آلفا طب

نقشه مغزی چیست؟

نقشه مغزی چیست؟

نقشه مغزی یا الکتروانسفالوگرافی کمی (qEEG) یکی از انواع روش های تشخیصی است که در آن سیگنال EEG بدست آمده از طریق چند الکترود مختلف را با رایانه پردازش می کند و به یک نقشه قابل مقایسه و بررسی تبدیل خواهد کرد. بنابراین، در پاسخ به این سوال که نقشه مغز چیست؟ می توان گفت که این نوع نقشه نسخه تکمیل یافته از نوار مغزی است که با پردازش روی آن بدست می آید.

در صورتی که پزشک از شما خواسته که نقشه مغزی تهیه کنید یا هنوز به دنبال روانشناسی می‌گردید تا در طی درمان و تشخیص بیماری های احتمالی، در کنار شما باشد؛ مرکز خدمات پزشکی آلفاطب‎ با اعزام روانشناس و نورولوژیست در منزل برای گرفتن نقشه مغزی، تشخیص و تفسیر آن در کنار شما خواهد بود. می‌توانید جهت دریافت مشاوره برای نقشه مغزی و اطلاعات بیشتر از نحوه انجام نقشه مغزی با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

نقشه مغزی برای چیست؟

برای آنکه بتوانیم به سؤال نقشه مغزی برای چیست؟ پاسخ کاملی ارائه دهیم، به نقشه مغزی چیست و نقشه مغز چه چیزی را نشان می دهد؟ هم می‌پردازیم تا مطالب را با درک بهتری به شما عزیزان ارائه کنیم.

نقشه مغزی با پردازش سیگنال های بدست آمده EEG تولید می شود و می‌تواند شرایط جسمی و روحی فرد را مورد بررسی قرار دهد. در صورتی که جزئیات نقشه مغزی یک فرد با فرد سالم متفاوت باشد، یعنی اختلالی در مغز وجود دارد و باید با مقایسه فرکانس های بدست آمده، این اختلال را تشخیص داد.

بنابراین، نقشه مغزی اطلاعات بسیار مهمی را در مورد نحوه عملکرد مغز می دهد و می‌تواند برای تشخیص و پیگیری روند درمانی مورد استفاده قرار گیرد. در آزمایشات روانشناسی مختلف مانند نوروفیدبک، داروها و مداخلات شیوه زندگی می توان از نقشه مغزی کمک گرفت تا بتوان انواع اختلالات مغزی را با کمک پزشکان و روانشناسان تشخیص داد.

اطلاعات بیشتری در مورد نحوه عملکرد مغز می‌دهد و می‌تواند برای تشخیص و پیگیری روند درمانی مورد استفاده قرار گیرد.

نقشه مغزی برای چیست؟

نقشه مغزی چه چیزی را نشان می‌دهد و کاربرد نقشه مغزی چیست؟

هدف نقشه برداری از مغز چیست؟ این سوال بسیاری از افرادی است که می خواهند نقشه مغزی را انجام دهند. علت نقشه برداری از مغز از سوی پزشک متخصص اعلام می شود و باید با توجه به نظر پزشک این تست را انجام دهید. به طور کلی، نقشه برداری از مغز با هدف بررسی عملکرد مغز و تشخیص و درمان به موقع بیماری ها انجام می شود. کاربرد نقشه مغزی می‌تواند بسیار متنوع باشد که در ادامه به برخی از مهم ترین آن ها اشاره می کنیم.

  • بررسی خطرهای آسیب مغزی مانند خونریزی مغزی، تشنج، سکته مغزی و ضربه: در صورتی که فرد در معرض سکته مغزی، تشنج و هر عامل دیگری که خطر آسیب مغزی را افزایش می دهد باشد، نیاز به انجام نقشه برداری از مغز دارد. در این صورت می توان میزان آسیب و خطرهای آن را بررسی کرد.
  • تشخیص اختلالات کارکردی مغز: برای تشخیص به موقع اختلالات کارکردی مغز مانند اختلال یادگیری و اختلال اضطرابی، می توان از نقشه مغزی کمک گرفت.
  • بررسی تاثیر داروها روی روند بیماری: داروهایی که مورد استفاده قرار می گیرند می توانند روی روند بیماری های مغزی موثر باشند. برای بررسی تاثیر داروها بر روند بیماری و پیش بینی پاسخ فرد به دارو، می توان از نقشه مغزی کمک گرفت.
  • بررسی تغیرات روانی فرد: برای علت یابی مشکل روانی فرد می توان از نقشه برداری مغزی کمک گرفت. در این صورت کم کاری یا پرکاری مغز مشخص می شود.
  • پیدا کردن نقاط مورد نظر برای انجام جراحی مغز: نقشه مغزی می‌تواند برای پیدا کردن نقاط مورد نظر قبل از انجام جراحی مغز و با هدف از بین بردن آسیب های ایجاد شده در مغز انجام شود.
  • علت یابی مشکلات خواب: برای بررسی مشکلات خواب و اختلالات آن می توان از نقشه مغزی کمک گرفت. اختلالات خواب شامل بی خوابی، پرخوابی، کابوس های شبانه، سندرم پای بی قرار، حمله خواب و … هستند که می توان علت آن ها را با نقشه مغزی مورد بررسی قرار داد.
  • بررسی اختلالات اضطرابی: برخی از اختلالات اضطرابی به راحتی به درمان پاسخ نمی دهند. می توان با نقشه مغزی این اختلالات که شامل فوبیا، پانیک، اضطراب و … هستند را بررسی کرد و علت آن ها را تشخیص داد.

نحوه انجام نقشه مغزی

انجام نقشه مغزی می‌تواند  در کلینیک های تخصصی و یا مطب پزشک انجام شود. این عمل غیر تهاجمی بوده و نیازی نیست که از بابت انجام آن نگران باشید. برای انجام نقشه برداری مغزی باید به نکات قبل، بعد و حین انجام این نقشه دقت کنید که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد.

نکات قبل از نقشه مغزی: قبل از انجام نقشه مغزی لازم است که صبح با شامپو و بدون نرم کننده موهای خودتان را بشویید و به طور کامل خشک کنید. از زدن روغن، واکس و هر ماده نرم کننده و اضافه روی سر خودتان جلوگیری کنید. از کرم پودر یا کرم بر روی پیشانی خود استفاده نکنید. دقت کنید که تا 6 ساعت قبل از انجام نقشه مغزی نباید از الکل و مواد مخدر استفاده کنید. مصرف کافئین 3 تا 4 ساعت قبل از انجام نقشه مغزی ممنوع است. همچنین اگر از داروهای خاصی استفاده کنید، آن ها را از قبل با پزشک خود در میان بگذارید.

حین انجام نقشه مغزی: برای انجام آزمایش نقشه مغزی لازم است که کف سر فرد کاملا تمیز شود. سپس یک کلاه که روی آن 20 الکترود وجود دارند روی سر قرار می گیرند و مراحل ضبط سیگنال ها انجام خواهد شد. ممکن است در پروسه ضبط نقشه مغزی از فرد خواسته شود که بخوابد، کاری انجام دهد یا عمل ریاضی حل کند.

بعد از نقشه مغزی: اگر با آمادگی های لازم برای نقشه مغزی مراجعه کنید، نیازی به نگرانی از بابت انجام این تست نیست. نحوه انجام نقشه مغزی طبق توضیحات داده شده است و پس از آن می توانید به منزل بروید و کارهای روزمره و عادی خود را انجام دهید. فقط ممکن است پس از انجام نقشه مغزی کمی موهای شما چسبناک شوند که می توانید با شستشو این مشکل را برطرف کنید.

نحوه انجام نقشه مغزی

عوارض نقشه مغزی

ممکن است این سؤال ها برایتان پیش آمده باشد که عوارض نقشه مغز چیست؟ آیا باید نگران عوارض نقشه برداری مغزی باشیم؟ به طور کلی، هیچ عارضه نگران کننده ای برای انجام این آزمایش نیست.

نقشه برداری مغزی یک آزمایش ساده و بدون درد است. ممکن است بعد از انجام این آزمایش کمی احساس خستگی و درد داشته باشید. علاوه بر این ممکن است برخی از افراد با سنگینی در سر، احساس سوزن سوزن شدن در انگشت دست و لب مواجه شوند. افرادی که دارای بیماری های خاص مانند صرع، تشنج و سکته مغزی هستند حتما باید قبل از انجام آزمایش این موارد را با پزشک خودشان در میان بگذارند و سپس آزمایش را انجام دهند.

انجام نقشه مغزی با مرکز خدمات پزشکی آلفاطب

با توجه به توضیحات داده شده در مورد نقشه مغزی چیست؟ میدانیم که این نقشه در واقع نشان دهنده عملکرد مغز است. می‌توان با مقایسه نقشه مغزی یک فرد بیمار با یک فرد سالم، بیماری و اختلال فرد را شناسایی کرد و مشکل را تا حدی برطرف نمود.

در مرکز خدمات پزشکی آلفاطب امکان ثبت نقشه مغزی با بهترین کیفیت فراهم شده است. می توانید بدون هیچ دغدغه ای، نقشه مغزی را در این مرکز انجام دهید. ما در سریع‌ترین زمان با اعزام متخصص به همراه دستگاه‌های به روز و پیشرفته به محل شما، کنارتان هستیم. همینطور در صورتی که به دستور پزشک نیاز به انجام نقشه مغزی دارید، آلفاطب نتایج را در سریعترین زمان در اختیار شما قرار می‌دهد و شما می‌توانید نتیجه را نزد پزشک متخصص خود ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×