آلفا طب

سونوگرافی پرتابل در منزل

سونوگرافی پرتابل در منزل

در این مقاله قصد داریم در مورد سونوگرافی پرتابل در منزل و مزایای این کار صحبت کنیم. با توجه به شرایط کنونی و شیوع ویروس کرونا مراجعه به مراکز درمانی باید به حداقل برسد.

این کار به خصوص برای گروه های حساس مانند زنان باردار که از نظر ابتلا به بیماری های مختلف مستعدتر می باشند ضروری تر است.

مجموعه آلفا طب با اخذ مجوز رسمی از دانشگاه علوم پزشکی ایران و وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی و با در اختیار داشتن کادر متخصص و مجرب آماده است تا در سریع ترین زمان ممکن برای ارائه خدمات پزشکی و پیرا پزشکی در منزل یا محل کار شما در کنار شما باشد.

تمامی پرسنل دارای مدارک و تضامین کافی نزد شرکت می باشند.

*پوشش دهی کلیه مناطق تهران

*نازل ترین قیمت و بهترین کیفیت

*امکان صدور گواهی برای ارائه به بیمه درمانی شما

انجام سونوگرافی پرتابل در منزل و سایر خدمات پزشکی کمک می کند که مراجعه به بیمارستان و سایر مراکز درمانی به حداقل رسیده و تا زمان نیاز و ضرورت از حضور در اینگونه مکان ها جلوگیری شود.

مراکز زیادی در زمینه انجام خدماتی همچون سونوگرافی پرتابل در منزل فعالیت می کنند که انتخاب بهترین مرکز برای انجام این کار برای نتیجه گیری بهتر حائز اهمیت است.

در این مقاله علاوه بر بررسی خدمات پزشکی در منزل و به خصوص سونوگرافی پرتابل در منزل در مورد مزایای این کار، هزینه های انجام سونوگرافی پرتابل در منزل و نکاتی برای انتخاب بهترین مرکز جهت انجام این کار، توضیحاتی را ارائه خواهیم داد.

1.    خدمات پزشکی در منزل چیست و چه مواردی را شامل می شود؟
2.    خدمات پزشکی در منزل مناسب چه افرادی است؟
3.    مزایای خدمات پزشکی در منزل چیست؟
4.    سونوگرافی پرتابل چیست؟
5.    تاریخچه سونوگرافی در ایران و جهان به چه صورت است؟
6.    فرآیند کار سونوگرافی پرتابل به چه صورت است؟
7.    جز زنان باردار چه افرادی نیاز به سونوگرافی دارند؟
8.    سونوگرافی پرتابل چه کاربردی دارد؟
9.    سونوگرافی چند نوع دارد؟
10.    سونوگرافی پرتابل چند نوع دارد؟
11.    در سونوگرافی پرتابل به منظور ایمنی چه نکاتی باید رعایت شوند؟
12.    در سونوگرافی پرتابل در منزل چه دستگاه هایی مورد استفاده قرار می گیرند؟
13.    آیا سونوگرافی پرتابل عوارض به خصوصی دارد؟
14.    خدمات سونوگرافی پرتابل در منزل به چه صورت است؟
15.    چه افرادی نیاز به سونوگرافی پرتابل در منزل دارند؟
16.    کدام دسته از انواع سونوگرافی و رادیوگرافی در منزل قابل انجام هستند؟
17.    استفاده از سونوگرافی پرتابل در منزل چه مزایایی دارد؟
18.    هزینه سونوگرافی پرتابل در منزل به چه صورت محاسبه می شود؟
19.    به منظور درخواست خدمات سونوگرافی پرتابل در منزل چه اقداماتی باید انجام داد؟
20.    در انتخاب مرکز انجام خدمات پزشکی در منزل چه نکاتی را باید مد نظر قرار داد؟
21.    نتیجه سونوگرافی پرتابل در منزل به چه صورت به اطلاع بیمار می رسد؟
22.    سونوگرافی پرتابل در منزل توسط چه افرادی انجام می شود؟

 

خدمات پزشکی در منزل چیست و چه مواردی را شامل می شود؟

خدمات پزشکی در منزل انواع مختلفی دارند. گاهی اوقات به دلایل مختلف افراد امکان حضور در مراکز درمانی برای دریافت خدمات پزشکی را ندارند. در این شرایط برای انجام درمان و بهبودی سریع تر می توان از اینگونه خدمات استفاده کرد.

تعریف خدمات پزشکی در منزل

خدمات پزشکی در منزل، کلیه فعالیت ها و خدماتی را شامل می شوند که در بیمارستان ها و کلینیک های درمانی انجام می شوند و بسته به شرایط بیماران، برای انجام آن ها نیروی متخصص به منزل اعزام می شود.

مهمترین ضرورت اینکار امنیت و آرامش کامل بیمار است. خدمات پزشکی در منزل انواع مختلفی دارد.

برخلاف گذشته که مرسوم ترین نوع خدمات درمانی منزل مراجعه پزشکان عمومی و اورژانس بود امروزه طیف گسترده ای از خدمات درمانی توسط کادر مجرب و با تجربه در منزل قابل انجام می باشند.

در اولین بخش از مقاله سونوگرافی پرتابل در منزل به منظور آشنایی بیشتر، توضیح مختصری در مورد انواع خدمات درمانی قابل انجام در منزل صحبت خواهیم کرد.

فیزیوتراپی

یکی از خدمات رایج پزشکی در منزل فیزیوتراپی است. فیزیوتراپی یکی از روش های درمانی است که به منظور بهبود بیماری ها و مشکلات حرکتی و بعد از آسیب های جسمی نظیر شکستگی انجام می شود. فیزیوتراپی معمولا به دلایلی مانند بازپروری یا تقویت اندام های حرکتی انجام می شود.

بعد از حوادثی مانند تصادف یا ضربه های شدید به اندام های حرکتی ممکن است فرد توانایی حرکت یا استفاده از اندام های خود را به دلایلی نظیر در رفتن یا شکستگی از دست دهد.

در این شرایط انجام فیزیوتراپی به بازپروری سریع تر و بهبود بیمار کمک می کند. ارائه این خدمت در منزل به خصوص برای بیمارانی که امکان مراجعه به بیمارستان را ندارد در بهبودی سریع تر و راحت تر کمک می کند.

ویزیت پزشک

همان طور که گفته شد قدیمی ترین و رایج ترین خدمات درمانی در منزل ویزیت و مراجعه پزشک به منزل است. به خصوص مراجعه پزشکان عمومی در زمینه های مختلف رایج تر از سایر خدمات درمانی است.

در صورتی که در این مراجعه پزشک تشخیص وضعیت حاد داشته باشد ممکن است بیمار به بیمارستان ارجاع داده شود.

البته تنها ویزیت پزشک در منزل، توسط پزشکان عمومی انجام نمی شود، در صورت نیاز بیمار به پزشک متخصص برخی از متخصصین نیز برای معاینه و ویزیت بیمار به منزل اعزام می شوند. البته مراجعه پزشکان متخصص بیشتر برای بیماران با شرایط خاص انجام می شود.

تزریقات

از دیگر خدمات رایج درمانی تزریقات است. انجام انواع تزریقات مانند سرم تراپی و… از جمله خدماتی هستند که در منزل بیمار انجام می شوند.

با توجه به اینکه یکی از اصلی ترین درمان ها در تمام بیماری ها تزریقات است انجام این کار در منزل به خصوص برای بیماران با شرایط خاص کمک کننده می باشد.

 

اکسیژن درمانی

 

برخی بیماران، مانند بیماران قلبی و ریوی، جانبازان و سالمندان نیاز به دریافت اکسیژن به طور دوره ای دارند. مراجعه به بیمارستان برای این گروه به دلیل آلودگی هوا در اغلب شهرها ممکن است خطرناک باشد به همین دلیل دریافت خدمات در این زمینه در منزل به بهبودی بهتر و سریع تر و جلوگیری از بروز مشکلات کمک می کند.

نوار قلب

در بیماری های قلبی و تنفسی گرفتن نوار قلب برای اطمینان از سلامتی بیمار ضروری است. اینکار باید توسط پزشک انجام شود و بلافاصله بعد از گرفتن نوار بررسی شود تا از سلامت قلب بیمار اطمینان حاصل گردد. این درمان نیز توسط متخصصین در منزل انجام می شود.

تعویض پانسمان و…

بعد از انجام برخی جراحی ها، برای جلوگیری از عفونت زخم پانسمان انجام می شود. همچنین در برخی جراحی ها مانند جراحی کلیه برای درمان سریع تر تزریق سوند انجام می شود. اینگونه خدمات نیز برای بیمارانی که دارای شرایط خاص هستند در منزل انجام می شود.

سونوگرافی و رادیولوژی

در نهایت خدماتی مانند سونوگرافی و رادیولوژی نیز در منزل قابل انجام می باشند. به عنوان مثال سونوگرافی پرتابل در منزل برای بیمارانی که به دلیل شدت مشکل امکان حضور در بیمارستان را ندارند توسط نیروی متخصص در منزل انجام می شود.

در صورتی که شما نیز نیاز به خدماتی مانند سونوگرافی پرتابل در منزل دارید می توانید با مرکز آلفا طب در تماس باشید.

خدمات پزشکی در منزل مناسب چه افرادی است؟

خدمات پزشکی در منزل برای تمام افراد است. چه افرادی که قادر به حضور در بیمارستان هستند و به دلایل مختلف تمایلی به انجام این کار ندارند و چه افرادی که قادر به حضور در بیمارستان و دریافت خدمات درمانی حضوری را ندارند می توانند از این دست خدمات استفاده کنند.

با این حال برخی گروه های خاص در دریافت خدمات پزشکی در منزل مانند سونوگرافی پرتابل در منزل و… در اولویت می باشند.

سالمندان

اولین گروه از افرادی که می توانند از خدمات پزشکی در منزل استفاده کنند سالمندان هستند. سالمندان جز گروه های خاص از نظر سلامتی می باشند. با افزایش سن مقاومت بدنی نسبت به برخی بیماری ها کاهش پیدا می کند.

به عنوان مثال افزایش سن باعث نازک شدن پوست می شود و در شهرهایی که آلودگی هوا میزان بالاتری داشته باشد این مسئله ممکن است منجر به عفونت های پوستی شود.

همچنین ضربان قلب با افزایش سن کاهش پیدا می کند که بازهم در فعالیت های سنگین به خصوص در شهرهایی که غالبا دچار آلودگی هوا هستند این مشکل، بیماری های تنفسی را منجر می شود. برای سالمندان بهتر است تا حد امکان خدمات پزشکی را در منزل دریافت کنند.

کودکان

کودکان از دیگر گروه هایی هستند که می توان برای آن ها خدمات پزشکی را در منزل درخواست کرد. یکی از مشکلات حضور کودکان در بیمارستان ها، خسته کننده بودن محیط های درمانی است که معمولا باعث آزردگی کودکی می شود.

همچنین آلودگی این محیط ها و عدم توجه کودکان به مسائل بهداشتی ممکن است باعث بروز بیماری در آن ها شود. برای کودکان نیز بهتر است که خدمات پزشکی مانند تزریقات و… را در منزل دریافت کنند.

افراد دارای مشکل حرکتی

مشکلات حرکتی انواع مختلفی دارند. گاهی اوقات مشکلات حرکتی به حدی جدی می شوند که فرد امکان و اجازه هیچگونه جابجایی را ندارد.

از جمله این مشکلات می توان به افرادی اشاره کرد که دچار قطع نخاع یا شکستگی و مشکل در ناحیه هر دو پا و جابجایی مهره های کمر شده باشند. اینگونه بیماران امکان مراجعه به بیمارستان و سایر مراکز درمانی را ندارند در نتیجه بهتر است برای درمان های مختلف از خدمات در منزل استفاده کنند.

بیماران تنفسی یا قلبی

دو گروه حساس از نظر ابتلا به بیماری ها و مبتلا به مشکلات حاد بیماران تنفسی و بیماران قلبی می باشند. این دو گروه علاوه بر حساسیت های بیماری نیاز به معاینات دوره ای دارند تا از پیشرفت یا بهبود بیماری مطلع شوند.

بهتر است برای این گروه بیماران نیز خدمات درمانی را در منزل درخواست کرد. به عنوان مثال گرفتن نوار قلب، اکسیژن درمانی، ویزیت پزشک و تزریقات که جز خدمات رایج و مورد نیاز این گروه ها می باشند را می توان در منزل انجام داد.

زنان باردار با شرایط خاص

شرایط فعلی و وجود ویروس کرونا و وضعیت هایی مانند آلودگی هوا بیش از تمام افراد برای زنان باردار خطرناک است.

به خصوص زنان بارداری که به مشکلاتی مانند دیابت بارداری یا فشار خون مبتلا هستند یا به دلیل مشکلات جنین دارای استراحت مطلق می باشند بهتر است از خدماتی مانند تزریقات، ویزیت و سونوگرافی پرتابل در منزل استفاده کنند و مراجعه حضوری به مراکز درمانی را به حداقل برسانند.

تمام گروه های معرفی شده می توانند برای دریافت خدمات پزشکی مختلف در منزل با کارشناسان سایت آلفا طب در تماس باشند.

مزایای خدمات پزشکی در منزل چیست؟

همان طور که گفته شد تمام گروه هایی که در شرایط خاص بیماری به سر می برند یا به دلیل وضعیت خاص خود نیاز به درمان های مختلف توسط کادر حرفه ای و متخصص دارند می توانند از خدمات پزشکی در منزل استفاده کنند.

بنابراین اولین مزیت این خدمات را می توان همه گیر بودن آن دانست. در واقع این نکته که امکان استفاده از خدمات پزشکی برای تمام افراد در منزل وجود دارد مهمترین مزیت این خدمات است با این حال مزایای مختلف دیگری نیز برای اینگونه خدمات وجود دارد.

رسیدگی دقیق تر

یکی از مزایای مهم استفاده از خدمات درمانی مختلف در منزل رسیدگی دقیق تر است. در دریافت حضوری خدمات درمانی در بیمارستان ها و مراکز درمانی مختلف به دلیل تعدد تعداد بیماران، مراجعات در تایم مشخصی انجام می شود که ممکن است تمام نیازهای بیمار در آن مراجعه برطرف نشود.

در این شرایط برای درمان سریع تر و حل دیگر مشکلات فرد ناچار است که به دفعات به بیمارستان یا کلینیک مراجعه کند.

در حالی که با اعزام کادر درمانی به منزل در هر زمینه ای خدمات به شکل دقیق تری انجام شده و به طور کامل به مشکل بیمار رسیدگی می شود.

دریافت سریع تر خدمات

در صورت نیاز به خدمات پزشکی برای مراجعه حضوری نیاز به نوبت گیری از قبل است. حتی در صورت مراجعه به بیمارستان نیز فرد موظف است که مدت زمانی را برای رسیدن نوبت خود صبر کند در حالیکه با خدمات در منزل نیازی به سپری کردن این زمان نیست.

در واقع در هر ساعتی که نیاز به خدمات پزشکی در منزل بود می توان با یک تماس و توضیح نوع مشکل خدمات مورد نظر را در منزل دریافت کرد.

امکان استفاده شبانه روزی

بیشتر خدمات پزشکی در منزل به صورت شبانه روزی ارائه می شوند. حتی در صورت عدم امکان ارائه خدمت در ساعات خاصی از شب پزشک برای معاینه بیمار مراجعه کرده و اقدامات اولیه در جهت رفع مشکل را انجام خواهد داد.

کم کردن نیاز به مراجعه

از زمانی که خدمات مختلف پزشکی مانند سونوگرافی پرتابل در منزل ارائه شدند نیاز به مراجعه حضوری تا حد زیادی کاهش پیدا کرد.

این مورد مزایای مختلفی داشت. کم کردن مراجعات باعث رسیدگی کادر درمان به مشکلات حادتر می شود، هم چنین خدمات با سرعت بیشتری دریافت می شود که از جدی تر شدن بسیاری از مشکلات جلوگیری می شود.

صرفه جویی در هزینه

مراجعه حضوری به بیمارستان شامل هزینه های مختلفی است. به عنوان مثال برای مراجعه به بیمارستان نیاز به هزینه هایی مانند هزینه آژانس و… است، در صورت مراجعه به کلینیک هزینه ای برای ویزیت و هزینه ای برای خدمات ارائه شده در کلینیک مورد نیاز است در حالی که با خدمات منزل از بسیاری از این هزینه ها جلوگیری می شود.

در صورت نیاز به خدمات پزشکی مانند سونوگرافی پرتابل در منزل می توانید با متخصصان سایت آلفا طب تماس بگیرید.

سونوگرافی پرتابل چیست؟

یکی از خدمات درمانی سونوگرافی است. سونوگرافی که به وسیله دستگاه خاص این کار انجام می شود برای تصویربرداری از اندام های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد.

این دستگاه با استفاده از امواج صوتی تصویربرداری می کند. فرکانس این دستگاه ها به گونه ای است که از تمام ساختارهای بدن به طور دقیق تصویربرداری می کند.

تصویربرداری سونوگرافی

سونوگرافی یکی از خدمات درمانی بدون درد و کاملا بی خطر است. البته سونوگرافی یک درمان است و یکی از روش های معاینات است که به تشخیص دقیق تر بیماری توسط پزشک کمک می کند. برای دریافت تصاویر در دستگاه سونوگرافی از امواج صوتی که دارای فرکانس بالایی هستند استفاده می شود.

این دستگاه دارای یک مبدل است که امواج از طریق آن در نقطه ای مشخص که قصد دریافت تصاویر از آن را داریم تجمع و ارسال می شود و یک ژل مخصوص که باعث تجمع بهتر امواج می شود و در ارتباط مستقیم مبدل روی پوست از بروز مشکلات جلوگیری می کند. امواج صوتی خارج شده از مبدل به وسیله ژل به بدن وارد می شوند.

فرکانس و پرتوهایی که در این دستگاه مورد استفاده قرار می گیرند به گونه ای هستند که مشکل جدی نداشته و بیماری زا نیستند و برای تمام افراد قابل استفاده می باشند.

سونوگرافی پرتابل

در معنای لغوی، پرتابل به معنی قابل حمل بودن است. با توجه به این معنی سونوگرافی پرتابل را می توان اینچنین معنی کرد که دستگاهی است که به سادگی قابل حمل و نقل می باشد.

سونوگرافی پرتابل وزن پایینی داشته و برای انجام معاینات در منزل بسیار مناسب می باشد. در دستگاه سونوگرافی پرتابل سه بخش وجود دارد.

پروب، پردازنده و صفحه نمایشگر. پروب در دستگاه سونوگرافی پرتابل امواج صوتی را ارسال کرده و تصویر آن را از بدن دریافت می کند.

در واقع ارسال و بازگشت امواج به این قطعه بستگی دارد. پردازنده وظیفه پردازش تصاویر و انتقال آن به صفحه نمایشگر را بر عهده داشته و در نهایت صفحه نمایشگر تصاویر دریافتی را برای پزشک به نمایش می گذارد.

سونوگرافی پرتابل در منزل یکی از خدمات انجام شده توسط مراکز مختلف است که برای دریافت بهترین نوع این خدمات می توانید با متخصصان سایت آلفا طب تماس حاصل فرمایید.

تاریخچه سونوگرافی در ایران و جهان به چه صورت است؟

سونوگرافی یکی از خدمات مهم پزشکی است که از زمان ابداع و به کارگیری کمک زیادی به این عمل کرده است. بسیاری از بیماری هایی که منشا داخلی دارند به وسیله این دستگاه تشخیص داده شده و به درمان به موقع آن ها کمک می شود.

امروزه اهمیت این روش به حدی جدی است که به عنوان یکی از پایه های اصلی تشخیص در کنار روش هایی مانند آزمایش خون و… شناخته شده و در بسیاری از بیماری ها که پزشک به درگیری یکی از اندام های داخلی مشکوک باشد انجام آن تجویز و توصیه می شود.

اولین دستگاه سونوگرافی در ایران

اولین دستگاه سونوگرافی در ایران توسط دکتر حسابی به وجود آمد. این دستگاه در سال 1309 بعد از پژوهش های دکتر حسابی در آزمایشگاه دانشسرای عالی ساخته شد.

البته اولین دستگاه سونوگرافی به صورت غیرآزمایشگاهی ساخته شد و بعد از پردازش و بررسی ها برای نخستین درمان مورد استفاده قرار گرفت. البته برای اطمینان از سلامت و کارایی دستگاه تحقیقات زیادی در دانشگاه های خارج از کشور نظیر پاریس توسط محققان و پزشکان صورت گرفت.

سونوگرافی در جهان

سونوگرافی یکی از روش هایی است که هم به منظور تشخیص و هم به منظور درمان مورد استفاده قرار می گیرد. نخستین بار استفاده از امواج صوتی برای درمان های پزشکی توسط فیزیولوژیستی که به زندگی خفاش ها دقت کرده بود عنوان شد.

بعد از آن کشف شد که با استفاده از اثر برق می توان امواج صوتی را تحت کنترل قرار گرفت و از آن ها در یک نقطه خاص استفاده کرد.

با این کشف مبدل سونوگرافی به وجود آمد. در ادامه با الگوگیری از دستگاه هایی که اشیا را از زیر آب بر اساس ارتعاش و امواج دریافت می کردند میکروفن هایی برای دریافت صدا از اندام هایی مانند قلب در دستگاه سونوگرافی اضافه شد و چیزی حدود 5 سال بعد از این کشف یعنی در سال 1920 اولین بار سونوگرافی برای درمان بازیکنان در تیم فوتبال اروپا مورد استفاده قرار گرفت.

البته سونوگرافی در آن زمان یک روش درمانی بود و بیماری هایی مانند آرتروز با استفاده از امواج صوتی تسکین پیدا می کردند.

22 سال بعد یک متخصص مغز و اعصاب از سونوگرافی برای عکس برداری از جمجه استفاده کرد و اولین استفاده از سونوگرافی در زمینه تشخیص پزشکی نیز انجام گرفت.

فرآیند کار سونوگرافی پرتابل به چه صورت است؟

از نظر نحوه انجام کار فرایند سونوگرافی پرتابل کاملاً مشابه سونوگرافی معمولی است. با این تفاوت که در سونوگرافی پرتابل بدلیل قابل حمل بودن دستگاه امکان استفاده از آن حتی در منزل بیمار نیز وجود دارد.

روشن کردن دستگاه

به منظور انجام سونوگرافی پرتابل ابتدا نیاز است که این دستگاه روشن شده و برای انجام سونو گرافی آماده شود. برای انجام سونو گرافی بهتر است که لباس بیمار راحت و مناسب باشد همچنین بهتر است از جواهرات فلزی یا با پارچه های خاص هستند استفاده نشود چون ممکن است در تشعشعات تأثیر بگذارند.

ریختن ژل مخصوص

بعد از از انجام آمادگی های اولیه برای بیمار ژل مخصوص در ناحیه انجام سونوگرافی ریخته می شود. این ژل دریافت بهتر امواج و تمرکز در یک نقطه کمک می کند.

در مورد بعضی از سونوگرافی ها ممکن است علاوه‌بر بر ژل مخصوص برای دریافت مناسب در امواج نیاز به پر بودن معده یا مثانه از مایعات نیز باشد در این شرایط پزشک پیش از انجام سونوگرافی درخواست نوشیدن حداقل ۶ لیوان آب حدود دو ساعت قبل از انجام سونو گرافی را خواهد داشت.

قرار دادن مبدل روی ژل

دستگاه سونوگرافی از یک مبدل که دسته ایست حاوی سری مخصوص برای خروج امواج تشکیل می شود. امواج خارج شده از دستگاه سونوگرافی که معمولاً برق فشار بالا تولید می شوند از مبدل خارج شده و از طریق ژل به داخل بدن هدایت می شوند

سپس بازتاب این امواج به مبدل برخورد کرده و در نهایت تصویر آن روی نمایشگر سونوگرافی مشخص میشود. مبدل منحنی مانند است.

به این شکل مبدل کمک می‌کند که امکان جابجایی راحت آن روی سطح پوست وجود داشته باشد. بسته به علت انجام سونوگرافی ممکن است نیاز به استفاده از میکروفون ایکه در مبدل وجود دارد نیز باشد.

در نهایت تصویر دریافتی از طریق نمایشگر نشان داده می شود و بسته به نظر پزشک می توان آنرا از طریق خروجی های دستگاه به صورت چاپی یا تصویر روی سی دی دریافت کرد.
در صورت نیاز به انجام سونوگرافی پرتابل در منزل و دریافت خدمات می توانید با کارشناسان سایت آلفا طب در ارتباط باشید.

جز زنان باردار چه افرادی نیاز به سونوگرافی دارند؟

تصور رایج در مورد سونوگرافی به این صورت است که این کار تنها برای زنان باردار انجام می شود و تنها استفاده از آن نمایش جنین و نشان دادن وضعیت آن در داخل رحم مادر است.

در حالی که سونوگرافی یک دستگاه تصویربرداری داخلی است و برای تمام بیماری هایی که به دلیل درگیری اندام های داخلی به وجود آمده و نیاز به تشخیص دقیق دارند قابل استفاده می باشد.

هدایت دستگاه ها در عمل لاپاروسکوپی

همانطور که در بخش های قبلی گفته شد سونوگرافی تنها یک روش تشخیص نیست و برای درمان نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد یکی از کمک های درمانی سونوگرافی در انجام عمل لاپاراسکوپی می باشد.

در انجام این عمل نیاز به هدایت صحیح ابزار جراحی برای جلوگیری از آسیب به اندام‌ها می باشد این کار بدون احاطه کامل پزشک و اندامهای داخلی قابل انجام نیست.

به منظور بررسی راحت تر و دقیق تر اندامهای داخلی بدن در عمل لاپاراسکوپی از دستگاه سونوگرافی استفاده می شود. همچنین هدایت سوزن های بیوپسی آزمایشات لاپاراسکوپی برای نمونه برداری انجام می شوند به وسیله سونوگرافی به صحیح ترین شکل ممکن صورت می گیرد.

تشخیص بیماری های قلبی

از دیگر استفاده‌های سونوگرافی تشخیص بیماری‌های قلبی است. گاهی اوقات مشکلات قلبی ناشی از گرفتگی یکی از دریچه ها می باشند که به وسیله سونوگرافی میتوان دریچه دچارمشکل را مشاهده کرد و اقدامات لازم به منظور برطرف کردن آن را انجام داد.

سونوگرافی قلبی یکی از شاخه های مجزا و روش های تشخیصی جدی برای بیماری های قلبی است که به اکوکاردیوگرام یا اکو نیز معروف می باشد.

تشخیص و درمان سرطان سینه

همانطور که گفته شد سونوگرافی برای تشخیص استفاده می شود اما تنها کاربرد آن تشخیص وضعیت جنین نیست یکی از استفاده های دیگر از روش سونوگرافی در تشخیص وضعیت سلولهای سرطانی و هدایت صحیح بیوپسی سرطانی است.

در افرادی که به سرطان پستان مشکوک می باشند از دستگاه سونوگرافی به منظور اطمینان از وجود کیست ها و غدد سرطانی استفاده میشود.

تشخیص مشکلات مرتبط با عروق

با استفاده از سونوگرافی و نوع خاصی از آن به نام سونوگرافی داپلر همچنین مسائلی مانند بررسی عروق از نظر انسداد عروق و گرفتگی خون نظیر لخته شدن و تومور های موجود در عروق و… بررسی می شود.

معمولا در هنگام مشاهده هرگونه مشکلی در شدت جریان خون با استفاده از سونوگرافی ابتدا وضعیت عروق از نظر سلامت و عدم گرفتگی بررسی می شود.

سونوگرافی پرتابل چه کاربردی دارد؟

از نظر فرایند انجام کار و کاربردها سونوگرافی پرتابل کاملاً با سونوگرافی معمولی یا در اصطلاح سونوگرافی مبله شباهت دارد و تنها تفاوت این دو نوع دستگاه سونوگرافی در انجام درمان است.

به عبارت دیگر سونوگرافی پرتابل برای تشخیص بیماریها در منزل مورد استفاده قرار می گیرد در حالی که سونوگرافی مبله را می توان تنها در بیمارستان و هم برای تشخیص و هم برای درمان مورد استفاده قرار داد. با این حال دستگاه سونوگرافی پرتابل کاربردهای مختلفی دارد که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد.

تشخیص عارضه

سونوگرافی با ارزیابی اندام های بدن و وضعیت داخلی هر کدام از اندام ها میزان آسیب را مشخص میکند به خصوص هنگامی که پزشک و علائمی نظیر درد یا ورم و عفونت مواجه می شود برای اطمینان از وضعیت اندام آسیب دیده سونوگرافی استفاده میکند. در واقع تشخیص و ارزیابی اندامهای داخلی بدن اولین کاربرد  سونوگرافی پرتابل می باشد.

بررسی قلب و عروق

در هنگام مشکلات قلبی پیش از هر چیز باید وضعیت قلب  از نظر باز بودن دریچه ها و عدم انسداد عروق بررسی شود. گاهی اوقات ممکن است گرفتگی و مشکلات قلبی به دلیل پوشانده شدن قلب با یک لایه بافت چربی اتفاق افتاده باشد تمام این موارد با استفاده از سونوگرافی پرتابل و مشاهده قلب و بررسی عروق اطراف قلب قابل بررسی می باشند.

کبد

کبد یکی از اندامهای مهم در بدن است که در سم زدایی و حفظ سلامت کلیه بدن نقش بسیار زیادی دارد. تجمع سموم در کبد و تورم و مشکلات کبدی ممکن است فرد را به مشکلات جدی مبتلا کنند. در این شرایط بررسی وضعیت کبد برای اطمینان از سلامت آن از طریق سونوگرافی پرتابل قابل انجام می باشد.

بررسی اندامهایی مانند کیسه صفرا و کلیه ها

دو اندام سنگ ساز در بدن که رسوب سموم و مواد مختلف و ایجاد سنگ در آنها درد و مشکلات شدید را برای فرد به وجود می‌آورد کیسه صفرا و کلیه ها می باشند.

همچنین سالانه افراد زیادی به دلیل وجود کیست در کلیه ها با دردهای شدید به پزشکان مراجعه می کنند که برای بررسی آن ابتدا نیاز به سونوگرافی و بررسی اندازه و وضعیت سنگ یا کیست ها می باشد. این کار به وسیله سونوگرافی پرتاب نیز قابل انجام می باشد.

بررسی اندام های جنسی

بررسی اندام های جنسی مانند رحم و تخمدان و یا مثانه و بیضه ها در هنگام شک پزشک به سرطان در این اندام ها به وسیله دستگاه های سونوگرافی انجام میشود.

به عنوان مثال با استفاده از سونوگرافی پرتابل مثانه می توان مشکلاتی مانند واریکوسل مردان را تشخیص داد یا با استفاده از سونوگرافی واژینال مشکلاتی مانند عفونت های داخلی رحم قابل تشخیص می باشند.

بررسی وضعیت جنین

سونوگرافی پرتابل همچنین برای زنان باردار در مورد وضعیت جنین از نظر رشد و موقعیت قرارگیری در رحم نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

بررسی اندام های داخلی در نوزادان

با توجه به کم خطر بودن امواج صوتی در سونوگرافی پرتابل از این روش می‌توان برای بررسی اندامهای داخلی نوزادان در زمان شک به بیماری های مختلف استفاده کرد. به عنوان مثال مغز و ستون فقرات نوزادان را میتوان با استفاده از دستگاه سونوگرافی پرتابل بررسی کرد.

در صورت نیاز به انجام سونوگرافی پرتابل در منزل و عدم امکان حضور در بیمارستان میتوانید با متخصصین سایت آلفا طب در تماس باشید.

سونوگرافی چند نوع دارد؟

سونوگرافی به طور کل و در یک دسته بندی کلی به هفت شیوه مختلف انجام می‌شود که اساس کار تمام آنها یکسان است است و تنها تخصصی بودن آن در زمینه انجام باعث تفاوت در آن ها می شود.

سونوگرافی ترانس واژینال

همانطور که از اسم این سونوگرافی پیداست از سونوگرافی ترانس واژینال در دریافت تصاویر داخل واژن استفاده میشود.

بخصوص در ماههای اولیه بارداری استفاده از این سونوگرافی برای اطمینان از سلامت کامل مادر از نظر عدم ابتلا به عفونتهای رحمی ضروری می باشد. البته سونوگرافی واژینال برای تمام مشکلاتی که مربوط به اندام جنسی زنانه بوده و نیاز به بررسی دقیق داخلی داشته باشد، مورد استفاده قرار می گیرد.

سونوگرافی معمولی

از دیگر انواع سونوگرافی سونوگرافی معمولی است که برای انجام آن از مبدل های معمولی استفاده می شود و بیشتر برای انجام تشخیص‌های مانند اطمینان از سلامت رشد جنین و دریافت تصاویر از اندام های شکمی استفاده می شود. تصویر دریافتی از سونوگرافی معمولی دوبعدی است و جزئیات به طور دقیق در آن مشخص نمی‌شود.

سونوگرافی تخصصی

از نظر فرایند انجام کار و دستگاه‌هایی که در این نوع سونوگرافی مورد استفاده قرار میگیرند شباهت زیادی میان سونوگرافی تخصصی با سونوگرافی معمولی وجود دارد تنها تفاوت این دو نوع سونوگرافی در پیشرفته بودن تجهیزات مانند مبدل هایی است که در سونوگرافی تخصصی استفاده می‌شوند تا جزئیات داخل بدن به طور واضح تر نمایش داده شوند. سونوگرافی تخصصی معمولاً در شرایطی انجام می‌شود که پزشک به مسائلی مانند سرطان مشکوک شده باشد.

سونوگرافی داپلر

تصویربرداری رنگی یا سونوگرافی داپلر از دیگر انواع سونوگرافی است که با تغییرات در فرکانس امواج صوتی تصویر دریافت شده به صورت رنگی نمایش داده می شود.

در تصویر برداری از اجسام متحرک مانند خون که در جریان بوده و نیاز به تشخیص دقیق سلول ها از یکدیگر وجود دارد استفاده از این سونوگرافی کاربردی تر می باشد. بیشتر مشکلات عروقی به وسیله سونوگرافی داپلر تشخیص داده می‌شوند.

سونوگرافی سه بعدی

از دیگر انواع سونوگرافی سونوگرافی سه بعدی است که به وسیله نرم افزارهای تخصصی تصویر دریافتی از مبدل و داخل بدن را به شکل ۳ بعدی نمایش میدهد. این نوع سونوگرافی نیز بیشتر برای بررسی وضعیت جنین در حال رشد مورد استفاده قرار می گیرد.

سونوگرافی چهار بعدی

سونوگرافی چهار بعدی نیز تا حد زیادی مشابه سونوگرافی سه بعدی برای بررسی حرکات جنین به خصوص قبل از زایمان استفاده می شود.

در واقع با توجه به دقت بالاتر و تصویر واضح تری که این سونوگرافی نمایش می دهد در نزدیکی زایمان میتوان برای اطمینان کامل از موقعیت قرارگیری جنین در رحم از این سونوگرافی استفاده کرد.

سونوگرافی اکو کاردیوگراف

در نهایت سونوگرافی قلبی یا اکو کاردیوگراف که هم برای جنین و هم برای بزرگسالان برای بررسی وضعیت قلب و انسداد عروق مورد استفاده قرار می گیرد آخرین نوع سونوگرافی را تشکیل میدهد. اکوکاردیوگرافی از امواج اولتراسوند استفاده می کند.

با استفاده از این روش می توان آناتومی قلب جنین را بررسی کرد و در صورت وجود نقص مادرزادی اقدامات لازم را از همان بدو تولد انجام داد ‌.

سونوگرافی پرتابل چند نوع دارد؟

به وجود آمدن دستگاه سونوگرافی پرتابل کمک زیادی به پزشکان در زمینه انجام سونوگرافی در مناطقی کرد که فاقد این دستگاه بوده و حمل و نقل دستگاه های سونوگرافی مبله به این مناطق دشوار بوده است.

همچنین برای انجام سونوگرافی در منزل، دستگاه سونوگرافی پرتابل باعث راحت تر شدن این کار گردیده است. به طور کل دستگاه های سونوگرافی پرتابل به سه دسته تقسیم می شوند.

دستگاه های لپ تاپی

دستگاه های لپ تاپ مانند سونوگرافی پرتابل دستگاه هایی هستند که معمولا برای معاینات در منزل مورد استفاده قرار می گیرند. این دستگاه ها از نظر وزن همانند لپ تاپ های معمولی نهایتا 7 کیلوگرم سنگینی دارند و برای راحتی استفاده بیشتر باتری خور هستند.

ارائه تصویر فوری و با کیفیت از مهم ترین ویژگی سونوگرافی پرتابل لپ تاپی است به همین دلیل در زمینه سونوگراافی پرتابل در منزل کاربردی تر می باشد.

سونوگرافی با نمایشگر مجزا

سونوگرافی پرتابل با دستگاه مجزا تا حد زیادی مشابه سونوگرافی لپ تاپی است با این تفاوت که نمایشگر این نوع مجزا است و برای استفاده نیاز است که ابتدا به نمایشگر مناسب متصل شود. برخلاف سونوگرافی لپ تاپی به دلیل عدم اتصال نمایشگر وزن کمتر چیزی حدود 4 کیلوگرم دارد که باعث سادگی حمل و نقل آن می شود.

سونوگرافی پرتابل موبایلی

آخرین نوع سونوگرافی پرتابل سونوگرافی های بسیار کوچکی هستند که از نظر اندازه مشابه یک موبایل می باشند. این دستگاه ها نسبت به مدل های قبلی در حمل و نقل راحت تر می باشند و وزن آن ها گاهی به یک کیلوگرم نیز نمی رسد.

برای زمان هایی که نیاز به بررسی سریع وضعیت بیمار وجود دارد این دستگاه کمک زیادی می کند. یکی از ویژگی های مثبت این دستگاه امکان اتصال وایرلس و بدون سیم به نمایشگر است که در شرایط عدم دسترسی باعث استفاده راحت تر می شود.

همچنین با این دستگاه می توان تصاویر را به صورت رنگی یا سیاه و سفید دریافت کرد که در مواقع نیاز به تشخیص دقیق و سریع می تواند بسیار مفید واقع شود.
به جهت انجام سونوگرافی پرتابل در منزل، کارشناسان سایت آلفا طب با یک تماس در خدمت شما می باشند.

در سونوگرافی پرتابل به منظور ایمنی چه نکاتی باید رعایت شوند؟

سونوگرافی یک روش کاملا بی خطر می باشد. امواجی که در سونوگرافی به کار گرفته می شود برخلاف رادیولوژی که از امواج پرتوزا استفاده می شود از نوع موج های صوتی می باشند که خطری نداشته و حتی برای نوزادان نیز قابل استفاده می باشند. با این حال برای انجام‌سونوگرافی داشتن برخی آمادگی ها به نتیجه گیری بهتر و دقیق تر کمک می کند.

آمادگی انجام سونوگرافی شکم

به منظور انجام سونوگرافی شکم بیمار باید حداقل ۲۴ ساعت قبل از انجام روش از مصرف غذاهای سنگین و نفاخ جلوگیری کند. بهترین تغذیه از یک روز قبل از سونوگرافی شکمی مصرف سوپ ساده و چند قاشق روغن زیتون می باشد.

پیش از انجام سونوگرافی شکمی بهتر است از مصرف نوشیدنی هایی مانند قهوه یا نوشابه های گازدار جلوگیری شود.

همچنین در صورتی که سطح شکم دارای موهای زائد باشد بهتر است پیش از انجام سونوگرافی تراشیده شده و وسط شکم کاملاً صاف شود.

بهترین حالت ناشتایی قبل از انجام سونوگرافی شکم حداقل ۱۰ ساعت عدم مصرف غذاست برای انجام سونو گرافی از این ناحیه حتی نباید مایعات نیز مصرف شود.

سونوگرافی رحم تخمدان و مثانه

سونوگرافی از انواع اندام های جنسی مانند رحم و تخمدان یا مثانه و پروستات نیاز به آمادگی کامل دارد و مهمترین نوع آمادگی خالی بودن شکم می باشد.

همانند سونوگرافی شکمی در این نوع سونوگرافی نیز موهای زائد ناحیه مورد نظر باید به طور کامل برطرف شوند همچنین بسته به نوع سونوگرافی و محل آن ممکن است پزشک نوشیدن ۶ تا ۸ لیوان آب و پر کردن مثانه با آنرا الزامی بداند.

بیمارانی که برای تخلیه ادرار از سوند استفاده میکنند باید حداقل ۲ ساعت قبل از انجام سونوگرافی سوند را ببندند تا مثانه کاملاً برای انجام سونوگرافی آماده باشد.

سونوگرافی پستان

سونوگرافی پستان یا سینه بیشتر در زنان برای تشخیص سرطان سینه انجام میشود و بهترین زمان انجام آن دو هفته بعد از عادت ماهیانه می باشد.

قبل از انجام این سونوگرافی بیمار باید دوش گرفته و از مصرف هرگونه دئودورانت یا مام در زیر بغل جلوگیری کند. در صورتی که پیش از انجام سونوگرافی سینه بیمار سابقه انجام ماموگرافی حداقل ۶ ماه قبل از سونو را داشته باشد نیاز است که نتیجه ماموگرافی همراه بیمار باشد.

سونوگرافی کبد و کیسه صفرا

در سونوگرافی های کبد و کیسه صفرا بیمار باید هشت ساعت قبل از انجام این کار ناشتا بوده و ۲۴ ساعت قبل از آن غذاهایی مانند سرخ کردنی ها را مصرف نکرده باشد. روده ها باید از گازهای معده خالی باشند به همین دلیل بهتر از بیمار حتی مایعات نیز مصرف نکرده باشد.

سونوگرافی بارداری

رایج ترین نوع سونوگرافی سونوگرافی بارداری است که در بیمارانی که سن جنین کمتر از چهار ماه باشد باید مثانه کاملا پر باشد.

تمام سونوگرافی های یاد شده در منزل به صورت سونوگرافی پرتابل در منزل قابل انجام می باشند و می توان با تماس با متخصصین سایت آلفا طب از چگونگی آن اطلاع کسب کرد.

در سونوگرافی پرتابل در منزل چه دستگاه هایی مورد استفاده قرار می گیرند؟

همان طور که گفته شد سونوگرافی پرتابل دارای سه نوع دستگاه به خصوص است که هر کدام از آن ها در موارد خاص به کار گرفته می شوند.

به طور کل استفاده از دستگاه سونوگرافی پرتابل در مواردی انجام می شود که بیمار دارای سابقه قبلی بوده باشد و سونوگرافی به طور دوره ای برای بررسی وضعیت سلامت وی انجام شود یا بیمار سابقه انجام هیچ سونوگرافی نداشته باشد و برای تشخیص اولیه نیاز به بررسی اندام های داخلی وی باشد.

یک نکته مهم در مورد سونوگرافی پرتابل دقت پایین تر آن نسبت به سونوگرافی مبله است که به دلیل استفاده از باتری در راه اندازی این دستگاه می باشد.

با توجه به اینکه در دستگاه های سونوگرافی برای تولید امواج صوتی با فرکانس بالا نیاز به برق فشار قوی است نیاز است که این دستگاه به طور مستقیم به برق شهری متصل شود.

قوی ترین باتری ها نیز توانایی تولید انرژی معادل برق شهری را ندارند به همین دلیل نیرو و توان سونوگرافی پرتابل معادل سونوگرافی مبله نیست.

با این حال برای بررسی اولیه و اطمینان از سلامت بیمار به طور فوری بسیار مناسب می باشد. دستگاه سونوگرافی پرتابل لپ تاپی به دلیل دقت بالاتر در دریافت تصاویر نسبت به دو مدل دیگر به جهت انجام سونوگرافی پرتابل در منزل انتخاب مناسب تری می باشد.

آیا سونوگرافی پرتابل عوارض به خصوصی دارد؟

به طور کل سونوگرافی یک روش کاملا بی خطر است و تا کنون مشکل خاصی از انجام آن گزارش نشده است. با این حال ممکن است در شرایط خاص برخی بیماران نسبت به آن واکنش نشان دهند که آشنایی با عوامل واکنش زا در سونوگرافی می تواند به اطلاع به پزشک پیش از انجام آن و اقدامات لازم پیش از گرفتن سونوگرافی کمک کند.

گرما

تمام امواج تولید شده از هر نوع دارای حرارت می باشند. گرمای حاصل از امواج صوتی تولید شده در سونوگرافی به دلیل اینکه از برق یا باتری تامین می شود حدود 2 درجه سیلیسیوس است. این میزان گرما به هیچ کدام از اندام ها آسیبی وارد نمی کند.

به خصوص در مادران باردار که به دلیل شرایط خاص بدنی از حساسیت بیشتری برخوردار می باشند میزان گرمای آستانه تحمل چیزی حدود 4 درجه است و مقدار گرمای تولید شده در سونوگرافی به هیچ وجه آسیب زا نیست.

با این حال در صورت نیاز به انجام سونوگرافی داپلر به دلیل نوع خاص این نوع سونوگرافی و گرمای تولید شده بیشتر در آن بهتر است گروه های حساس مانند زنان باردار این مسئله را پیش از انجام با پزشک در میان بگذارند.

امواج و جریان صوتی

ورود امواج صوتی ناشی از سونوگرافی به داخل بدن تولید جریانی در مایعات بدن مانند آب میان بافتی و خون می کند. هر نوع تغییر در وضعیت داخلی بدن و سلول ها باعث ایجاد تنش در سلول ها برای مقابله و کاهش خطرات می شود.

این واکنش در هنگام ارسال امواج صوتی ناشی از سونوگرافی نیز صورت می گیرد که کاملا بی خطر است. با این حال در شرایطی نظیر کمتر بودن رشد جنین از حالت عادی ممکن است پزشک انجام سونوگرافی را برای جنین خطرناک بداند.

خدمات سونوگرافی پرتابل در منزل به چه صورت است؟

انجام سونوگرافی همواره با مشکلات خاص روبرو است. تمام انواع سونوگرافی ها نیاز به آمادگی قبلی دارند. حداقل آمادگی برای انجام سونوگرافی خالی بودن شکم و عدم مصرف مواد غذایی سنگین بیش از 24 ساعت قبل از انجام آن است.

از دیگر مشکلات انجام سونوگرافی گرفتن نوبت و هماهنگی با پزشک جهت انجام آن است. گاهی اوقات افراد برای انجام یک سونوگرافی ساده نیاز دارند که ساعت ها در مراکز درمانی در نوبت بمانند. این کار به خصوص در شرایط فعلی برای گروه های خاص مانند زنان باردار یا افراد مسن بسیار خطرناک می باشد.

با توجه به اینکه بیشتر پزشکان در بیماری هایی که مشکوک به مشکلات در اندام های داخلی می باشند انجام سونوگرافی را ضروری می دانند، بهترین کار برای انجام آن استفاده از خدمات سونوگرافی پرتابل در منزل می باشد.

به منظور انجام سونوگرافی پرتابل در منزل دستگاه های مخصوص این نوع از سونوگرافی که پیش از این در مورد انواع آن ها توضیح داده شد به همراه یک پزشک مجرب و آشنا به کار با این دستگاه ها به منزل بیمار اعزام می شود.

سونوگرافی انجام شده توسط این دستگاه ها دقت بالایی دارد و در صورتی که پزشک نیاز به دریافت نتایج دقیق تر باشد بیمار را به بیمارستان یا مراکز درمانی ارجاع می دهد در غیر این صورت براساس نتیجه دریافتی از سونوگرافی پرتابل بیماری را تشخیص داده و اقدامات درمانی لازم را انجام می دهد.

مرکز آلفا طب، در زمینه ارسال نیروی متخصص برای خدماتی مانند سونوگرافی پرتابل در منزل یکی از بهترین مراکز می باشد.

چه افرادی نیاز به سونوگرافی پرتابل در منزل دارند؟

انجام سونوگرافی پرتابل در منزل امروزه به بیشتر افرادی که نیاز به سونوگرافی داشته و مراجعه حضوری به بیمارستان یا مراکز درمانی برای آن ها دشوار است توصیه می شود.

در واقع امروزه تلاش می شود که تا حد امکان مراجعه حضوری به مراکز درمانی تنها برای افرادی  انجام شود که مشکلات حاد داشته و امکان درمان و رسیدگی به آن ها در منزل وجود ندارد.

زنان باردار

انجام سونوگرافی برای زنان باردار به طور دوره ای ضروری می باشد. در سونوگرافی وضعیت رشد جنین بررسی می شود و سلامت وی از نظر موقعیت قرارگیری در رحم، تشکیل کامل اندام ها و… بررسی می شود.

هرچقدر سن جنین افزایش پیدا کند تحرک برای مادر سخت تر می شود، تا جایی که در ماه های آخر به دلیل ورم دست و پا امکان انجام فعالیت های روزمره نیز سخت خواهد داشت.

در این شرایط مراجعه حضوری به مراکز درمانی برای انجام سونوگرافی نیز با چالش های زیادی روبرو می باشد. یکی از بزرگترین معضلات در مراجعه حضوری ماندن در نوبت برای معاینه و انجام سونوگرافی می باشد.

با سونوگرافی پرتابل در منزل می توان در دوره مشخص معاینه از وضعیت جنین در منزل مطلع شد و نیاز به مراجعه حضوری را به طول کامل از بین برد.

بیماران قلبی

بررسی وضعیت قلب و عروق علاوه بر نوار قلب از طریق سونوگرافی نیز امکان پذیر می باشد. البته سونوگرافی برای این مشکل تنها در شرایطی انجام می شود که احتمال انسداد عروق وجود داشته باشد با این حال افراد مبتلا به بیماری قلبی ممکن است برای هر مشکل دیگری نیاز به انجام سونوگرافی داشته باشند.

برای این افراد نیز مراجعه حضوری به پزشک مخاطرات زیادی را به همراه دارد. ماندن در ترافیک در مسیرهای رفت و برگشت، معطلی در نوبت انتظار، انجام سونوگرافی و سختی های انجام این کار نظیر بردن لباس مناسب برای انجام سونوگرافی، مراجعه به پزشک جهت بررسی نتیجه و… از جمله مشکلاتی هستند که مراجعه حضوری برای سونوگرافی به همراه دارد و برای بیماران قلبی ممکن است خطرناک باشد.

سونوگرافی پرتابل در منزل روشی است که با آن، بیماران قلبی نیز می توانند به ساده ترین شکل ممکن بررسی های پزشکی را انجام دهند.

بیماران حرکتی

در نهایت گروهی که برای انجام خدماتی مانند سونوگرافی می تواند از سونوگرافی پرتابل در منزل استفاده کند بیماران حرکتی می باشند.

برای این بیماران مراجعه حضوری به مراکز پزشکی به دلیل مشکلات حرکتی دشوار می باشد در حالیکه سونوگرافی پرتابل در منزل امکان انجام معاینه دقیق، راحت و به سرعت را برای آن ها فراهم می کند.

جهت انجام سونوگرافی پرتابل در منزل و آشنایی با روش انجام این کار با متخصصین سایت آلفا طب در تماس باشید.

کدام دسته از انواع سونوگرافی و رادیوگرافی در منزل قابل انجام هستند؟

همان طور که گفته شد سونوگرافی انواع مختلفی دارد. سونوگرافی در کنار رادیوگرافی دو روش تصویربرداری هستند که به پزشکان وضعیت دقیقی از اندام های داخلی را ارائه می کنند و در درمان قطعی و سریع تر کمک کننده می باشند.

انواع مختلفی از دو روش سونوگرافی و رادیوگرافی در منزل قابل انجام می باشند که در این بخش از مقاله سونوگرافی پرتابل در منزل به معرفی برخی از آن ها به اختصار خواهیم پرداخت.

سونوگرافی بارداری

از جمله انواع سونوگرافی که در منزل قابل انجام می باشد سونوگرافی بارداری است که در دوره های مختلف مورد نیاز می باشد به وسیله دستگاه های سونوگرافی پرتابل در منزل انجام می شود. سونوگرافی پرتابل در منزل معمولا به طور دو بعدی انجام می شود و تصاویر را به صورت رنگی یا سیاه و سفید نمایش می دهد.

رادیوگرافی

رادیوگرافی از انواع تصویربرداری است که برخلاف سونوگرافی که با امواج صوتی تصاویر را نمایش می دهد با پرتوهای اشعه ایکس کار می کند.

برخلاف سونوگرافی تصویر دریافتی از دستگاه های رادیوگرافی باید روی فیلم مخصوص چاپ شده تا قابل مشاهده باشند و امکان دریافت مستقیم آن و مشاهده در لحظه وجود ندارد.

ماموگرام

ماموگرام از انواع رادیوگرافی است که به وسیله دستگاه پرتو نگار مخصوص انجام شده و در عکسبرداری از اندام های مشخص به خصوص سینه مورد استفاده قرار می گیرد. این دستگاه در کنار سونوگرافی پستان برای تشخیص سرطان سینه کاربرد زیادی دارد.

سونوگرافی متحرک

از دیگر انواع دستگاه هایی که می توان در منزل برای تصویربرداری داخلی از آن استفاده کرد سونوگرافی متحرک است که برای مشاهده خون و بررسی وضعیت عبور و مرور آن در رگ ها مورد استفاده قرار می گیرد. سونوگرافی متحرک برای تشخیص دقیق تر به طور رنگی انجام می شود.

سونوگرافی اکو

یکی دیگر از سونوگرافی های قابل انجام در منزل اکوکاردیوگرافی است که به سونوی اکو نیز مشهور می باشد و برای بررسی وضعیت قلب و عروق کاربرد بیشتری دارد. تمام سونوگرافی ها و رادیوگرافی های در منزل به وسیله دستگاه های مخصوص پرتابل انجام می شوند.

در صورتی که نیاز به انجام سونوگرافی پرتابل در منزل دارید، کارشناسان در سایت  و مرکز آلفا طب آماده پاسخگویی به شما می باشند.

استفاده از سونوگرافی پرتابل در منزل چه مزایایی دارد؟

انجام سونوگرافی پرتابل در منزل مزایای زیادی دارد. مهم ترین مزیت این روش کم کردن نیاز به مراجعه حضوری و معطلی در نوبت گیری و انجام آن در بیمارستان ها و مراکز درمانی می باشد. با این حال سونوگرافی پرتابل در منزل مزایای مختلف دیگری نیز دارد.

عدم نیاز به مراجعه حضوری

اولین مزیت سونوگرافی پرتابل در منزل عدم نیاز به مراجعه حضوری به کلینیک ها و مراکز درمانی برای انجام سونوگرافی می باشد. در شرایط عادی برای انجام یک سونوگرافی نیاز است که حداقل از یک هفته قبل از پزشک نوبت گرفته شود.

هم چنین برای انجام سونوگرافی در مراجعه حضوری نیاز است پروسه حاضر شدن و آمادگی برای مراجعه، تحمل ترافیک در مسیر رفت، مراجعه و معطلی در کلینیک یا بیمارستان، ترافیک برگشت و… طی شود در حالیکه در سونوگرافی پرتابل در منزل با تماس با مراکزی مانند آلفا طب نیروی متخصص به منزل اعزام می شود.

مناسب برای بیماران با شرایط خاص

سونوگرافی پرتابل در منزل برای بیمارانی که شرایط خاص داشته و مراجعه حضوری برای آن ها دشوار یا غیرممکن است بسیار مناسب می باشد.

به عنوان مثال زنان باردار به خصوص در ماه های آخر امکان حضور طولانی مدت بیرون از خانه را ندارند. همچنین برای افراد مسن ممکن است مراجعه حضوری خطرآفرین باشد.

انجام ایمن و سالم

به خصوص در شرایط فعلی بیمارستان ها و کلینیک ها ممکن است محیط تمیزی برای مراجعه تمام افراد نباشند.

در این شرایط بهتر است افرادی که امکان استفاده از خدماتی مانند سونوگرافی پرتابل در منزل را دارند به جای مراجعه حضوری از این خدمات استفاده کنند. سونوگرافی پرتابل در منزل و در محیط امن و سالم خانه از بسیاری از خطرات جلوگیری می کند.

ارائه نتیجه در کوتاهترین زمان

نتیجه اولیه سونوگرافی پرتابل در منزل به محض دریافت روی نمایشگر مشخص می شود و پزشکی که سونوگرافی را انجام داده می تواند آن را برای بیمار مشخص کند.

با این حال در صورتی که تفسیر نتیجه نیاز به بررسی تخصصی داشت می توان آن را به صورت دو بعدی یا سه بعدی نیز دریافت کرد و سپس تنها برای مراجعه به پزشک متخصص به طور حضوری اقدام کرد.

کیفیت بالای انجام و نتیجه

بر خلاف تصور عمومی کیفیت سونوگرافی پرتابل در منزل بسیار بالا است و به گونه ای است که کاملا با سونوگرافی های مبله در بیمارستان ها و کلینیک ها برابری می کند.

صرفه جویی

با انجام سونوگرافی پرتابل در منزل چه در زمان و چه در هزینه صرفه جویی زیادی می شود.
جهت انجام سونوگرافی پرتابل در منزل کافی است با کارشناسان سایت آلفا طب تماس حاصل فرمایید.

هزینه سونوگرافی پرتابل در منزل به چه صورت محاسبه می شود؟

برای محاسبه هزینه سونوگرافی پرتابل در منزل باید چند فاکتور در نظر گرفته شود. در درجه اول هزینه انجام این روش به مرکزی که متخصصین را برای انجام آن اعزام می کند بستگی دارد.

دستگاه ارسال شده، تعداد نیروهای اعزامی، مدت زمانی که انجام روش نیاز دارد و مسائلی مانند اعلام نتیجه و… همه و همه در هزینه سونوگرافی پرتابل در منزل تاثیرگذار می باشند.

همچنین در صورتی که نیاز به اعزام پزشک متخصص برای تفسیر آنی نتیجه باشد ممکن است هزینه سونوگرافی پرتابل در منزل افزایش پیدا کند.

به منظور درخواست خدمات سونوگرافی پرتابل در منزل چه اقداماتی باید انجام داد؟

در صورت نیاز به خدماتی مانند سونوگرافی پرتابل در منزل باید بعد از پیدا کردن مرکز مناسب انجام این کار نظیر آلفا طب درخواست خود را به کارشناسان مرکز ارائه داد.

معمولا در ارائه درخواست مشکلی که برای آن درخواست سونوگرافی می شود، سابقه بیماری و نیاز یا عدم نیاز به متخصص باید تعیین شود.

همچنین در صورتی که بیمار دارای سابقه سونوگرافی باشد باید سوابق انجام دوره های قبلی به پزشک نشان داده شود.

در انتخاب مرکز انجام خدمات پزشکی در منزل چه نکاتی را باید مد نظر قرار داد؟

برای انجام خدماتی مانند سونوگرافی پرتابل در منزل و سایر خدمات پزشکی انتخاب مرکز خوب بسیار ضروری می باشد. در انتخاب مرکز در درجه اول باید به سابقه کاری و سابقه متخصصین حاضر در آن توجه کرد.

هرچقدر مرکز معتبرتر باشد متخصصین بیشتری در آن فعالیت می کنند. همچنین یک مرکز خوب بیشتر خدمات را ارائه می دهد و تنها به ارائه یک یا دو خدمت اکتفا نمی کند.

از دیگر نکات مهم دستگاه هایی است که در مراکز به کار می روند. در مراکز خوب دستگاه های به کار گرفته شده از پیشرفته ترین دستگاه ها می باشند.

در مرکز آلفا طب، کادری مجرب با پیشرفته ترین دستگاه ها آماده خدمات رسانی به شما عزیزان می باشند.

نتیجه سونوگرافی پرتابل در منزل به چه صورت به اطلاع بیمار می رسد؟

نتیجه اولیه سونوگرافی پرتابل در منزل به طور آنی بعد از گرفتن سونو مشخص شده و به اطلاع بیمار می رسد. با این حال در صورتی که بیمار نیاز به دریافت نتیجه برای ارائه به پزشک خود داشته باشد یک نسخه از تصاویر ضبط شده در دستگاه به صورت دو بعدی یا سه بعدی در اختیار وی قرار می گیرد.

سونوگرافی پرتابل در منزل توسط چه افرادی انجام می شود؟

بسته به درخواست بیمار و نیاز وی انجام سونوگرافی پرتابل در منزل هم توسط نیروی آشنا و متخصص با این دستگاه ها که شامل پرستاران یا پزشکان عمومی می باشند قابل انجام است و هم توسط پزشکان متخصص.

با این حال حتی توسط انجام سونوگرافی پرتابل در منزل توسط پرستاران نیز انجام این روش با دقت بسیار بالایی صورت می گیرد و نتیجه برای ارائه به متخصص در اختیار بیمار قرار می گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×