهای آن ها می توان به موارد زیر اشاره نمود:
5fr , 6fr, 8fr , 10fr , 12fr , 14fr , 16fr , 18fr , 2fr , 22fr , 24fr , 26fr
به طور معمول هر چه عدد بزرگتر شود، قطر سوند فولی نیز افزایش می یابد. برای استفاده از سایزهای مختلف سوند فولی باید به نکاتی که در این زمینه ارائه می گردد دقت نمود. رایج ترین سایز سوند فولی 12 تا 16 می باشد که بیشترین استفاده را در بین بیماران داشته است. پورت های مربوط به تخلیه ی ادرار به طور معمول در کنار سایز سوند فولی درج می گردد و پزشک باید سعی نماید متناسب با بیمار، سایز سوند فولی را برای او انتخاب نموده و مورد استفاده قرار دهد.

– انواع مختلف سوند فولی ها به چه صورت می باشند؟

سوند فولی ها دارای انواع مختلفی می باشند که از میان آن ها می توان سوند فولی های مستقیم با استفاده مجدد، سوند فولی دو راه یا احتباس، سوند فولی نوک خمیده و سوند فولی سه راه را نام برد. هر کدام از این سوند فولی ها دارای مشخصات و ویژگی های خاص خود می باشند که در هنگام استفاده باید تمامی نکات مرتبط با آن ها را رعایت نمود.

– سوند فولی های سایز 16 دارای چه مشخصاتی برای استفاده در منزل می باشند؟

سوند فولی های سایز 16 دارای یک لوله ی نازک و استریل هستند که این لوله انعطاف پذیر بوده و به مثانه وارد می گردد تا در صورت وجود ادرار در مجرای ادراری، آن را تخلیه نماید. این سوند فولی ها دارای قطری به سایز 16 هستند که بسیار در بین بیماران مورد استفاده قرار می گیرند یا به عبارتی شایع ترین نوع سوند فولی می باشند. این سوند فولی ها برای مواردی همچون تاخیر یا توقف در ادرار، منقطع شدن ادرار، مسدود شدن مجرای ادرای در اثر بیماری های مختلف مورد استفاده قرار  می گیرند.

– سوند فولی دو راه آنتی باکتریال چه کاربردی برای بیماران در منزل دارد؟

این سوند وسیله ای می باشد که جنس آن از نوع لاتکس است و عموما برای باز نگه داشتن مجرای ادراری افرادی مورد استفاده قرار می گیرد که دچار اختلالات مختلف در ادرار خود می باشند.

این اختلالات موجب کاهش و ناتوانی سیستم ایمنی بدن این افراد می شوند و باید سریعا درمان گردند. این سوند فولی ها دارای مواد آنتی باکتریال هستند و می توانند عوارضی همچون عفونت را به میزان چشمگیری کاهش دهند.

این سوند فولی ها ساخت کشور سوئیس می باشند و حجم بالون مورد استفاده در آن ها معمولا 30 سی سی می باشد. از دیگر قابلیت های این سوند فولی ها می توان به استفاده آن ها به مدت 12 هفته اشاره نمود.

از آنجاییکه در تولید این سوند فولی ها از یون استفاده می شود این یون ها موجب می گردند تا امکان استقرار باکتری های مختلفی که به صورت مولد هستند محدود شده و در مواردی آن ها را از بین می برند.

قبل استفاده از سوند فولی دو راه آنتی باکتریال، بهتر است مثانه شستشو داده شود و بسته به نظری که پزشک دارد باید سایز آن انتخاب گردد تا از خطرات احتمال جلوگیری گردد.

– سوند فولی های دو راه به چه صورت استفاده می شوند؟

این سوندها باید توسط پزشکان با تجربه نصب شوند و تمامی نکاتی که در زمینه ی استریل آنان ارائه گردیده باید رعایت شوند. پزشک معالج بسته به بیمار و شرایط او، نوع و سایز این سوند فولی ها را انتخاب می نماید.

پس از انتخاب سایز و تمیز نمودن ناحیه ی تناسلی و اطراف آن، سوند فولی را از طریق مجرای ادراری وارد مثانه می کنند و زمانی که بالون سوند فولی پر از هوا شد ادراری که در مثانه وجود دارد از طریق لوله های سوند فولی به داخل کیسه های متصل تخلیه می شود.

– چه وسایلی برای انجام فرآیند سوند فولی در منزل لازم می باشد؟

برای انجام فرآیند سوند فولی و تخلیه ی مثانه ی فرد بیمار باید از تجهیزات مختلفی استفاده نمود که از جمله ی این تجهیزات می توان کیسه ادراری، سرنگ 10 سی سی، آب مقطر، شان استریل، دستکش استریل جراحی، سوند فولی، محلول ضدعفونی کننده، پنبه و گازاستریل را نام برد. این تجهیزات باید به طور کامل برای انجام این فرآیند فراهم گردند تا در حین انجام سوند فولی، فرد بیمار و پزشک دچار مشکلات متعدد نشوند.

– سوند فولی ها چه ویژگی های مشترکی دارند؟

سوند فولی ها به طور جمعی دارای یک مجموعه ویژگی ها و خصوصیات مشترکی می باشند که ازجمله ی این خصوصیات می توان به موارد زیر اشاره نمود:
– دارای بادکنک های نگهدارنده هستند
– سبب تخلیه ی ادرار از مثانه می شوند
– دارای لوله هایی از جنس لاتکس طبیعی و سیلیکونی می باشند.
– در انتهای سوند فولی ها دو مجرا وجود دارد که یک مجرا برای خروج ادرار مورد استفاده قرار می گیرد.
– به طور معمول در 5 سایز 14، 16،18، 20 و 22 به بازار عرضه می شوند.

– پزشکان و متخصصین این امر در هنگام استفاده از سوند فولی باید چه نکاتی را رعایت نمایند؟

از جمله نکاتی که باید توسط پزشکان در حین انجام فرآیند سوند فولی رعایت گردد می توان به موارد زیر اشاره نمود:
– قبل از تعبیه ی سوند فولی باید پزشک دستان خود را به طور کامل و تمیز بشوید.
– پزشک مربوطه باید از این مسئله اطمینان پیدا کند که جریان ادرار از طریق لوله ی سوند به داخل کیسه ی ادرار مختل نشده و برقرار می باشد.
– حتی الامکان از پیچ خوردگی یا تاب لوله سوند فولی جلوگیری شود.
– سطح کیسه ی ادرار را باید پایین تر از سطح مثانه قراردهد تا دارای شیب باشد.
– پزشک باید اطمینان یابد که کیسه ی ادرار که حاوی ادرار می باشد به لوله ی سوند فولی فشاری وارد نمی کند و امکان به پایین کشیده شدن درآن وجود ندارد.
– پزشک باید بررسی های لازم را انجام داده و در صورت نبود مشکلی در بیمار دستورات مبتنی بر استحمام را به او بدهد.
– پزشک باید تا چند روز بیمار را پیگیری نموده، تا از نبود علائمی همچون عفونت دراطراف سوند فولی اطمینان یابد. ازعوامل این امر می توان به خروج چرک، حساسی پوست، قرمزی، تورم و آسیب دیدگی اشاره نمود.
– پزشک و بیمار باید دقت نمایند که لوله ی سوند فولی را زمانی که کیسه ی ادرار پر شده جا به جا ننمایند.

– سوند فولی سه راه چه ویژگی هایی دارد؟

این نوع از سوند فولی یک پوشش 100 درصد سیلیکونی دارند که سبب راحتی کار پزشک و بیمار  می گردد و افراد بیمار را از عواملی همچون عفونت حفظ می نماید.  این نوع از سوند فولی ها یک بافت متراکم دارند که از تغییر شکل حفره های آن ها جلوگیری می نماید.

قطر داخلی سوند فولی های سه راه بزرگتر می باشد و این امر برای بالا بردن جریان ادرار کاربرد دارد، همچنین افزایش قطر سوند فولی سه راه موجب شده است از رسیدن آسیب های احتمالی در بافت ها و ایجاد لخته جلوگیری شود.

بالون ها در این نوع از سوند فولی به گونه ی طراحی شده اند که می توانند حالت و شکل خود را حتی در درون مثانه فرد بیمار حفظ نموده و دارای یک نوع الاستیسیته می باشند که برای خالی شدن هوای داخل بالون به کار می رود.

سوند فولی های نوع سه راه کمترین میزان تروما را به دنبال دارند و می توانند آسایش و راحتی بسیار زیادی را برای بیماران فراهم نمایند.

– چه تفاوتی میان سوندهای ادراری نلاتون و سوند فولی وجود دارد؟

از جمله تفاوت هایی که میان سوند فولی و سوند نلاتون وجود دارد می توان به موارد زیر اشاره کرد:
– سوندهای فولی یک نوع سوند با قابلیت انعطاف پذیری می باشند و یک کیسه ی انتهایی در آن ها تعبیه شده است. در صورتی که سوند های نلاتون دارای یک لوله ی مستقیم و فاقد کیسه ی انتهایی می باشند.
– می توان سوند فولی را مجددا پس از تخلیه ی کیسه ی مورد استفاده قرار داد در حالی که سوندهای نلاتون قابلیت استفاده مجدد را ندارند و پس از استفاده باید آن ها را دور انداخت.
– فرد بیمار در زمانی که از سوند فولی استفاده می کند می تواند به انجام فعالیت های روزمره خود مشغول گشته و آن ها را نیز انجام دهد، اما سوندهای نلاتون فاقد این ویژگی بارز می باشند.
– سوندهای فولی دارای پوشش می باشند و برخلاف سوندهای نلاتون نیازی به روان کننده های مختلف برای استفاده ندارند.

– سوند فولی چه مزایایی دارد؟

از مهم ترین مزیت سوند فولی ها می تواند به این مورد اشاره نمود که با استفاده از آن ها می توان به راحتی وضعیت غیر عادی خود را تغییر داد و همزمان با استفاده از سوند فولی به انجام فعالیت های روزمره خود پرداخت

همچنین استفاده از این نوع سوندها بسیار راحت بوده و علت اصلی این امر پوشش روانی است که این سوندها دارند. از دیگر مزایای سوند فولی ها می توان به قابلیت استفاده مجدد آن ها اشاره نمود که این امر موجب شده تا افراد با یکبار خرید سوند فولی چندین بار آن را مورد استفاده قرار دهند.

– تعویض سوند فولی در منزل به چه صورت می باشد؟

این سوندها عوارض سوندهای ادراری نلاتون را به همراه ندارند، اما در حین استفاده از آن ها باید این نکته رعایت گردد که این سوندها نیز می بایست مانند نمونه های دیگر پس از پرشدن فضای کیسه تخلیه گشته و پس از مدتی تعویض شوند تا فرد بیمار از عواملی همچون عفونت و انسداد محافظت شود.

زمانی که برای تعویض این سوندها در نظر گرفته شده است به این صورت است که برای سوندهای داخلی باید پس از حداکثر 14 روز نسبت به تعویض آن ها اقدام نمود و برای سوندهای خارجی یا اکسترنال هر 48 ساعت باید عمل تعویض صورت پذیرد. در صورتی که سوند مصرفی دچار پارگی شود، باید ظرف 3 روز تعویض گشته و کیسه مناسبی برای آن فراهم گردد.

– سوندهای فولی سیلیکونی چه امکاناتی دارند؟

از جمله ویژگی ها و امکانات این سوندها می توان به عملکرد فیزیولوژیکی عالی آن ها اشاره نمود که سبب شده تا این سوندها، بی رنگ بوده و در ساخت آن ها از مواد شیمیایی مضر استفاده نگردد

همچنین این سوندها غیرخورنده، ضد انعقاد، سازگار با ارگانیسم بدن، مقاوم در برابر درجه حرارت بالا و پایین می باشند و می توانند در زمان استفاده انعطاف پذیری خود را حفظ نمایند.

سوند های فولی سیلیکونی، همچنین دارای ویژگی های عایق کامل، مقاوم در برابر نور و ضد جمع شدگی می باشند و چون در ساخت آن ها از ماده ی سیلیکون استفاده شده است با محیط زیست بسیار سازگار می باشند.

این سوندها، همچنین بسیار نرم هستند و هیچگونه تحریکی را در بدن فرد بیمار ایجاد نمی کنند و فرد بیمار در زمان استفاده دچار حساسیت های مختلف نمی شود.

قطر داخلی این سوندها بزرگ می باشد و این امر موجب شده تا امکان رسوب کلسیم و مواد سخت در مسیر آن ها وجود نداشته باشد و می توانند به مدت 29 روز در داخل مجرای ادراری فرد بیمار قرار گیرند و پس از 29 روز برای جلوگیری از عفونت و بیماری های دیگر باید تعویض گردند.

– سوندهای فولی rusch برای استفاده در منزل به چه صورت می باشند؟

ممکن است با بالا رفتن سن و دچار شدن افراد به بیماری های مختلف، در دفع ادرار با مشکلات متعددی مواجه شوند که برای رفع این مشکل، می توان از سوندهای فولی rusch استفاده نمود که در اکثر مواقع توسط پزشکان برای بیماران توصیه می گردند.

از سوندهای فولی rusch در بیشتر مواقع برای افرادی  استفاده می گردد که دچار بیماری هایی همچون عدم کنترل ادرار به دلیل قطع نخاع می باشند.

در موارد بسیاری افراد بیمار علاوه بر عدم کنترل ادرار قادر به دفع ادرار خود نیز نمی باشند که در این موارد پزشکان برای باز کردن مجاری ادراری فرد بیمار، از سوند فولی ها استفاده می نمایند. جنس سوند فولی های rusch لاتکس می باشد و باید هر 4 روز برای عدم عفونت تعویض گردند.

– چگونه سوند فولی های rusch در منزل مورد استفاده قرار می گیرند؟

پس از باز نمودن بسته مخصوصی که حاوی تجهیزات سوند فولی می باشد باید با توجه به حجم بالونی که مورد استفاده قرار می گیرد، با استفاده از سرنگ در داخل بالون 5 میلی لیتر آب مقطر بریزید.

این امر برای اطمینان یافتن از اینکه بالون دچار صدمه هایی همچون سوراخ شدن نگردیده است انجام می پذیرد.

سپس همانگونه که در روش های دیگر برای وصل نمودن سوند بر حسب آقا یا خانم بودن عمل میشد، سوند را برای بیمار وصل می نماییم. برای آن که که سوند فولی دچار کشش نگردد می توان آن را با سنجاق به ملافه ی بیمار وصل نمود.

– به چه دلیل در فرآیند ادرار اختلال ایجاد می گردد؟

گاها ممکن است فرآیند ادرار فرد به دلیل مشکلاتی همچون سنگ کلیه مسدود شده و ادرار او در پشت مثانه جمع شده و سبب ایجاد دردها و ناراحتی های مختلفی در فرد شود که در این صورت استفاده از سوند الزامی است.

در صورتی که در ادرار شخص بیمار خون مشاهده گردد یا اگر فرد بیمار دچار بیماری هایی همچون غدد پروستات باشد، در دفع ادرار خود دچار مشکل خواهد شد، همچنین اکثر افرادی که عمل های جراحی مربوط به پروستات و مثانه را انجام می دهند نیز باید پس از عمل، تا مدتی از سوند برای دفع ادرار خود استفاده نمایند.

گاهی نیز ممکن است افراد به دلیل استفاده از داروهای مختلفی دچار مشکل در ادرار شوند که از جمله آن ها می توان به بی اختیاری در ادرار و یا ضعف در عضلات مثانه اشاره نمود که این افراد نیز برای رفع مشکلات ادراری خود نیازمند سوند فولی خواهند شد.

– سوند فولی ها به چند صورت در بازار موجود می بشاند؟

سوند فولی ها به دو صورت بیرونی و دائمی وجود دارند که در سوند های دائمی به صورت مدت دار برای فرد بیمار تعبیه می شوند که برای استفاده در بلند مدت مناسب می باشند. این سوند ها نیز همانند بقیه از راه مجرای ادراری وارد مثانه شده و ادرار فرد بیمار را تخلیه می نمایند.

گاها ممکن است این سوندها را به این صورت تعبیه نمایند که بر روی شکم فرد بیمار سوراخی ایجاد گردیده که عموما این سوراخ در پایین شکم و در ابتدای مجاری ادراری ایجاد می شود.
سوندهایی که به واسطه یک سوراخ در زیر شکم تعبیه می شوند را سوندهای داخلی نیز می گویند که در ابتدای آن ها یک بالون قرار داده شده است که این بالون ها با استفاده از مایع های مخصوصی پر شده تا در هنگام استفاده، جلوی جدا شدن لوله از بدن فرد بیمار را بگیرند.

سوندهای بیرونی اساس کار آن ها به این صورت می باشد که کاملا در خارج بدن فرد بیمار تعبیه می شوند و برای مردان کاربرد دارند.

این سوندها به طور معمول برای افرادی مورد استفاده قرار می گیرند که از نظر جسمانی مشکلی ندارند و فقط نمی توانند ادرار خود را کنترل نمایند مانند افرادی که دچار زوال عقل شده اند.

– سوند فولی های کوتاه مدت به چه صورت می باشند؟

افرادی وجود دارند که تنها یکبار نیازمند استفاده از سوند فولی می شوند که می توان به عنوان نمونه افرادی را نام برد که عمل جراحی نموده اند و بلا فاصله پس از عمل، توانایی رفتن به دستشویی و دفع ادرار خود را ندارند.

در چنین شرایطی برای این افراد از سوندهای یکبار مصرف کوتاه مدت استفاده می گردد که می توان آن ها را، هم از راه مجرای ادرار و هم از راه ایجاد سوراخ در زیر شکم در داخل مثانه تعبیه نمود.

– به چه علت احتباس ادراری در افراد ایجاد می گردد؟

از عواملی که عموما منجر به احتباس ادراری می شوند، می توان به مشکلات عصبی، داروها، تضعیف عضلات مثانه و انسداد مجاری ادرار اشاره نمود.

دلیل اصلی احتباس ادراری در واقع انسداد مجاری ادراری می باشد که موجب مسدود شدن جریان طبیعی ادرار در  بدن فرد می شود که باید آن را رفع نمود تا فرد را درگیر مشکلات جدی تری ننماید.
از دیگر علل ابتلا به احتباس ادراری می توان به هیپرپلازی خوش خیم پروستات در آقایان اشاره نمود که عموما درمردان 50 تا 60 ساله رخ می دهد. در واقع هیپرپلازی یک حالت پزشکی می باشد که در روند آن، غده ی پروستات آقایان بزرگ شده و آن ها را دچار مشکلات متعددی می کند. خوشبختانه این غدد سرطانی نمی باشند.

این غده ها در مجاورت مجاری ادراری آقایان قرار دارند و بزرگ شدن آن ها موجب ایجاد انسداد در مجرای ادراری آن ها می شود که می توان برای دفع ادرار آن ها از سوند فولی های مختلف استفاده نمود.

تنگی مجاری ادراری نیز از جمله مشکلاتی است که افراد بیمار را نیازمند تعبیه سوند فولی می کند.

از علل شایع تنگی مجرای ادراری می توان به التهاب های پس از عمل جراحی، بافت اسکار ناشی از جراحی، بیماری ها و یا آسیب ها اشاره نمود.

در آقایان این تنگی مجرای ادراری ممکن است به دلیل بزرگ شدن غده  پروستات آن ها باش دو دلیل دیگر آن، بلند بودن مجرای ادرار آقایان نسبت به خانم ها می باشد.

– چه عواملی سبب تنگی مجاری ادراری می شود؟

از عوامل تنگی مجرای ادراری می توان به موارد زیر اشاره نمود:
– سنگ های دستگاه ادراری: سنگ هایی که ممکن است در مجرای ادراری فرد بیمار ایجاد شود، از کریستالی هایی تشکیل شده که عموما در داخل ادرار فرد وجود دارند و عمدتا در سطح مثانه یا کلیه ها ایجاد می شوند و فرد را در دفع ادرار خود با مشکلات متعددی مواجه می نمایند.

– سیستوسل:

به برآمدگی مثانه به واژن عموما سیستوسل می گویند و این امر زمانی رخ می دهد که عضلات و بافت هایی که وظیفه ی حمایتی بین مثانه و واژن را برعهده دارند به مرور زمان دچار ضعف شده و در  ساختار آن ها کشش ایجاد شود.

به طور معمول این بیماری موجب افتادگی مثانه می گردد و مثانه را از حالت طبیعی خود خارج می سازد و سبب تنگی مجرای ادراری در زنان می گردد.

– رکتوسل:

به طور معمول برآمدگی های مثانه رکتوم به مثانه را رکتوسل می نامند و این پدیده زمانی در زنان رخ می دهد که عضلات و بافت هایی که میان رکتوم و مثانه خانم ها وجود دارد، ضعیف شده و به حالت آویزان در بیایند.

موقعیت غیر طبیعی که این رکتوم ها دارند در افراد مختلف سبب تنگی مجرای ادراری می شوند و مشکلات متعددی را برای خانم ها در دفع ادرار ایجاد می نمایند.

– احتباس ادرار چه علائمی دارد؟

از علائم احتباس ادرار می توان به ناتوانی در ادرار کردن، ادرارهای دردناک و نیاز فوری فرد به ادرار، درد یا ناراحتی در ناحیه ی تحتانی شکم و نفخ ناحیه ی تحتانی شکم اشاره نمود که پس از مشاهده ی هر کدام باید سریعا برای درمان آن ها به پزشک مراجعه نمود.

– جنس سوندهای فولی برای استفاده در منزل به چه صورت می باشد؟

سوندهای فولی دارای جنس های مختلفی می باشند که از میان آن ها می توان به سوندهای لاستیکی اشاره نمود که در فرآیند تولید آن ها از لاستیک طبیعی استفاده می شود. لاستیک های استفاده شده برای این امر دارای قابلیت انعطاف پذیری می باشند.

این سوندها به دلیل تجمع مواد معدنی موجود در ادرار در آن ها، ممکن است به مرور فرد بیمار را دچار التهاب یا تنگی مجرای ادراری نمایند

به همین دلیل امروزه این نوع سوند فولی استفاده زیادی در علم پزشکی ندارد و می توان از آن ها برای مدت کوتاهی استفاده نمود.

 

دسته دیگری از جنس سوندها، در واقع سوندهای فولی سیلیکونی می باشند که ساختار مناسبی برای بافت ها دارند و درصد حساسیت هایی که ممکن است در حین استفاده از این سوند در فرد ایجاد گردد، بسیار پایین می باشد.

دلیل این امر این می باشد که این سوندها مواد موجود در ادرار را در خود جمع نمی نمایند و برخلاف سوندهای لاستیکی به مرور زمان فرد را دچار تنگی مجرای ادراری نمی نمایند.

دسته سوم سوندها در واقع سوندهایی می باشند که جنس روکش آن ها از سیلیکون است که در دسته ی سوندهای لاتکس قرار می گیرند.

در این سوندها سطح داخل و خارج را با استفاده از روکش های سیلیکونی می پوشانند که این سبب می شود تا این سوندها به نسبت نمونه های دیگر مقاومتر، قابل انعطاف تر و بادوام تر باشند و مواد را در خود جمع نمی کنند و فرد را درگیر مشکلات متعدد دیگر نمی نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×