آلفا طب

عفونت بخیه عمل قلب باز

عفونت بخیه عمل قلب باز

بیماران قلبی پس از عمل قلب باز در استراحت مطلق به سر می‌برند و در زمان نقاهت، امکان مراجعه به مراکز درمانی را ندارند. همچنین، زخم تازه جراحی، بسیار حساس می‌باشد و نیاز به مراقبت های بعد از عمل قلب باز دارد که اکثر بیماران را با نگرانی از ابتلا به عفونت‌های موجود در فضاهای عمومی، که از جمله بیماری‌های رایج مراکز درمانی است مواجه می‌کند.

از این رو، ویزیت متخصص قلب و عروق در منزل می‌تواند بیمار را از خطر ابتلا به عفونت بخیه عمل قلب باز دور نگهدارد. برای کسب اطلاعات بیشتر، کافی‌است با مشاوران ما تماس بگیرید. مرکز خدمات پزشکی آلفاطب به عنوان مجموعه پزشکی-درمانی معتبر با مجوزهای رسمی سازمان بهداشت و درمان و با کادر متخصصی از پزشک و پرستاران مجرب، به صورت 24 ساعته آماده خدمت رسانی به شما عزیزان و بیمار ارجمندتان می‌باشد. در ادامه این مقاله، شما را با علائم، نکات مهم نگهداری و پیشگیری از عفونت بعد از عمل قلب باز آشنا می‌کنیم.

عفونت بعد از عمل قلب باز چه علائمی دارد؟

عفونت بعد از عمل قلب باز چه علائمی دارد؟

در ابتدا، نیاز است که هر روز محل جراحی شده را به دقت بررسی کرده تا هرگونه علامت احتمالی از عفونت بخیه، به سرعت شناسایی شود.

قرمزی، تورم یا خروج چرک از بخیه‌ها می‌تواند نشانه‌هایی از عفونت محل جراحی عمل قلب باز باشد که نیاز به بررسی پزشکی دارند. در چنین مواقعی، اقدام به موقع برای جلوگیری از عوارض جدی که ممکن است جان بیمار را در خطر بیاندازد بسیار حائز اهمیت است.

احتمال دارد در روزهای اول بعد از عمل، حساسیت بیشتری نسبت به وضعیت بخیه داشته باشید و این طبیعی است؛ اما، بهتر می‌باشد تا بهبودی کامل، توجه ویژه‌ای به محل زخم داشته باشید. با مشاهده هر یک از علائم عفونت بعد از عمل قلب باز می‌توانید از ویزیت متخصص عفونی در منزل استفاده کنید. مرکز آلفاطب سریعا متخصص را به محل شما اعزام کرده و در طول درمان کنار شما خواهد بود. برای کسب اطلاعات بیشتر با مشاوران ما در تماس باشید.

به طور کلی، علائم عفونت بعد از عمل قلب باز عبارت‌اند از:

  • قرمزی و تورم ناحیه
  • ترشح چرکی در محل زخم
  • تب و لرز
  • درد شدید و طولانی مدت

طبق تحقیقاتی که توسط کلینیک کلیولند (clevelandclinic) انجام شده است، حدود ۲ تا ۵ درصد از افرادی که تحت عمل قلب باز قرار می‌گیرند، ممکن است دچار عفونت شوند. اما خبر خوب این است که اکثر عفونت‌های بعد از عمل قلب باز با مراقبت‌های صحیح، قابل پیشگیری و درمان هستند.

عفونت بخیه بعد از عمل قلب باز خطرناک است؟

عفونت بخیه بعد از عمل قلب باز می‌تواند بسیار خطرناک باشد و منجر به مشکلات جدی مانند عوارض قلبی، طولانی‌تر شدن دوره بهبودی و حتی مرگ شود. جدی بودن این خطر بستگی به شدت عفونت و وضعیت سلامت بیمار دارد. عفونت بخیه عمل قلب باز، به ویژه در افرادی که بیماری‌های مزمن یا سیستم ایمنی ضعیفی دارند خطر سازتر می‌باشد.

اگر محل بخیه عفونت کند، خطر انتشار آن به سایر بخش‌های بدن وجود دارد. با ورود عفونت به خون، بیمار دچار سپسیس (عفونت خونی) می‌شود که یک واکنش شدید بدن به عفونت است و باعث اختلال در عملکرد اندام‌های حیاتی مثل قلب و کلیه‌ها می‌شود. عدم کنترل عفونت بخیه عمل قلب باز می‌تواند حتی باعث جراحی دوباره بیمار شود.

احتمال عفونت بعد از عمل قلب باز برای چه کسانی بیشتر است؟

برخی از گروه‌ها بیشتر در معرض خطر عفونت‌های بخیه بعد از عمل قلب باز قرار دارند که عبارت‌اند از:

  • دیابت: قند خون بالا می‌تواند روند بهبودی زخم‌ها را به تأخیر بیندازد و خطر عفونت را افزایش دهد.
  • سن بالا: با افزایش سن، قدرت سیستم ایمنی بدن کاهش می‌یابد و بهبود زخم‌ها کندتر می‌شود.
  • چاقی: به دلیل کاهش جریان خون در بافت‌ها می‌تواند به تأخیر در بهبود زخم‌ها و افزایش خطر عفونت‌ها منجر شود.

مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌ها (CDC) در یکی از گزارش‌های خود اشاره کرده است که افرادی که به دیابت مبتلا هستند، حدود ۳۰ درصد بیشتر از سایرین در معرض خطر عفونت بخیه قرار دارند.

پیشگیری از عفونت بخیه عمل قلب باز در منزل

پیشگیری از عفونت بخیه عمل قلب باز در منزل

پیشگیری همیشه بهتر از درمان است؛ اما برخی از بیماران امکان مراقبت از خود را آنچنان که باید، ندارند. اطرافیان نیز، علی‌رغم تلاش‌های قابل ستایش و نگرانی از سلامت بیماران عزیزشان، ممکن است با عدم آگاهی و نداشتن تخصص یا زمان کافی، امکان رعایت تمامی نکات پیشگیری از عفونت زخم بخیه عمل قلب باز را نداشته باشند.

از این رو، قصد داریم بیماران و همراهان عزیز را از نکات مهمی که برای پیشگیری از عفونت بخیه عمل قلب باز رعایت می‌شوند مطلع کنیم. در صورت عدم امکان رعایت هر یک از این موارد، می‌توانید با مشاوران ما تماس بگیرید تا شما را بیشتر راهنمایی کنند. در صورت نیاز، ممکن است استفاده از خدمات پرستار در منزل شما را از نگرانی بازدارد.

به طور کلی، نکات مهم برای جلوگیری از عفونت بخیه در منزل عبارت‌اند از:

  • تمیزی زخم: به‌طور منظم و با دقت محل جراحی با مواد ضدعفونی‌کننده توصیه شده، تمیز کنید.
  • پوشاندن زخم: از پانسمان‌های استریل برای پوشاندن بخیه‌ها استفاده کنید تا از ورود باکتری‌ها به زخم جلوگیری شود.
  • عدم دست زدن به زخم: از لمس زخم و اطراف آن خودداری کنید تا خطر آلودگی کاهش یابد.
  • رعایت بهداشت شخصی: دست‌ها را قبل از تماس با زخم بشویید و از تماس غیرضروری با محل جراحی خودداری کنید.
  • تغذیه مناسب: از مواد غذایی غنی از ویتامین‌ها و مواد معدنی برای تقویت سیستم ایمنی استفاده کنید.

مرکز خدمات پزشکی آلفاطب با قراردادهای کوتاه و بلند مدت و امکان شخصی سازی آن توسط درخواست دهنده و طبق نیاز بیمار، پستاران متخصص و حرفه‌ای را در سریع‌ترین زمان به منزل شما اعزام می‌کند. برای درخواست پرستار مراقب عفونت بعد از عمل قلب باز در منزل، کافی است با مشاوران ما تماس بگیرید.

مرکز خدمات پزشکی آلفاطب | عفونت بخیه عمل قلب باز

مرکز خدمات پزشکی آلفاطب با ارائه خدمات پزشکی، درمانی و پرستاری در منزل، به ویژه برای بیماران پس از عمل قلب باز، آسایش و آرامش را برای شما و خانواده‌تان به ارمغان می‌آورد. شما عزیزان می‌توانید برای مراقبت از عفونت بخیه عمل قلب باز در منزل یا پیشگیری از عفونت محل جراحی، از خدمات گسترده مرکز آلفاطب به صورت شبانه روزی و بدون معطلی استفاده کنید.

آلفاطب با هدف بهبود کیفیت زندگی بیماران در سریع‌ترین زمان پاسخ‌گوی عزیزان خواهد بود. برای کسب اطلاعات بیشتر کافی است با ما تماس بگیرید و از مشاوره تلفنی رایگان بهره‌مند شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×