آلفا طب

مراقب سالمند در منزل تهران

مراقب سالمند در منزل تهران

در این مقاله سعی داریم در خصوص مراقب سالمند در منزل تهران اطلاعات جامعی را در اختیار شما قرار دهیم.

همچنین درباره مراقبت از سالمند، سالمندی و یا پیری، وظایف مراقب سالمند، عوامل تاثیرگذار در هزینه دستمزد مراقب سالمند، تغذیه سالمند و هر سوال دیگری که ممکن است برای شما مطرح شود اطلاعات کاملی را ارائه می نمایم. با ما همراه باشید.

مجموعه آلفا طب با اخذ مجوز رسمی از دانشگاه علوم پزشکی ایران و وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی و با در اختیار داشتن کادر متخصص و مجرب آماده است تا در سریع ترین زمان ممکن برای ارائه خدمات پزشکی و پیرا پزشکی در منزل یا محل کار شما در کنار شما باشد.

تمامی پرسنل دارای مدارک و تضامین کافی نزد شرکت می باشند.

  • پوشش دهی کلیه مناطق تهران
  • نازل ترین قیمت و بهترین کیفیت
  • امکان صدور گواهی برای ارائه به بیمه درمانی شما
  • . مراقبت از سالمند به چه معناست توضیح دهید؟
  • سالمند کیست و از نظر سنی سالمندی به چند دسته تقسیم میشود؟
  • مراقب سالمند در منزل کیست؟
  • وظایف مراقب سالمند در منزل را نام ببرید؟
  • مزیت های مراقب سالمند در منزل را ذکر کنید؟
  • چه پارامترهای در هزینه دستمزد مراقب سالمند در منزل تهران تاثیرگذار است؟
  • مراقب سالمند در منزل در رابطه با تغذیه سالمند بایستی به چه نکاتی توجه کند توضیح دهید؟

مراقبت از سالمند

با توجه به روند صعودی جمعیت سالمندان در کشور، در حال حاضر یکی از نیاز های جامعه مراقبت از سالخوردگان است.

امروزه به دلیل مشغله های کاری بسیار اعضای خانواده، یکی از دغدغه های ذهنی اشخاصی که والدین مسن دارند، مراقبت از سالمند در منزل است زیرا آنها نیز با احتیاجات خاص خود مانند معیشتی، عاطفی و غیره همراه هستند.

تمایل فرزندان و یا فرد سالمند در منزل تامین نیازهای آنها در طی روز است. بطور کلی بایستی بیان کرد که مراقبت و نگهداری از سالخوردگان خدمت دائمی است که شامل فعالیت های تخصصی پرستاران نیست. مراقب سالمند در منزل تهران خدماتی من جمله گرفتن میزان قند خون، گرفتن فشار خون و غیره را انجام میدهد.

بایستی بیان کرد که نگهداری از سالمند سخت تر از مراقبت آنها در منزل است زیرا مراقبت از سالخوردگان به توانایی و تجربه بسیاری نیاز دارد.

نگهداری از سالخوردگان از عهده ی فرزندانشان خارج بوده و همین امر سبب گردیده مراقب سالمند در منزل تهران یکی از مهمترین ملزومات شناخته شود.

همانطور که متذکر شدیم نگهداری از سالخوردگان امری سخت و بسیار دشوار است. شیوه و شرایط مراقبت از اشخاص مسن در منزل، برای بعضی از مراقبان پر از برکت و عشق در زندگی است.

لازم است جهت نگهداری صحیح از سالخوردگان درک و فهم روشنی از این دوران حساس بدست آوریم تا بتوانیم بهتر و راحت تر آنها را در ادامه زندگی همراهی کنیم.

سالمند

رده سنی بالای شصت سال را سالمند می گویند. احتمال دارد تغییرات سالمندی از چهل سالگی و یا از سالهای قبل در شخص شروع شده باشد.

دید ما به این دوران بسیار حائز اهمیت است به این علت که سالمندی، عارضه نیست بلکه روند طبیعی است که همه ی انسانها آن را در طول زندگی تجربه خواهند کرد.

دوران سالخوردگی از لقاح آغاز و با مرگ خاتمه می یابد. با توجه به تعریف سالمندی لازم است تقسیم بندی این دوران را برای شما ارائه کنیم:
از لحاظ سنی سالمندی به سه گروه:

)    رده سنی شصت الی هفتاد سال (سالمند جوان) 2) رده سنی هفتاد و یک تا هشتاد سال ( سالمند میانسال) 3) رده سنی بیشتر از هشتاد و یک سال ( سالمند پیر) طبقه بندی میشود.
همچنین از لحاظ میزان وابستگی سالمندان به:

)    دارای کمترین وابستگی 2) وابستگی نسبی 3) بیشترین وابستگی تقسیم بندی میشوند که هر یک از آنها مراقب خاص خود را می طلبد.

لذا این دوران غیرقابل پیش بینی است. حفظ تندرستی در دوران سالمندی بستگی کامل به سبک زندگی افراد در طی زندگی دارد. سن فیزیولوژیک ( نه سن تقویمی) انعکاس دهنده موقعیت سلامت در فرد است. به این ترتیب میزان نگهداری از سالمند در این مدت به پارامترهای من جمله:
1)    حوادث و واقع زندگی 2) عوامل اقتصادی 3) مشکلات ژنتیکی 4) عوامل اجتماعی 5) شیوه زندگی شخص بستگی دارد.
2)

سالمندی یا پیری

سالمندی (پیری) به الگوهای تعیین شده از روند تغییرات طبیعی در زندگی فرد گفته میشود که میتوان علت آن را فرآیند بالا رفتن سن در فرد نسبت داد.

البته به این مفهوم نیست که بالا رفتن سن تغییرات و دگرگونی های متعددی را در بخش های مختلف بدن بر جای میگذارد.

تغییراتی که در بدن فرد ایجاد میشود را نمی توان همچون یک عارضه در نظر گرفت هرچند سبب محدودیت هایی در کارکرد جسم و روان شخص سالخورده میشود.

اهداف مراقب سالمند و ما از خدمات در نظر گرفته شده جهت سالخوردگان افزایش مشارکت، سطح سلامتی و امنیت در راستای ارتقای کیفیت زندگی آنها است.

بهتر است بدانید سازمان بهداشت جهانی، سالخوردگی فعال را همچون هدفی دست یافتنی به منظور سالخوردگان در نظر می گیرد. سالمندی فعال به معنای سالخورده ی با تجارب مثبت و همچنین زندگی بیشتر همراه با فرصت های پیوسته جهت مولد بودن و شادی کردن است.

به بیان دیگر سالمندی فعال بهبود بخشیدن فرصت ها به منظور حفظ سلامتی، امنیت و مشارکت جهت ارتقای کیفیت زندگی است.

با بالا رفتن سن، بتدریج صدمه پذیری شخص هم به مراتب بیشتر میشود. همچنین موقعیت زیستی سالمندان سبب می گردد که آنها بیشتر در برابر ریسک فاکتورهای با تاثیر منفی بر سلامتی قرار گیرند

همچون اتفاقات تلخ و انزوای اجتماعی که میتوان آنها را تا حد بسیاری مهار و کنترل کرد. در این بین رابطه مفید مراقب سالمند و فرد سالخورده فاکتوری بسیار حائز اهمیت به منظور رضایتمندی شخص سالمند به حساب می آید.

پارامترهای سبک زندگی

همانطور که متذکر شدیم بهبود سبک زندگی (life style) تضمین کننده بهبود اشخاص در دوران سالمندی است. با آغاز دوره سالخوردگی احساس بویایی، طعم، لامسه و بینایی تقلیل می یابد.

به طور معمول تقلیل حس بویایی و یا چشایی در این گروه متداول تر است. این تقلیل حاصل از پارامترهای متعدد نظیر افت تعداد پرزهای عصب بویایی و چشایی، مشکلات فردی مانند داروها، آلزایمر، عوامل محیطی و مداخلات جراحی است.

بعضی از پارامترهای سبک زندگی، بر روی سن فیزیولوژیک تاثیر می گذارد و به منظور نگهداری از سالمند در خانه نیاز است مانند:

)    میزان مهار وزن بدن 3) کنترل استرس 3) فعالیت های بدنی و ورزش 4) نظم و خواب کافی 5) سیگار 6) تغذیه صحیح و استفاده مناسب از مواد غذایی تقلیل روابط اجتماعی

با توجه به عنوان مقاله بهتر است متذکر شویم که تقریباً یک سوم از سالمندان جامعه تنها زندگی می کنند. تنهایی سالخوردگان بتدریج برروی شیوه دریافت، اشتها و حتی فراهم کردن مواد غذایی تاثیر می گذارد.

بر این اساس حضور نگهدار سالمند در منزل سبب دلگرمی و همچنین تغذیه مناسب برای آنها میشود و در نتیجه حس تنهایی را در آنها تقلیل میدهد.

نکته مهم این است که سالمند، کودک نیست!
نبایستی سالمند را به چشم یک کودک دید و با آنها کودکانه رفتار کرد. به هیچ عنوان به این گروه حساس امر و نهی نکنید.

افراد سالمند ناتوان دارای شان و منزلت والایی هستند که در این راستا می طلبد چگونگی نگهداری از سالمند را بدانیم تا با خطرات کمتری در این مسیر مواجه شویم.

بعضی از افراد تصور می کنند که نگهداری از سالخوردگان امری ساده است و با دیدی سنتی به این موضوع برخورد می کنند.

بعضی از رفتارها در خور سن سالمند ما نیست و بهتر است این مراقبت ها را به افرادی که در این زمینه از تخصص و مهارت کافی برخوردار هستند و یا مراقب سالمند در منزل تهران محول کنیم تا این دوران به بهترین نحو سپری شود.

بایستی متذکر شویم که تفاوت های بسیاری میان نگهداری از کودک و سالمند وجود دارد که نباید فراموش کنیم.

رفتارهای صحیح و مناسب با سالخوردگان بایستی در تمامی رفتارهای ما وجود داشته باشد که تک تک آنها جزء مهارت های آموختنی است که چنانچه کلیه آنها را آموزش ببینید نارضایتی و یا گلایه ی در بین اعضای خانواده رخ نمی دهد.

مراقب سالمند

پرستاری است که وظیفه نگهداری از سالخوردگان بیمار و یا ناتوان را برعهده دارد. مراقب سالمند جهت انجام فعالیت های مراقبتی و درمانی دوره های لازم را آموزش دیده است و این قابلیت را دارد که نیازهای درمانی و یا مراقبتی سالمندان را شناسایی کند.

با افزایش سن، بدن وی از لحاظ فیزیکی ناتوان تر میشود و در نتیجه اختلالات جسمی و مشکلات بسیاری را در این بین تجربه خواهد کرد.

برهمین اساس، این گروه از افراد نسبت به سایر افراد به مراقبت های پزشکی و درمانی بیشتری نیاز دارند. کار یک مراقب سالمند ارائه بهترین و مناسب ترین خدمات درمانی و مراقبتی در منزل جهت رفاه حال آنها است.

نقش مراقب سالمند

مراقب سالمند اساسی ترین نقش را در رابطه با مسائل درمانی و پزشکی جهت رفاه حال سالخوردگان ایفا میکند. زیرا از شخصی نگهداری میکند که، نیازهای خاصی دارد.

همه ی افراد با توجه به گسترش علم با افزایش سن همراه هستند و در این مسیر افراد بسیاری به سن پیری می رسند و در نتیجه تقاضا جهت چنین خدماتی به مراتب افزایش می یابد و نقش مراقب سالمند در زندگی پررنگ تر میشود.

سالخوردگان به علت ناتوان شدن بدن و کهولت سن، به طور معمول با مشکلاتی همراه می شوند که در این راستا مساعدت های یک مراقب را بیشتر می طلبد.

در برخی موارد گاهی این اختلالات به شکلی است که تک تک موارد را از مهار شخص سالمند و یا مراقب وی خارج می کند. نقش مراقب به شکلی است که چنانچه به شکل صحیح صورت پذیرد، آرامش سالمند را به همراه دارد.

البته این امر جهت افرادی مفید است که حوزه های مورد نیاز جهت تبدیل شدن به بهترین نگهدار و مراقبت کننده را داشته باشد،

زیرا فعالیت وی بسیار خسته کننده و در بعضی موارد بسیار پیچیده است. در ادامه بایستی متذکر شویم که مراقب بایستی مهربان، صبور، دلسوز و فهیم باشد و در این راستا نقش خود را بطور صحیح انجام دهد.

نکات مهم در رابطه با مراقب سالمند در منزل تهران

از مهمترین نکات در خصوص مراقب سالمند در منزل را میتوان به موارد زیر اشاره کرد که عبارتند از:

بازبینی امنیت منزل سالمندان

یکی از مهمترین مواردی که مراقب سالمند در منزل تهران بایستی به آن دقت بسیار داشته باشد، امن کردن محیط منزل جهت شخص سالمند است. یا به عبارتی تغییراتی که از بروز مشکلات پیشگیری کند زیرا تغییرات فوق در این امر بسیار کمک کننده هستند من جمله:

–    روشن نگه داشتن مسیر آمد و شد سالمند مهمترین تغییری است که مراقب بایستی آن را جهت رفاه حال سالخوردگان انجام دهد.

–    تغییر دیگر به برداشتن مبلمان اضافی در منزل فرد سالمند اختصاص دارد زیرا این امر مانع از رفت و آمد آزادانه آنها میشود.

–    جهت سهولت سالمند بهتر است از میله های کمکی در قسمت دستشویی و یا حمام استفاده کنید. وجود این میله ها از ملزومات منزل یک فرد سالمند است که مراقب بایستی به آن توجه داشته باشد.

–    در قسمت های لغزنده ی منزل بهتر است از لایه های پلاستیکی استفاده کنید تا از این طریق از لیز خوردن افراد سالمند در خانه پیشگیری کنید.

–    سیم ها و کابل ها را در منزل سروسامان دهید، این امر از سقوط و لغزش سالمند پیشگیری میکند.

–    حسگرهای مونوکسید کربن مهمترین مورد در منزل جهت بررسی امنیت شخص سالمند است، به این علت که فرد سالمند در معرض کاهش گاز فوق بسیار آسیب پذیر هستند.

–    بهتر است جهت شیر دستشویی و یا دوش حمام از حسگر دما استفاده کنید تا محافظت بیشتری از پوست آنها در برابر سوختگی شود.

موارد نامبرده از مهمترین نکاتی است که مراقب سالمند با ایجاد تغییرات و یا بازبینی کامل منزل میتواند تا حد بسیاری از بروز مشکلاتی که ممکن است برای سالمند روی دهد جلوگیری کند.

آگاه بودن از موقعیت سالمند در منزل

درصورتیکه شخص سالمند مایل است به تنهایی زندگی کند مراقب سالمند بایستی شرایط آرامش شخص را مهیا سازد.

بعضی از وسایل الکترونیکی از این قابلیت برخوردارند که موقعیت حرکتی شخص سالمند را در منزل به فرزندان وی اطلاع دهند.

دوربین های مدار بسته و یا میکروفون سبب از بین رفتن حریم خصوصی فرد سالمند میشود. بکارگیری از گوشی های هوشمند میتواند از سایر موارد ایده آل تر باشد.

همچنین استفاده از تماس های تصویری که از طریق شبکه های اجتماعی صورت می گیرد، بخش زیادی از نگرانی ها را می کاهد. به این ترتیب با توجه به موارد نامبرده، مراقب سالمند می تواند وضعیت وی را به راحتی در اختیار فرزندان سالمند قرار دهد.

استخدام مراقب سالمند جهت نگهداری از فرد سالمند در منزل

در بعضی موارد فرزندان قادر نیستند والدین سالمند خود را در طی روز همراهی کنند، در چنین شرایطی مناسب ترین اقدام استخدام مجرب ترین پرستار سالمند است.

نگهداری از سالمند در مواقعی که شخص سالمند به مساعدت و کمک نیاز دارد از مهمترین موارد دیگری است مراقب سالمند بایستی به در این مسیر وی را همراهی کند.

تامین هزینه استخدام مراقب سالمند

از جمله هزینه های مراقبت از سالمند در خانه شامل معالجه سالمند، دستمزد مراقب سالمند در خانه و همچنین هزینه های روزانه است.

رسیدگی مستمر به سالمند

مراقب سالمند بایستی به طور پیوسته کیفیت زندگی، موقعیت امنیتی و سلامت سالمند را مورد بررسی و ارزیابی قرار دهد و در این راستا رسیدگی های لازم را جهت رفاه حال آنها انجام دهد.

فعالیت های ورزشی مناسب در سالمندان

تمامی سالمندان به منظور حفظ سلامتی به فعالیت های بدنی منظم نیاز دارند که مراقب سالمند در منزل تهران میتواند فرد را در این مسیر همراهی کند. انجام تمرینات ورزشی، سالمندان را از بروز مشکلات ایمن می دارد.

همچنین انجام فعالیتهای ورزشی مقرون به صرفه مانند یوگا، پیاده روی، مراقبه و رعایت رژیم غذایی استاندارد و سالم، مقوی و متعادل جهت نگهداری از سالمندان امری مهم و ضروری است که مراقب سالمند با مهارت و تجاربی که در این زمینه بدست آورده است میتواند سالمند را یاری نماید.

استفاده به موقع داروها

بسیار مهم است که سالمند داروهای مصرفی را به موقع در طی روز استفاده کند. ممکن است سالمندان آزاد به علت استفاده نامناسب داروها تحت کنترل متخصصین قرار گیرند.

مشکلاتی من جمله ضعف بینایی و همچنین مشکلات حافظه استفاده دارو را در این گروه از افراد سالخورده به خطر می اندازد.

بهتر است مراقب سالمند با قرار دادن برچسب بر روی دیوار، زمان داروها و شیوه ی استفاده از آنها را جهت یادآوری مصرف آنها ذکر نماید. یا می توانید داروهای مصرفی را به شکل جداگانه در قفسه و یا کشوهای مجزا قرار دهید.

رانندگی برای سالمندان

درخواست اینکه فرد سالمند از انجام رانندگی خودداری کند امیری سخت است. اما هنگامی که فرد به عنوان سالمند پیر شناخته میشود، کهولت سن بر آنها غالب خواهد شد و فرد دیگر قادر به رانندگی نخواهد بود.

افزایش سن و سالمندی سرعت واکنش ها را در شخص تا حد قابل توجهی تقلیل میدهد و بدن شخص سفت تر میشود و در نهایت رانندگی برای وی کمی عجیب و غریب میشود. زمانیکه از سالمند درخواست میشود از رانندگی خودداری کنند، با حس افسردگی همراه خواهد شد.

به دلیل شرایط روحی، بعضی از سالمندان لجاجت کرده و به این موضوع اعتنا نمی کنند. بهتر است مراقب سالمند در خصوص نگرانی های خود با وی گفتگو کند.

چنانچه وی جهت انجام رانندگی پافشاری میکند و از استطاعت مالی نیز برخوردار است، میتوانید برای وی راننده  استخدام کنید تا از بروز مشکلاتی که ممکن است وی را تهدید کند پیشگیری کنید.

ریسک کلاهبرداری از سالمند

همانطور که در بخش قبلی اشاره نمودیم، بعضی از سالمندان این دوران حساس را به تنهایی پشت سر می گذارند که این امر سبب می گردد فرد در معرض ریسک کلاهبرداری های نظیر شیوه ی بکارگیری از کارت های بانکی و یا سرمایه گذاری از طریق گوشی قرار گیرند.

لازم است فرزندان وی کارت های بانکی والدین سالمند خود را هر چند وقت چک کنند. صورت حساب ها و قبوض را نیز فراموش نکنند.

گفتگو آشکار در خصوص مسائل مالی با شخص سالمند

مراقب سالمند شیوه های را توصیه میکند که مناسب ترین تاثیر را بر روی مشکلات مالی دو طرف بر جای میگذارد. لذا بهتر است متذکر شوید که در این شرایط چقدر قادرید که از لحاظ مالی آنها را یاری کنید.

انجام امور اداری فرد سالمند جهت نگهداری از وی

به این نکته دقت کنید که لازم است کارهای اداری مرتبط به سالمند را به تنهایی انجام دهید. چنانچه فرد سالمند چند فرزند دارد، با اجازه ی سایر فرزندان می توانید وکالت نامه ی را تهیه و مسئولیت این امور را برعهده گیرد.

سرگرم کردن فرد سالمند به انجام امور جهت نگهداری از سالمند

رابطه ی فرد سالخورده با دنیای پیرامونش بایستی قطع گردد. سالمندان عزیز میتوانند تجارب و مهارت های را که در طی سالها زندگی کسب کرده اند را به افراد دیگر منتقل کنند.

اغلب سالمندان انجام امور این چنینی را بهتر از نشستن در خانه و یا تماشای تلویزیون می دانند. آموزش و مهارت های لازم و انجام کارهای داوطلبانه به دیگران، فرد سالمند را سرگرم امور مفید در طول روز می کند.

برخی از سالخوردگان ماندن در خانه را ترجیح می دهند زیرا بر این باورند که با افزایش سن و پیری زندگی آنها به پایان می رسد. تصمیم های فوق سبب بروز افسردگی، ناراحتی و دیگر بیماری ها میشود.

حفظ رابطه اجتماعی و یافتن دوستان جدید

حفظ رابطه اجتماعی جهت سالمندان تنها، امری مهم و ضروری است. سرگرمی های مشترک نظیر انجام بازی های گروهی، پیاده روی های دسته جمعی، گفتگو با دیگر سالمندان بسیار مفید است. ادامه زندگی برای سالمندان تنها امری سخت و دشوار است.

دقت به ناتوانی های فیزیکی

ممکن است با بالا رفتن سن بینایی، شنوایی، لامسه و دیگر حس ها همچون گذشته به خوبی کار نکنند و یا کم کم محو شوند.

به این ترتیب بهتر است زمانی که با آنها گفتگو می کنید کمی بلندتر و واضح تر صحبت کنید. علاوه براین آنها به تماس و یا درد کمی حساس تر نسبت به قبل می شوند. لذا، مراقب سالمند بایستی حواسش به این موضوع نیز باشد.

درک گرفتاری های زندگی شان

در مورد دردسرهای موجود در زندگی شان، به خصوص با آغاز پروسه از دست دادن عملکردهای بدنی و یا حافظه، با احتیاط بیشتر و حساس تر رفتار کنید.

دردسرهای فوق برای سالمند ناامید کننده و ناخوشایند است. به این ترتیب مراقب سالمند بایستی علاوه بر درک آنها با آرامش و مهربانی با آنها رفتار کند.

بیان جملات دلگرم کننده

همانطور که متذکر شدیم این دوران برای سالمندان بسیار سخت و دشوار است و در این مدت آنها با رنج بسیاری همراه می شوند. ممکن است سالمندان عزیز با تغییرات روحی و جسمی بسیاری در این دوره مواجه شوند.

صحبت با آنها سبب افزایش عزت نفس و شادی آنها در دوران مراقبت میشود. نگهداری از سالمند در منزل در کنار فرزندان سبب عشق مضاعف میان اعضای خانواده میشود. به دلیل تمام مساعدت ها و عشقی که در این دوران والدین به فرزندان خود بخشیده اند و در تمامی شرایط همراه آنها بوده اند.

کلیه نکاتی که در این بخش متذکر شدیم از جمله مواردی است که مراقب سالمند در منزل برای حفظ سلامتی و بهبود ادامه زندگی سالمندان آنها را رعایت می کنند.

وظایف مراقب سالمند در منزل تهران

وظایف مراقبت از سالمند در خانه بخش اعظمی را به خود اختصاص دارد. وظایفی را که مراقب سالمند براساس اصول مراقبتی در طی روز انجام میدهد به افزایش کیفیت زندگی و حفظ سلامتی شخص سالمند کمک بسزایی می کند.

همچنین با رعایت تمامی این اصول صدمه وارده نیز به مراقب سالمند تا حد قابل توجهی تقلیل می یابد که این امر از فرسودگی شغلی پیشگیری میکند. در زیر به چند مورد از وظایف مراقب سالمند در منزل تهران را متذکر می شویم:

وظایف مراقب سالمند- تعاملات و ارتباط با سالمند

مثبت و ساده نگه داشتن رابطه با سالمند از سوی مراقب سالمند از اساسی ترین اصول مراقبتی در این امر به حساب می آید، مخصوصاً زمانی که سالمند با عارضه ی خاصی مواجه است.

در این بخش سعی داریم مهمترین موارد جهت نگهداری از سالمند به خصوص سالخوردگانی که به آلزایمر مبتلا هستند را متذکر شویم که عبارتند از:

  • در زمان گفتگو، رابطه ی چشمی مراقب سالمند و استفاده نام وی از سوی مراقب بسیار حائز اهمیت است.
  • در این راستا مراقب سالمند با گرفتن دست شخص سالخورده، وی را به گفتگو و مکالمه تشویق می کند.
  •  مراقب سالمند بایستی سعی کند سوالات را کوتاه و ساده و در عین حال کلی مطرح کند تا از این طریق شرایط سالمند را در نظر گیرد.
  •  علاوه براین، کم کردن انتخاب ها از سوی مراقب سالمند میتواند از سردرگمی فرد سالخورده پیشگیری کند. بطور مثال وی با پرسیدن اینکه امروز پیراهن سبز را می پوشی یا سبز را حق انتخاب سالمند را محدودتر میکند.

 

وظایف مراقب سالمند- تعویض لباس و حمام کردن فرد سالمند

بخش اعظمی از وظایف مراقب سالمند در منزل مرتبط به مساعدت و یاری به فرد سالخورده جهت انجام امور روزانه نظی پوشیدن لباس و حمام کردن است. مراقب سالمند نبایستی اهمیت این کمک ها را در التیام وضعیت روحی و جسمی شخص سالخورده دست کم گیرد.

کمک مراقب سالمند در امور محدودی من جمله پوشیدن البسه های تمیز، شانه کردن موها، عطر زدن و آرایش اثر حائز اهمیتی در بالا بردن اعتماد به نفس و روحیه شخص سالمند به همراه دارد.

در زمینه آراستگی و لباس های فرد سالمند که از دیگر وظایف مراقب سالمند محسوب می شود بایستی به نکات زیر توجه کنید:

•    البسه اندازه، راحت و کمربندهای کشی سبب می گردد که شخص سالخورده به تنهایی لباس های خود را تعویض و بپوشد.
•    مراقب سالمند بایستی ترتیب پوشیدن لباس سالمند را رعایت کند و او را به انجام این کار تشویق و حدالمقدور خود این امر را برای وی انجام دهد.
•    چنانچه مسواک زدن برای شخص سالخورده سخت و مشکل است، مراقب سالمند بایستی شیوه های جایگزین مناسبی را جهت این امر برای وی در نظر گیرد.
•    در قسمت حمام بایستی از دستگیره های دیواری و یا صندلی جهت کاهش احتمال افتادن فرد سالمند بکار ببرید. مراقبت از فرد سالخورده در کنار وسایل کمکی فوق امری بسیار مهم است.
•    حدالمقدور و با کمک مراقب سالمند، دو بار استحمام کامل در طی هفته و دوش گرفتن مختصر روزانه پیشنهاد میشود.
•    در برخی مواقع، مراقب سالمند با شستن موهای سالمند در روشویی و یا سینک میتواند علاوه بر بهداشت روزانه فرد سالمند، استحمام را که امری سخت برای هر دو است را راحت تر کند.

وظایف مراقب سالمند- پیشگیری از زمین خوردن و افتادن فرد سالمند

یکی از خطرناک ترین و متداول ترین اتفاق های که ممکن است برای سالمندان رخ دهد، زمین خوردن آنهاست که مراقب سالمند بایستی پیوسته مراقب وی باشد تا ریسک افتادن سالمند به حداقل برسد.

مراقب سالمند در منزل تهران با انجام نکاتی که در زیر متذکر می شویم تا حد قابل توجهی از بروز این رویداد پیشگیری می کنند:

مراقب سالمند بایستی فرش های کوچکی که سر راه شخص سالمند قرار گرفته است را بردارد. علاوه براین بایستی کلیه فرش ها را بوسیله چسب فرش کاملاً به سطح زمین بچسباند تا از این طریق گوشه های فرش با برآمدگی های که ایجاد شده است برای فرد سالخورده مانعی را ایجاد نکند.

مراقب سالمند بایستی کلیه کابل ها و سیم ها را کنترل کند تا بر روی برد الکترونیکی و یا محل خود قرار گرفته و هیچ یک در محلی که فرد سالخورده از آن عبور می کند قرار ندارد.

به منظور راحتی آمد و شد فرد سالمند بهتر است مراقب وی کلیه لوازم خانگی اضافی که سر راه سالمند قرار دارد را بردارد.

دستگیره و یا نرده راه پله را جهت کمک به فرد سالمند در دستشویی و یا حمام بایستی نصب گردد. مراقب سالمند بایستی از سلامت و نصب صحیح آنها جهت حفظ سلامتی فرد سالمند اطمینان کامل بدست آورد.

از دیگر وظایف مراقب سالمند این است که بایستی پیوسته کنترل کند که هیچ وسیله و یا برآمدگی بر سر مسیر رفت و آمد فرد سالمند قرار ندارد.

نور راهروها، اتاق ها، سرویس بهداشتی و حمام بایستی مناسب و کافی باشد. علاوه بر این در تمامی بخش های منزل از چراغ خواب جهت تامین روشنایی استفاده کنید. بررسی این بخش هم از وظایف دیگر مراقب سالمند در منزل است.

وظایف مراقب سالمند- تشویق سالمند به ورزش

فعالیت های بدنی و ورزش سبب حفظ سلامتی عضلات، قلب و مفاصل و در نتیجه خوابی راحت در زمان شب برای فرد سالخورده میشود.

لذا مراقب سالمند بایستی در پی شیوه های باشد که مناسب و در حد توان فرد سالخورده بوده و سبب فعال نگه داشتن وی شود. اما نیاز است که قبل از انجام تمرینات مناسب مراقب سالمند با پزشک وی در رابطه با حدود فعالیت های فوق گفتگو کند.

مراقب سالمند در منزل تهران با توجه به نکاتی که در زیر متذکر می شویم شخص سالمندی را که تحت مراقبت خود دارد را جهت برخورداری از یک زندگی فعال ترغیب میکند:

–    نگهداری از سالمند با تنظیم یک برنامه ریزی منظم جهت انجام پیاده روی روزانه وی را به انجام فعالیت های ورزشی تشویق میکند.

–    مراقب سالمند به فرد سالخورده این اجازه را میدهد تا در برخی امور منزل نظیر آبیاری گیاهان، گردگیری و یا اموری که در حد توان وی است او را همراهی کند.

–    چنانچه شخص سالخورده امکان جابجایی ندارد، مراقب سالمند بایستی ساده ترین ورزش ها را برای وی در نظر بگیرد نظیر انداختن توپی سبک به سمت جلو و یا عقب که برای مراحل اولیه می تواند مفید باشد.

–    درصورتیکه قدم زدن برای فرد سالمند سخت و مشکل است، مراقب سالمند دوچرخه ثابت و یا پیاده روی سبک را میتواند برای وی جایگزین کند. انجام ورزش از طریق دوچرخه های ثابت سبب میگردد که فشار کمتری به مفاصل و یا زانوهای شخص وارد شود.

–    بدن فرد سالمند، مخصوصاً در هوای گرم بایستی هیدراته بماند تا از کم آبی بدن جلوگیری شود. مراقب سالمند بایستی به این مورد دقت بسیاری داشته باشد

و در طی انجام فعالیت های ورزشی ،مرتباً به وی آب میوه های طبیعی و یا آب تعارف کند تا فرد با حس تشنگی مواجه نشود.
تمامی موارد ذکر شده تنها بخشی از وظایف مراقب سالمند در منزل تهران است.

مزیت های مراقبت از سالمند در منزل

مزایای نگهداری از فرد سالخورده در منزل از مهمترین قسمت های مراقبت از وی به وسیله مراقب سالمند در منزل تهران است که احتیاج است است مورد دقت بسیار اطرافیان وی قرار گیرد.

پارامترهای متعددی در رابطه با نگهداری از سالمند در خانه دخیل است که نیاز است مورد توجه قرار گیرد، من جمله مشکلات فیزیکی، ناتوانایی جسمی، بهبودی بعد از جراحی، شناسایی مشکلات جدید، بدتر شدن موقعیت و نشانه های فرد سالمند، تقلیل سلامت کلی است.

سپری کردن دوره سالمندی در خانه از مناسب ترین اقداماتی است که سالخوردگانی که دیگر سلامت و یا مستقل نیستند، میتوانند از آن برخوردار باشند.

بطور کلی مراقبت از سالمند در خانه مزیت های بسیاری هم برای مراقب سالمند و هم خود سالمند به همراه دارد. به این ترتیب از مزیت های مراقب سالمند در منزل تهران میتوان به موارد زیر متذکر شد که عبارتند از:

)    امنیت و آسایش بیشتر 2) مراقبت خصوصی و شخصی 3) توجه رو در رو 4) بازیابی سریعتر بعد از جراحی 5) حفظ استقلال 6) تقلیل درگیری های خانواده 7) نفع اقتصادی 8) حس آرامش دو طرف 9) مصاحبت و همراهی 10) ادامه نگهداری و همچنین مالکیت حیوانات خانگی

از جمله مزیت های مراقبت از سالمند در منزل است. علاوه براین بایستی متذکر شد که:

منزل محل سلامتی شخص سالخورده است

یکی از مهمترین اجزای نگهداری از فرد سالمند در خانه، اطمینان از حس در امان بودن و آسایش بیمار است. زمانی که فرد سالمند می تواند در محیط امن منزل بماند، از لحاظ جسمی و روحی حس بهتری را در این دوران حساس تجربه خواهد کرد.

حضور در منزل به این معناست که شخص سالخورده از طریق افراد آشنایی احاطه شده است که به ایجاد حس آرامش و امنیت وی کمک می کنند.

بهتر است در زمان تعیین مناسب ترین گزینه جهت نگهداری از سالمند مزیت های که در زیر متذکر می شویم را رعایت کنید:

نگهداری از فرد سالمند در منزل شخصی وی خصوصی تر است

در زمان مراقبت از یک سالخورده در منزل شخصی خود، وجود لوازمی که شخص سالمند به بکار بردن از آنها عادت نموده است به نوعی از بارزترین مزیت ها به شمار می آید.

مهمتر از آن اینکه، سالخورده ی که در خانه از وی نگهداری میشود، میتواند مراقبت های شخصی تری را در این دوران کسب کند که با شرایط وی مناسب باشد.

مراقب سالمند در منزل تهران میتواند رابطه دوستانه بهتری را با شخص سالمند برقرار کنند تا مراقبانی که به صورت گروهی و یا در خانه سالمندان به فعالیت میپردازند.

زمانی که شخص سالخورده به مراقبت های به خصوصی احتیاج دارد، شاید نیازهای وی در خانه سالمندان زیاد مورد توجه قرار گیرد که در چنین شرایطی نقش مراقب سالمند در منزل بسیار حائز اهمیت تر معرفی میشود.

در مجموع بیمارانی که در محیط امن منزل نگهداری میشوند، اضافه بر دریافت کمک های شخصی لازم از موقعیت صمیمانه تری در زندگی برخوردار می شوند.

به این ترتیب نگهداری از سالمند توسط مراقب سالمند در خانه کیفیت زندگی را جهت سالخوردگان به مراتب افزایش میدهد.

مراقبان مجرب سالمندان، با این گروه از سالخوردگان رابطه ی واقعی برقرار می کنند و در این راستا نیازهای کلی آنها را شناسایی و بهترین خدمات را جهت رفاه حال آنها ارائه می دهند. مسلماً یک سالخورده شایسته توجه بسیاری است که بایستی در زمان پرستاری و نگهداری از وی این دقت را دریافت کنید.

 

نگهداری در منزل فراهم کننده حس سلامت و استقلال شخص سالمند است

با بالا رفتن سن، انجام امور روزانه برای فرد سالخورده به تدریج سخت و دشوار تر میشود. امکان زندگی در منزل شخصی سبب حس استقلال و راحتی در فرد سالخورده میگردد.

نگهداری از فرد سالمند در خانه شخصی وی میتواند به آنها در حمایت و یا بالا بردن سطح اعتماد به نفس و یا اطمینان کمک بسیاری کند.

زندگی در مراکز گروهی و یا خانه سالمندان حس درماندگی، شکست خوردگی و حتی ناامیدی را در شخص به همراه دارد. نگهداری از سالمندان در خانه میتواند شخص سالخورده را به داشتن رابطه ی بیشتر تشویق کند.

علاوه بر این سالخوردگانی که در خانه شخصی خود زندگی می کنند از این امکان برخوردارند که برخی از امور روزانه را همچنان به صورت مستقل انجام دهند و در موارد لزوم از مراقب سالمند در منزل تهران بهره مند شوند.

این احساس استقلال و همچنین اعتماد به نفس جهت سلامت جسمی و روانی سالمندان بسیار مطلوب و مفید است.

نگهداری از سالمند در خانه سبب آرامش خاطر خانواده وی میشود

از دیگر مزیت های مراقب سالمند در منزل تهران را میتوان به این مورد اشاره کرد که:
فردی که دارای پدر و مادر سالخورده ی است، نگرانی در خصوص سلامتی و امنیت وی در طی روز امری کاملاً طبیعی است.

زمانیکه والدین سالمند شما این دوران را در منزل خود سپری می کنند، فرزندان دیگر استرس های ناشی از تغییرات موجود در موقعیت زندگی وی را نخواهند داشت.

مسلماً با نگرانی های کمتری مواجه خواهید شد و از اینکه وضعیت بهبودی و سلامتی فرد به طور کامل تامین می شود اطمینان کافی پیدا خواهید کرد.

بهره مندی از طرح های کمکی دولت در رابطه با نگهداری از سالمند در خانه

در برخی از کشورها، مساعدت های دولتی جهت نگهداری از والدین سالمند در اختیار است. در این سری از کشورها چنانچه خانواده ی جهت نگهداری از والدین سالمند خود به مساعدت های مالی نیاز داشته باشد میتواند از مزایای که دولت برای آنها در نظر گرفته است بهره مند شوند.

بهتر است در این رابطه با مشاور مالی گفتگو کنید تا از این طریق آگاه شوید که کدام طرح دولتی جهت نگهداری از سالخوردگان در خانه برای شما مطلوب است.

نگهداری در منزل باعث ایجاد فضای ایمن میشود

فرزندانی که دارای پدر و مادر سالخورده هستند پیوسته نگرانی های در رابطه با نداشتن امنیت در خانه سالمندان همراه هستند.

به جای اینکه والدین سالمند خود را به دلیل نبود امنیت در خانه شخصی به خانه سالمندان انتقال دهید، با کمک مراقب سالمند در منزل تهران و ایجاد تغییرات اندکی میتوان به آسانی وی را در محیطی راحت و ایمن مراقبت و نگهداری کنید.

درصورتیکه مایلید والدین سالمند خود را در منزل نگهداری کنید بایستی به نکاتی که در بخش بالا جهت ایمنی بیشتر محیط منزل فرد سالمند متذکر شدیم را رعایت کنید.

بهبودی سریعتر بعد از عمل جراحی

مطالعات صورت گرفته بیانگر این است که سالمندان وبیمارانی که پس از عمل جراحی در منزل شخصی خود با کمک مراقب سالمند استراحت می کنند، خیلی سریعتر و همچنین با موفقیت بیشتری دوران بازیابی را سپری می کنند و علاوه بر این بهبودی سریعتری از بیماری بدست می آورند.

از مهمترین مزیت مراقبت سالمند از طریق مراقب سالمند در منزل به این موضوع اختصاص دارد که فرد سالخورده کمتر در برابر میکروب هایی قرار می گیرد که شاید در خانه سالمندان و یا مراکز درمانی با آن روبرو می شود.

مالکیت حیوانات خانگی و ادامه نگهداری

ادامه زندگی در منزل شخصی به این معناست که شخص سالخورده دیگر از حیوان خانگی خود که به آن علاقه بسیار دارد جدا نمی شود.

برای اغلب سالخوردگان اثبات شده است که مراقبت از حیوان خانگی انزوا و حس تنهایی را تا حد بسیاری کاهش میدهد و باعث تقلیل مشکلات قلبی میشود و موقعیت بیماران دچار اختلالات روانی را آرام تر میکند.

با کمک مراقب سالمند، والدین سالمند شما می توانند از مزیت های مراقبت از حیوانات خانگی در منزل بهره مند شوند.

بهره اقتصادی

نرخ نگهداری از سالخورده در منزل به شکل روزانه و یا ساعتی برآورد میشود، به این ترتیب که در رابطه با هزینه های در نظر گرفته شده اختلاف نظرات بسیاری وجود دارد.

گاهی جهت مراقبت های شبانه روزی از سالمند هزینه های بسیاری در نظر گرفته میشود که میتوان در طی هفته چند روزی را از مراقبت های فوق استفاده کرد و مابقی روزها را از سایر اعضای خانواده جهت نگهداری از والدین سالخورده خود استفاده کرد.

لذا جهت اشخاصی که به طور نیمه وقت به مراقب سالمند در منزل نیاز دارند، هزینه مراقبت ها در خانه به شکل چشمگیری نسبت به هزینه های موجود در خانه سالمندان و یا مرکز پرستاری کاهش می یابد

عوامل تاثیرگذار در هزینه دستمزد مراقب سالمند در منزل تهران

دستمزد مراقب سالمند بر اساس متغیرهای که در زیر بیان می کنیم متفاوت خواهد بود به این علت که موقعیت سالمندان با هم متفاوت است و توقعات فرزندان و انتظارات وی از مراقب سالمند با همدیگر فرق دارد. در ادامه به پارامترهای که میتواند برروی دستمزد مراقب سالمند تاثیرگذار باشد اشاره می کنیم که شامل:

مقطع کاری مراقب سالمند:

در وهله نخست شما بایستی به این موضوع دقت کنید که چه تایمی از روز را به مراقب سالمند در منزل نیاز دارید و اینکه جهت مراقبت بیشتر از سالمند خود به استخدام مراقب به شکل روزانه نیاز دارید و یا مایلید به طور شبانه روزی مراقبی مجرب و متخصص را جهت رفاه حال سالمند خود استخدام کنید.

در بعضی موارد شاید شما جهت مراقبت از والدین سالمند خود به مراقب پارت تایم، پرستار مقطعی و یا نیمه وقت نیاز داشته باشید.

بنابراین واضح است که هزینه مراقب سالمند به صورت شبانه روزی در مقایسه با مقطعی و یا روزانه به مراتب بیشتر است که این عامل میتواند برروی هزینه دستمزد مراقب سالمند تاثیرگذار باشد.

تخصص مراقب سالمند:

به منظور مراقبت از سالمند خود شما به مراقبی متخصص و با تجربه نیاز دارید که این امر می تواند برای هزینه دستمزد مراقب سالمند در منزل تاثیرگذار باشد. برخی از افراد جهت مراقبت از والدین سالمند خود از کمک پرستار و یا کمک بهیار کمک می گیرند.

قطعاً دستمزد و یا هزینه مراقبت سالمندی که دارای مدرک معتبر و رسمی و یا در این زمینه از تجربه ی کمک پرستاری برخوردار است هزینه بیشتری را نسبت به مراقب ساده در بر می گیرد.

تعداد اعضای خانواده:

گزینه تاثیرگذار دیگر بر روی هزینه دستمزد مراقب سالمند در منزل را میتوان به تعداد اعضای خانواده که با شخص سالخورده زندگی می کنند متذکر شد.

سالمندی که این دوره را به تنهایی سپری می کند با سالخورده ی که در خانواده ی چندین نفره زندگی می کند، موقعیت متفاوت تری را به مراقب سالمند خود متحمل میکند.

برهمین اساس هزینه مراقب سالمند تنها به مراتب از سالمندی که با سایر افراد خانواده خود زندگی میکند به مراتب کمتر است.

موقعیت جسمی سالمند:

وضعیت جسمی شخص سالمند نیز مورد دیگری است که بر روی هزینه دستمزد مراقب سالمند تاثیرگذار است. چنانچه فرد سالمند با عدم توان حرکتی همراه باشد

و برای نشستن، بلند شدن و یا جابجایی به همراهی فرد دیگری نیاز داشته باشد و یا قد بلند و یا با افزایش وزن همراه باشد، این امر می تواند بر روی دستمزد مراقب سالمند تاثیرگذار باشد و هزینه بیشتری را به خود اختصاص دهد.

موقعیت روانی سالمند:

موقعیت روانی شخص سالخورده از دیگر پارامترهای مهمی است که میتواند برروی هزینه دستمزد مراقب سالمند تاثیرگذار باشد.

به این معنا که چنانچه سالمند شما با اختلالاتی من جمله افسردگی، زوال عقل، پرخاشگری، فراموشی و … همراه باشند، با توجه به نوع بیماری، روند عارضه و همچنین نوع خدماتی که مراقب سالمند جهت حفظ سلامتی بیماران ارائه می کنند میتواند برروی هزینه دستمزد مراقب سالمند تاثیرگذار باشد.(البته هر بیماری هزینه ی متفاوتی را در بردارد).

مکان زندگی فرد سالمند:

مسیری که مراقب سالمند جهت تردد و مراقبت از شخص سالخورده طی می کند و یا از وسایل نقلیه عمومی نظیر مترو، اتوبوس، آژانس و یا تاکسی جهت رفت و آمد و حضور در منزل وی استفاده می کند برروی هزینه دستمزد مراقب سالمند نیز تاثیرگذار است.

کلیه نکات ذکر شده از مواردی است برروی هزینه دستمزد مراقب سالمند در منزل تاثیرگذار است. لذا بهتر است اعضای خانواده پیش از استخدام مراقب به تمامی موارد مذکور دقت بسیار داشته باشند.

در ادامه هزینه مراقب سالمند در منزل لازم است متذکر شد که:
بعضی از پارامترهای تاثیرگذار در هزینه دستمزد مراقب سالمند را در بخش بالا متذکر شدیم اما بایستی به این نکته دقت کنید که داشتن مراقب خصوصی و بهره مندی از خدماتی که جهت رفاه حال سالمندان در نظر میگیرند هزینه بر است زیرا شما در این امر مبادرت به استخدام وی به صورت تمام وقت و یا نیمه وقت در منزل نموده اید.

مراقب سالمند شغلی کاملاً حرفه ای است که وی جهت ارائه جامع ترین خدمات دوره های آموزشی مرتبط را سپری کرده است و از طریق خدماتی که به سالمندان عرضه میدارد، درآمدی را جهت امور زندگی خود دریافت می کند.

کدام گروه از سالمندان به مراقب سالمند در منزل نیاز دارند؟

با توجه به عنوان مقاله فوق لازم است بیان کرد که اغلب سالخوردگان خود توانایی انجام امور روزانه را به تنهایی دارند و احتیاجی به مساعدت و همراهی شخص دیگری ندارند،

اما تنها زندگی می کنند و به یک هم صحبت و همدم نیاز دارند و یا تنهایی برای آنها سخت و ترسناک است.

این گروه از افراد تنها درصدی از سالخوردگانی هستند که به مراقب سالمند نیاز دارند. اما گروه دیگری از سالمندان هستند که از توان جسمی پایین و یا عدم توانایی برخوردار هستند.

این سالمندان به منظور همیاری و کمک در انجام کارهای شخصی و روزانه به مراقب سالمند نیاز دارند. بنابراین بایستی بیان کرد که هر دو گروه از سالمندان با داشتن مراقب سالمند می توانند علاوه بر بهبود پروسه زندگی سبب کیفیت بهتر زندگی سالمندان شوند.

خدمات مراقب سالمند در منزل

.    انجام امور بهداشت شخصی فرد سالخورده نظیر پانسمان، نظافت، استحمام سالمند و همچنین اموری که فرد سالمند به تنهایی قادر به انجام آنها نیست، وی را راهنمایی و کمک میکند.

.    تجویز وعده های غذایی سالم و استاندارد طبق تجویز پزشک معالج از دیگر خدمات مراقب سالمند در منزل است.

.    نگهداری از سالمند بیمار مخصوصاً در ساعات اول صبح و عصر و نگهداری از وی در زمان خواب نیز بر عهده ی مراقب سالمند است.

.    مدیریت داروهای مصرفی سالمند در طی روز و اطمینان از مصرف آنها، همچنین چنانچه سالمند حساسیت خاصی به داروی تجویزی جدید داشت لازم است پزشک معالج را از روند آن مطلع سازید.

.    چنانچه سالمند به خدمات فیزیوتراپی در منزل نیاز دارد بهتر است در روند درمان با فیزیوتراپیست همکاری کند و ورزشهای لازم را فرا گیرد و جهت تسریع در پروسه درمانی در طی روز با سالمند آنها را انجام دهد.
6.    مراقب سالمند با گفتگو حس اعتماد را در شخص سالمند و خانواده وی ایجاد میکند.

تغذیه سالمندان

عادات غذایی مفید و تغذیه استاندارد در جلوگیری از مشکلات تاثیرگذار است. درصورتیکه سالمندان از تغذیه سالم و مناسب استفاده کنند، ابتلا به اختلالات متعدد در آنها به مراتب کاهش می یابد.

به منظور نگهداری از سالمند بهتر است مراقب سالمند در منزل به تغذیه آنها و مواد غذایی که در طول روز استفاده می کنند دقت بسیاری داشته باشد.

دلیل اهمیت تغذیه سالم در دوران سالمندی کنترل و مهار چربی خون بالا، فشار خون، پوکی استخوان و دیابت است.

در اصول تغذیه صحیح سالمندان تنوع، تعادل، کالری دریافتی، کفایت و کنترل انرژی به شکل دقیق به وسیله مراقب سالمند در خانه رعایت می شود. البته مراقب سالمند بایستی به نکاتی من جمله:

هر روز سالمند بایستی در زمان معین صبحانه خود را میل کند.
–    سالمندان بایستی در طی روز مایعات و آب کافی بنوشید.
–    از مواد غذایی شور و همچنین مصرف نمک در این دوران به منظور پیشگیری از بروز بیماریها خودداری کنند.
–    در طول هفته حداقل یکبار از گوشت سفید برای وعده ی غذایی فرد سالمند استفاده کنید.
–    مراقب سالمند بایستی نوسانات وزن شخص سالمند را مرتب بررسی کند تا وی پیوسته از وزن مطلوبی برخوردار باشد.
–    مراقب سالمند بایستی برای وعده ی شام فرد سالمند مواد غذایی مناسب و متعادلی را در نظر گیرد تا وی خواب راحت تری را داشته باشد.
–    در برنامه غذایی روزانه سالمند بایستی از سبزیجات و میوه های متنوع به میزان مطلوب و استاندارد استفاده شود.
–    از مواد غذایی و چربیها من جمله کله پاچه، کره، گوشت قرمز، کالباس، خامه، سوسیس، بستنی در این دوران کمتر استفاده شود و مراقب سالمند بایستی بر روی تغذیه این افراد دقت بسیاری داشته باشد.
–    مصرف فیبر به طور روزانه ریسک اختلالات قلبی و عروقی، دیابت و سرطان ها را تا حد قابل توجهی کاهش میدهد. غلات، میوه ها، سبوس، سبزیجات و دانه ها حاوی فیبر هستند.

بنابراین مراقب سالمند با توجه به نکاتی که در خصوص تغذیه سالمندان متذکر شدیم میتواند به حفظ سلامتی آنها و پیشگیری از روند بیماری ها به سالمندان عزیز در منزل کمک بسیاری نمایند.

مشکلات تاثیرگذار در تغذیه سالمندان

چنانچه اصول تغذیه سالمند توسط مراقب سالمند که در این زمینه از تخصص بسیاری برخوردار است رعایت شود، وی علاوه بر بهبود کیفیت زندگی با مشکلات کمتری مواجه خواهد شد. بعضی از اختلالاتی که بر روی تغذیه سالمندان اثر میگذارد عبارتند از:

مشکلات سالمند در زمان مصرف مواد غذایی:

تقلیل ترشح بزاق و تغییرات ایجاد شده در اعصاب ماهیچه ها سبب بروز اختلالات بلع در سالخوردگان می شود.

این موضوع سبب جلوگیری از مصرف مواد غذایی و مچنین ترس از خفگی در آنها میشود. استفاده از بعضی داروها و دهیدراسیون بدن سبب خستگی دهان و بروز این مشکل در سالمندان میشود. مراقب سالمند بایستی به سالمند متذکر شود که به صورت نشسته وعده های غذایی خود را میل کند و در انجام آن او را همراهی کند.

مصرف خوراکی ها در حالت خوابیده، ریسک ورود مواد غذایی به سیستم تنفسی و همچنین التهاب ریه ها را به مراتب افزایش میدهد. مراقب سالمند در منزل در زمان دادن غذا به فرد سالمند بایستی دقت و توجه بسیاری به مراقبت از وی داشته باشد.

اختلالات گوارشی:

مشکلات گوارشی نظیر ترش کردن، حالت تهوع و یبوست با افزایش سن به مراتب بیشتر میشود.

مراقب سالمند بایستی هرگونه تغییر در موقعیت تغذیه وی را با خانواده وی و یا پزشک معالج وی مطرح کند. علائم اختلالات گوارشی در سالمندان شامل:

نگرانی های ذهنی 2) تقلیل ترشحات صفرا 3) پیامدهای داروهای تجویز شده 4) عادات غذایی غیراستاندارد 5) یبوست است.

مشکلات روده ای:

یکی از رایج ترین مشکلات در بین اغلب سالمندان یبوست است. علت اصلی این مشکل در سالمندان مصرف ناکافی مایعات است.

به همین منظور مراقب سالمند موظف است که در طی روز آب و مایعات بسیاری را به سالمندان توصیه کند زیرا این امر سبب تولید مدفوع نرم و بسیار و افزایش تعداد دفعات آن در فرد سالمند میشود.

مشکلات و بیماری های تغذیه ی سالمند:

اختلالات متعدد نیز میتواند برروی موقعیت تغذیه سالمند اثر گذار باشد. شخص سالمند به علت گسترش بیماری و استفاده داروهای تجویز شده در طی روز به مواد مغذی بسیاری نیاز دارد.

سالمند بایستی از لحاظ میزان فعالیت های بدنی، سلامت عمومی و همچنین وجود مشکلات مزمن جهت دریافت تغذیه سالم و مفید از سوی مراقب سالمند مورد ارزیابی قرار گیرد.

نیازهای تغذیه سالمندان

مراقب سالمند بایستی به نیازهای تغذیه سالمند نیز توجه و دقت بسیاری داشته باشد مانند:

انرژی:

با بالا رفتن سن به دلیل تقلیل فعالیت های بدنی، تغییرات سوخت و ساز و تقلیل بافت ماهیچه ای شخص سالمند به انرژی کمتری در طی روز نیاز دارد.

براین اساس بانوان سالمند در طی روز به هزار و چهارصد تا دو هزار کالری و آقایان سالمند نیز در حدود هزار و ششصد تا دو هزار و چهارصد کیلوکالری انرژی در طول روز جهت تامین انرژی نیاز دارند.

اما سالمندانی که با فعالیت های کمتری همراه هستند بانوان بایستی بین هزار و صد تا هزار و سیصد کیلوکالری و آقایان هزار و سیصد تا هزار و ششصد کیلوکالری در طی روز نیاز دارند.

انجام فعالیت های ورزشی باعث التیام و قدرت شخص جهت انجام فعالیت های بدنی و حفظ قدرت وی به منظور انجام فعالیت های روزمره میشود. تعادل میان انرژی دریافتی و همچنین مصرفی مصرفی شخص سالمند اهمیت بسیاری دارد.

علاوه بر این تثبیت وزن در دوره سالمندی امری مهم و ضروری است. در زمان ابتلای شخص سالمند به بیماری بایستی شرایط جسمی وی توسط مراقب سالمند نیز در نظر گرفته شود.

مصرف پروتئین:

سوخت و ساز پروتئین در ادامه ی حیات شخص پیوسته در بدن وی ادامه دارد. هر چند با بالا رفتن سن فرد رشد بدن نیز متوقف میگردد.

به علت مخاط سیستم گوارش و مرگ بافت های پوست پروتئین به خصوص برای سالمندان لازم و ضروری است.

سالمندان در طی روز به دوازده تا بیست درصد پروتئین نیاز دارند که در صورت فقدان پروتئین در بدن آنها ممکن است سیستم دفاعی بدن فرد سالمند با مشکل مواجه شود.

چربیها، تامین ویتامین های من جمله (A، C،D، B12، B6)، ویتامین های محلول در آب، مواد معدنی از مواد غذایی سالمی هستند که سالمندان جهت بهبود ادامه حیات و پیشگیری از روند بیماری به آنها نیاز دارند.

محصولات غذایی غیراستاندارد در تغذیه سالمند

مراقب سالمند بایستی به تغذیه سالمند دقت و توجه بسیاری داشته باشد و مصرف مواد غذایی سرخ شده و چرب، سس مایونز، سبزیجاتی که نفاخ هستند مانند گل کلم، کلم و تربچه،

استفاده از تخم مرغ بیشتر از سه عدد در طی هفته را از برنامه غذایی سالمندان حذف و سالم ترین و مناسب ترین خوراکی ها را به عنوان میان وعده و یا وعده های اصلی غذایی در برنامه روزانه آنها قرار دهند.

برنامه ی غذایی روزانه فرد سالمند

همانطور که متذکر شدیم تغذیه سالمند جهت حفظ بهبودی آنها امری مهم و ضروری به شمار می آید. قرار دادن محصولات غذایی سالم و مفید در برنامه روزانه سالمندان بسیار مهم است.

برنامه رژیم غذایی سالمند بایستی شامل املاح، ویتامین ها و به خصوص کلسیم باشد.
به منظور کنترل بیشتر بر روی یبوست افراد سالمند مراقبت سالمند بایستی در برنامه غذایی سالمند مواد پرفیبر و مایعات را قرار دهند.

استفاده از مواد غذایی نرم مانند گوشت های نرم، انواع پوره ها، آبمیوه، سوپها و آش گزینه مناسبی جهت مشکلات جویدن سالمندان به حساب می آید.
دقت به شیوه ی سرو مواد غذایی جهت سالمندان که لازم است به شکل جذاب، رنگی و به صورت جمعی سرو گردد.
o    مراقب سالمند در منزل بایستی پنج وعده مواد غذایی سالم و مفید را در حجم کم برای سالمندان در نظر گیرند.
o    چنانچه سالمند با مشکل کم خوابی همراه است بهتر است مراقب سالمند حتماً یک لیوان شیر را پیش از خواب برای سالمندان در نظر گیرد.
o    در تغذیه سالمندان مراقب سالمند در منزل بایستی به وزن، قد و محدودیت های رژیم غذایی و تمایلات فردی وی دقت بسیار نماید.
o    سالمندان بایستی از کشیدن سیگار و یا مصرف مشروبات الکلی در این دوران خودداری کنند.
استفاده از قهوه و یا چای غلیظ بعد از ساعت شش بعدازظهر محدودتر شود.
مراقب سالمند در منزل بایستی نظارت بیشتری به مصرف سدیم و نمک موجود در مواد غذایی جهت سالمندانی که به فشار خون مبتلا هستند داشته باشند.

نتیجه گیری

در این مقاله سعی کردیم به طور کامل در خصوص مراقب سالمند در منزل تهران اطلاعات کاملی را ارائه نمایم. مراقب سالمند فردی است که به شکل کلی وظیفه مراقبت، نگهداری و انجام امور فردی شخص سالمند در خانه را به صورت تمام وقت و یا نیمه وقت برعهده دارد.

این گروه از مراقبان از لحاظ تحصیلات و تخصص به تعدادی گروه بهیار، نگهدار و مراقب و پرستار دسته بندی میشوند که براساس موقعیت جسمانی فرد سالمند خدمات بهتری را به سالمندان ارائه میدهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×